Paniekaanvallen door Mirena

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
lola
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 11-03-2017 20:57

Paniekaanvallen door Mirena

Bericht door lola » 14-03-2017 17:35

Beste Allemaal,

Ik ben 40 jaar en heb Mirena ruim een jaar geleden laten plaatsen vanwege hevige menstruaties. In eerste instantie vond ik het geweldig. Nauwelijks bloedverlies meer tijdens menstruaties en verder niet zo veel last ervan. De laatste maanden kreeg ik steeds meer last van een kort lontje. Ik kon heel erg geirriteerd raken, had vaak geen geduld voor mijn kinderen. Ik had ook opeens last van oorsuizen en kreeg steeds meer last van mijn ogen. Ik vond het wel vreemd, maar had deze klachten niet gelinkt aan het spiraal. Ik heb in het verleden last gehad van psychische klachten en deze kwamen nu terug. Op een ochtend werd ik opeens erg onrustig toen ik op mijn werk was. Ik kreeg zweethanden, hartkloppingen en uiteindelijk een paniekaanval. Sindsdien zit ik al ruim 3 weken in de ziektewet. Het ging heel slecht met mij en ik was mezelf niet meer. Ik was extreem angstig en trilde zelfs van stress. Ik dacht, dat iedereen (inclusief mijzelf) dood zou gaan. Ik kon niet meer eten, slapen en was bang om het huis te verlaten. Ik viel binnen 2 weken 4 kilo af. Na 2 dagen had ik een ingeving. Zou het soms door Mirena komen? Ik begon een zoektocht op het internet en toen vielen alle puzzelstukjes in elkaar. Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts en na een paar dagen was dit onding uit mijn lichaam. Ik voelde mij gelijk iets beter. Mijn dwanggedachten worden geleidelijk minder. In de eerste weken lukte het slapen niet meer. Ik lag tot 3 uur 's nachts in bed en kon niet in slaap vallen. Daarna sliep ik erg onrustig, werd soms wakker met hartkloppingen. Wat mij geholpen heeft om weer beter te slapen is acupunctuur. Verder drink ik geen koffie en alcohol meer en vermijd suikers. Daarbij neem ik Omega 3 en vitamine B supplementen. Volgende week heb ik een afspraak bij een homeopaat en ik hoop dat hij mijn hormoonhuishouding in balans gaat krijgen. Het is ook belangrijk om veel te bewegen (bij voorkeur in de buitenlucht). Het gaat langzaam aan beter met mij, maar ik ben er nog niet. Oorsuizen en de oogklachten waren na de verwijdering verdwenen en ik heb geen paniekaanval meer gehad. Alleen angst, dat ik het weer zou krijgen.
Voor mij nooit meer Mirena of een andere vorm van de hormonale anticonceptie!
Er spookt wel een gedachte door mijn hoofd. Wat als ik er niet achter was gekomen, dat het het spiraal was? Ik wil er liever niet aan denken :( :( Bedankt voor jullie verhalen. Ze hebben mij enorm geholpen in deze moeilijke tijd.
Update: Helaas gisteren, 5 weken na verwijderen van Mirena, weer een angst/paniekaanval met hyperventilatie gehad. Ik voel me niet lekker, mijn hart klopt weer sneller dan normaal. Het is minder heftig dan met Mirena, maar toch word ik er angstig van. Slapen is nog steeds een drama. Ik geloof, dat de menstruatie eraan zit te komen.
Zoals verwacht, ben ik ongesteld geworden. Ik voel me erg slecht. Soms heel onrustig en bibberig, andere keer heb ik het heel warm. Helaas heb ik weer last van rare gedachten en angsten. Hopelijk gaat dit gevoel snel weg zodra mijn menstruatie over is.

Sterre
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 24-05-2017 15:03

Bericht door Sterre » 24-05-2017 15:27

Hee!

Bedankt voor je verhaal! Heel herkenbaar en ook erg confronterend om te lezen. Eigenlijk heel gek dat hier voor het zetten door de dokter geen aandacht aan besteed wordt (althans, niet door die van mij :wink:) Ik heb zelf ook veel last van psychische klachten (voornamelijk depressie en paniekaanvallen), en overweeg om mijn mirena er om deze reden uit te halen.

Gaat het inmiddels al wat beter met je?

Ik heb laatst een aantal artikelen gelezen over de 'mirena crash'. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het heeft in ieder geval te maken met de balans tussen oestrogeen en progesteron in je lichaam, die opnieuw hersteld moet worden. Sommige vrouwen hebben er niet of nauwelijks last van, anderen kunnen er wel maandenlang van ontregeld zijn. Het zou dus kunnen dat dit met je aan de hand is. En mocht dit zo zijn, dan kun je er dus ook van op aan dat het tijdelijk is. Misschien iets om wat onderzoek naar te doen?

Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je snel herstelt!

Groetjes, Sterre

lola
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 11-03-2017 20:57

Bericht door lola » 12-07-2017 13:51

Hi Sterre,

Sorry voor een laat antwoord, maar ik ben hier niet meer geweest sinds een paar maanden. Het gaat nu iets beter met mij. Ik heb 4,5 last gehad van slapeloosheid, hyperventilatie en angsten. Pas vanaf juli begon ik beter te slapen. Ik slik helaas lichte antidepressivum om te kunnen slapen. Zonder pillen ben ik de hele nachten in de weer. Hoop snel weer af te bouwen. Mijn eigen cyclus is na twee maanden teruggekomen, maar ik ben nog steeds niet de oude. Ik heb onderzoek laten doen naar de vrouwelijke hormonen, maar deze waren na 2,5 maand in orde. Ik was ook erg opgelucht toen de resultaten van het onderzoek van Erasmus MC naar het hormoonspiraaltje begin juli in het nieuws verschenen. Ik wens je veel succes!
Groetjes,
Lola

Plaats reactie