Ik twijfel, Mirena eruit?

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Joke
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 16-02-2008 21:31

Ik twijfel, Mirena eruit?

Bericht door Joke » 16-02-2008 21:44

Ik loop, eigenlijk sinds vorig jaar al, rond met vage klachten. Ik heb 3 jaar geleden, na de geboorte van mijn dochter een Mirena laten zetten. Wat een verademing was! Ik werd niet meer ongesteld en vond het heerlijk. Eind 2006 begonnen echter vage klachten, vermoeid, buikpijnen etc. Ik heb een echo en bloedonderzoek gehad, maar daar kwam niets uit. Dus maar gaan sporten! Dat leek een goede oplossing, maar de klachten bleven. 3 maanden geleden begon ik ineens spontaan bloedingen te krijgen en sinds die tijd om de 4 weken.. ik baalde, mijn menstruaties zijn dus terug. Hier ben ik ook angstig van geworden, want ik begin te twijfelen of de spiraal nu zijn werking verliest. Toen ik op internet ben gaan zoeken, door gewoon te googelen op Mirena spiraal, schrok ik toch wel. Ik vond ook dit forum. Veel van de klachten die op dit forum omschreven zijn komen mij ook zeer bekend voor, maar het was niet eerder in mij opgekomen dat dat door het spiraaltje kon komen, dus ik schrok (máár ben ook opgelucht).. gewichtstoename (in mijn geval: toename én niet kunnen afvallen, al sport je 4 dagen per week!!) neerslachtigheid, agressieve gedachten, weinig aankunnen, vermoeidheid, lichamelijke klachten en ga zo maar door. De laatste tijd komen er echter steeds meer klachten sluipend bij, de hele dag door naar de wc omdat er een drang is, heel weinig tolerantie en incasseringsvermogen en de vage buikpijn-klachten.. ik denk er zeer serieus over na om de spiraal te laten verwijderen.

Het viel mij op dat heel veel vrouwen dit na 2/3 jaar de Mirena te hebben, klachten krijgen. Ik begin dus ook serieus te twijfelen of de "houdbaarheid" van de Mirena niet 5, maar 3 jaar moet zijn!

Sowieso zou het spiraal er rond mijn verjaardag (in september) uit gaan, maar als ik al die gelijkenissen lees, denk ik er toch sterker over het eerder te laten verwijderen. Probleem is alleen wel, dat ik het spiraal heb gekozen zodat ik minder hormonen in mijn lijf zou krijgen (heb 10 jaar de pil geslikt met klachten) en ik kan niet tegen condooms.... dan word het wel lastiger!

Ben wel blij dat dit forum er is.
29, moeder van een dochter van 3 jaar

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 17-02-2008 10:12

Hoi Joke, ten eerste welkom op het forum :D

Wat jij omschrijft is dat de klachten pas na een tijdje kwamen, en dat hoor je van veel meer vrouwen. De synthetische progesteron in de Mirena, levonorgestrel, kan geleidelijk insluipende bijwerkingen geven (zie op deze site: Bijwerkingen pil NHG. Levonorgestrel behoort tot de progestativa en wordt door de Mirena, ondanks dat veel artsen beweren dat het slechts lokaal werkt, wel degelijk in de bloedbaan afgegeven.
Dat je menstruaties ineens terug kwamen kan komen omdat de spiraal iets minder hormonen afgeeft dan in het begin. Daar zijn ook studies naar gedaan en dat is ook inderdaad de reden waarom hij na vijf jaar vervangen moet worden.

Als je last hebt van de gewichtstoename en de depressie/angst/agressiegevoelens die jij omschrijft, wil ik je toch aanraden om de spiraal te laten verwijderen en over te stappen op een vorm van anticonceptie zonder hormonen.
De eerste tijd na de verwijdering kan even moeilijk zijn, maar na een drie tot zes maanden ga je waarschijnlijk al heel wat beter voelen (en er zijn er zelfs bij die zich na een week al heel anders voelen!)

Overigens kun je bij verschillende internetwinkels ook speciale condooms kopen die latex-vrij zijn :wink: (latex-vrije condooms)

Ik ben nog bezig met het verzamelen van informatie over verschillende vormen van niet-hormonale anticonceptie. Daar heb ik een forum-onderdeel van gemaakt, misschien zit daar nog iets bij dat eventueel voor jou zou kunnen werken.

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Joke
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 16-02-2008 21:31

Bericht door Joke » 20-02-2008 21:39

Bedankt voor je snelle reactie!

Na het bezoek aan deze site was het mij (en mijn partner) wel duidelijk: die spiraal gaat eruit.. en hij is er inmiddels uit :D . Ik zal mijn vervolg posten bij het topic "hij is eruit!"

Nogmaals: erg fijn dat dit forum er is, heeft de beslissing heel wat makkelijker gemaakt. Zo ben ik een stuk rustiger (omdat ik eigenlijk in mijn hoofd dat "ding" al niet vertrouwde).
29, moeder van een dochter van 3 jaar

Plaats reactie