Wel blij

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
jolien
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 27-02-2008 08:25

Wel blij

Bericht door jolien » 27-02-2008 08:36

Hallo allemaal

Ik ben wel blij met de mirena. De eerste heeft 5 jaar gezeten en in het begin heel veel problemen gegeven maar na een half jaar waren die voorbij. Nu ben ik alweer 3 jaar bezig met de 2e en die zit nog beter dan de eerste. ik voel hem niet, menstrueer helemaal niet meer en ik heb nergens last van. Ik kan heel slecht tegen hormonen, krijg er depresieve buien van, hoge bloeddruk etc. maar van de hormonen in de mirena merk ik helemaal niks. het enige lastige is, dat ik niet merk of ik in de overgang zit of niet. ik vermoed haast van wel maar, maar dat is gissen.

ik vind het voor iedereen waar de mirena niet werk. echt jammer want ik wil niet meer zonder. maar als hij problemen geeft\ zou ik hem er ook direct weer uit laten halen.
Aan jullie allen veel sterkte.
groetjes Jolien

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 27-02-2008 09:33

Hoi Jolien, en welkom op het forum :wink:
Bedankt voor je berichtje, en fijn om te horen dat de Mirena voor jou wel goed werkt!
Voor een grote groep vrouwen is de Mirena natuurlijk een goede oplossing, hetzij als anticonceptiemiddel, hetzij als behandelmiddel tegen bijvoorbeeld zware menstruaties en endometriose.
Volgens de cijfers van de producent is ongeveer 90% van de gebruiksters tevreden, en laat 1 op de 10 hem er nog het eerste jaar weer uithalen om diverse redenen.

Echter, in die 90% zit nog een bepaalde groep vrouwen verborgen, die wel klachten van de Mirena ondervindt maar niet weet dat het door de spiraal komt. Het kan dus zijn dat iemand wel tevreden met de Mirena is, maar niet in de gaten heeft dat bepaalde lichamelijke of psychische klachten die ze ondervindt, of beide, wel degelijk te maken kunnen hebben met de (hormonen in de) Mirena.

Veel artsen zeggen tegen hun patiëntes dat hun klachten niet door de Mirena kunnen worden veroorzaakt, omdat hij daarvoor te weinig hormonen afgeeft, en sommigen zeggen zelfs dat dat hormoon alleen in de baarmoeder terecht komt en niet in de bloedbaan (wat een leugen is want al 15 minuten na de plaatsing zijn de gevolgen aantoonbaar in het bloed).
Dit forum is bedoeld om voorlichting te geven over deze bijwerkingen, zodat vrouwen zich bewust worden van hun klachten, die soms erg beangstigend kunnen zijn en die door hun arts niet gelinkt worden aan de Mirena.

Nogmaals, ik ben blij dat de Mirena voor jou goed werkt, Jolien :D
Mocht je echter ooit klachten krijgen die je hiervoor nooit had (en dan maakt het niet uit hoe lang je de Mirena al hebt, of het je eerste, tweede of derde is) neem dan eens een kijkje in de lijst met bijwerkingen op het forum.
Er zijn namelijk heel veel vrouwen die pas bij de tweede of derde keer Mirena geleidelijk aan klachten kregen. Dit zijn de geleidelijk aan insluipende bijwerkingen van de levonorgestrel. Natuurlijk hoop ik voor je dat dit nooit zal gebeuren, en dat je een tevreden gebruikster zult blijven :wink: :D :!:

Groetjes van

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

sava
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-05-2008 14:16

Bericht door sava » 13-05-2008 16:20

Ik ben dus ook heel blij met de mirena.
Ik sta wel te kijken van de vele klachten hier.
De pil en alle andere anticonceptie middelen hebben ook bijwerkingen, zeker de pil.
Ik heb inmiddels meerdere mirena gebruiksters gesproken en iedereen is zeer tevreden, ik lees hier echte nare verhalen, komt dit echt alleen door de mirena???
Was dit niet met andere middelen ook gebeurt?
Je moet even doorzetten na het plaatsem, ik lees dat sommige hem er heel snel uit willen laten halen, vindt ik wel vreemd hoor, laat je lichaam eens wennen, er zit wel ineens iets niet-lichaams eigen in.
Kortom gezged, dat je wat voelt is logisch maar geef het de tijd!!!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 13-05-2008 16:53

Hoi Sava,

Ik had net een antwoord op je andere berichtje geschreven :wink:
Het probleem is juist, dat sommige vrouwen het ruim de tijd geven, terwijl de bijwerkingen niet verdwijnen. Of dat de bijwerkingen juist optreden na twee of drie jaar, of soms pas bij het plaatsen van een nieuwe Mirena.
Bayer meldt in hun clinical trials dat een kleine groep vrouwen bijwerkingen blijft houden, daarbij is gekeken naar twee meetmomenten, nl. na drie maanden en na 5 jaar. Kijk bijvoorbeeld eens op deze tabel:
Tabel bijwerkingen Bayer.
In het volgende forumbericht vind je een vertaling van alle gemelde bijwerkingen tijdens de clinical trials:
Vertaling bijwerkingen en waarschuwingen. Je moet hier even naar onderen scrollen om alle bijwerkingen te kunnen lezen.
Natuurlijk gaat het om een kleine groep vrouwen die deze klachten heeft. Maar een gedeelte van de vrouwen die géén klachten heeft, legt vaak de link niet tussen eventuele gezondheidsklachten en de hormonen in de Mirena :wink: Vandaar dat ik met dit forum probeer hier meer voorlichting over te geven.
Ik hoop uiteraard dat jij één van de tevreden gebruiksters zult blijven :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie