Overgang of Mirena ?

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
annev
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-03-2008 11:06

Overgang of Mirena ?

Bericht door annev » 08-03-2008 21:00

Vandaag heb ik jullie forum ontdekt. Toevallig gevonden bij het zoeken wat er toch met mij aan de hand is de laatste tijd.
Ik ben gewoon niet dezelfde meer als vroeger. Ik kan zelf mijn stemmingswisselingen niet meer plaatsen..... het is echt niet normaal.
Het ene moment schijnt voor mij de zon, is mijn leven geweldig en een moment erna zou ik kunnen janken omdat alles fout loopt.
Na het lezen van de berichten op dit forum, stel ik mij dus ook de vraag of dit iets met mijn mirena spiraaltje te maken zou kunnen hebben.
Ik vind het geweldig dat ik niet meer ongesteld word, dat ik niet aan de pil moet, maar ik vrees als ik zo verder moet gaan, dat mijn persoonlijke leven, relatie een grote puinhoop word.

cynthia
Ervaren Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22-01-2008 09:25

Bericht door cynthia » 08-03-2008 22:47

Hoi Annev,

Wat fijn, dat je ook bij toeval op dit forum terecht gekomen bent. Persoonlijk heb ik heel erg veel aan dit forum gehad en het heeft me uiteindelijk ook doen besluiten om de mirena, na 3 jaar, te laten verwijderen!!

Het is inderdaad heel goed mogelijk, dat jouw stemmingswisselingen veroorzaakt worden door de mirena! Ik heb de mirena dus zo'n 3 jaar gehad en vond het ook fijn, dat ik in die 3 jaar niet 1 keer gemenstrueerd had!! Maar al met al kwamen er wel steeds meer 'vage' klachten. Van haaruitval tot nier- en leverfunctiestoornissen. Van vermoeidheid tot zware depressies, maag- en darmproblemen, problemen met de bloedsomloop, paniekaanvallen enz. Ik bleef maar naar het ziekenhuis verwezen worden voor diverse onderzoeken, maar tevergeefs. Artsen, waaronder de internist, KNO-arts, oogarts en neuroloog hebben nooit een aanwijsbare reden voor mijn klachten kunnen vinden! Totdat ik zelf op onderzoek uitging en me bedacht, dat de klachten zo'n 3 jaar geleden begonnen waren...hm...vlak na plaatsing vd mirena dus. Toen ben ik ook gaan zoeken op het I-net en kwam op dit forum terecht. Het kon voor mijn gevoel geen toeval zijn, dat er zoveel klachten overeen kwamen met de klachten van de andere vrouwen. Ik besloot dus om de mirena te laten verwijderen. Sindsdien voel ik me 'bevrijd' ... opgelucht!

Ik ben nu bijna 8 weken verder en voel me al ZOVEEL beter!!! De depressies nemen aanzienlijk af en ook de andere klachten beginnen af te nemen!

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaringen hebt en dat ik misschien heb kunnen bijdragen aan het nemen van een besluit!

Succes/sterkte!

Hou je ons op de hoogte hier?

groetjes,
Cynthia

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 09-03-2008 08:18

Hallo Annev,

Heb je ooit eerder gevoelig gereageerd bij synthtische hormonen? Bijvoorbeeld tijdens pilgebruik?
De klachten die je beschrijfd kunnen van de Mirena komen maar kunnen ook overgangsgerelateerd zijn.
Heb je buiten de stemmingswisselingen nog andere klachten?

Wanneer zijn deze begonnen? De Mirena-bijwerkingen kunnen zich trouwens 'sluipend'voordoen en in de loop van de tijd heftiger worden zonder dat je het echt in de gaten hebt.
Ik zou een bloedonderzoek adviseren en probeer voor jezelf in kaart te brengen wanneer de klachten toe en afnemen en hoe dit t.o.v je cyclus staat.
Dit is natuurlijk niet heel makkelijk omdat je door de Mirena geen bloedingen meer krijgt.

Als je echt geen goed gevoel meer hebt bij de Mirena dan zou ik inderdaad overwegen deze te laten verwijderen.

Je hormoonhuishouding is complexer dan je verwacht en deze verandert in de loop der jaren.
Los van wat nu de oorzaak van je klachten is; het lijkt in ieder geval hormoongerelateerd en de moeite van het onderzoeken waard.

Groet,

Manny

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 10-03-2008 17:25

Hoi Annev,

Welkom op het forum :wink:
Wat Manny zegt, klopt.
Je klachten kunnen zeker door de Mirena veroorzaakt worden, en daarbij lijken op overgangsklachten. Het kan natuurlijk ook zijn dat je echte overgangsklachten hebt, maar ik weet je leeftijd niet?
Het hormoon dat gebruikt wordt in de Mirena is dus bekend om de geleidelijk insluipende bijwerkingen, zie deze link:
NHG advies bijwerkingen anticonceptiepil.
Als je gevoelig bent voor synthetische hormonen, waar Manny het in haar antwoord al over had, dan heb je een grote kans dat je ook op de hormonen in de Mirena gaat reageren. Kijk maar eens in de lijst met bijwerkingen die Bayer zelf in de Clinical Trials heeft geconstateerd, en zoek jouw klachten er bij. Een vertaling van het Bayer rapport vind je hier:
Bayer bijwerkingen

Je moet wel even naar onderen scrollen voor de lijst :wink:

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Hou je ons op de hoogte van hoe het verder met je gaat?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

annev
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-03-2008 11:06

Bericht door annev » 10-03-2008 21:05

Ik word dus binnenkort 47 jaar, en het zou best kunnen, dat het de overgang is , die me parten speelt.
Voor de rest , zie ik niet echt duidelijke klachten of problemen.
Eigenlijk ben ik een heel tevreden Mirena gebruikster. Mijn menstruaties waren altijd nogal heftig en het resultaat was dat ik me daardoor echt slecht kon voelen. Aangezien ik niet zo een voorstandster was van de pil, leek de Mirena wel de ideale oplossing.
Al moet ik wel zeggen, dat ik het er de eerste dagen heel moelijk mee had, het besef dat er iets "vreemds" in mijn lichaam zat....
Enfin, deze week is het me wel duidelijk geworden dat ik of "aan mezelf" moet gaan werken en de oorzaak moet gaan zoeken van het hoe en waarom ik me zo kan laten gaan in mijn gevoelens die in enkele minuten seconden , zo kunnen veranderen.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 11-03-2008 11:47

Annev,

Het zou de overgang kunnen zijn inderdaad. Maar hou in je achterhoofd dat de Mirena wel degelijk ook de oorzaak van jouw stemmingswisselingen zou kunnen zijn. Er zijn namelijk ook heel veel jongere vrouwen die deze bijwerking van de Mirena hebben gekregen. Zelf ben ik een aantal keren naar de psycholoog gestuurd door mijn huisarts, en had daar eigenlijk niks te bespreken (ik had mijn verleden aardig uitgewerkt en op een rijtje, alles had zijn plekje), toch voelde ik me zo maar boos en had stemmingswisselingen en angsten. Ik reageerde veel te heftig op kleine dingetjes. Toen de Mirena er uit was vervaagden al deze klachten, dus dat was een duidelijk verhaal. Nu ben ik een stuk evenwichtiger, en daar is mijn gezin ook blij mee :wink: Ik hoop echt dat je snel de oplossing voor je klachten zult vinden. Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen? :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

annev
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-03-2008 11:06

Bericht door annev » 30-04-2008 10:52

hoi, nog eens even iets van mij laten horen.
Van humeurswisselingen heb ik de laatste tijd geen last meer gehad.
Wel vorige week eens terug een paar dagen na elkaar serieus ongesteld geweest.
Sindien, pijnlijke borsten, veel witverlies en een harde buik.....het voelt niet echt goed aan.
Ook heb ik al gemerkt dat ik na middelmatige tot wat zwaardere inspanningen, rugpijn krijg en dan meestal ook wel wat , heel miniem weliswaar, bloedverlies heb.
Geloof me of niet, ik zie ongelooflijk op tegen het elke maand t erug ongesteld worden, maar ik heb wel zin, om de Mirena er laten uit te halen.....

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 01-05-2008 19:40

Hoi Annev,

Bedankt voor je update :wink: Fijn dat je geen last meer van humeurswisselingen hebt gehad :D
De klachten die je sinds je menstruatie van vorige week hebt, zouden door de Mirena kunnen komen. Er lijkt in ieder geval wel sprake van een hormonale gebeurtenis. Als het niet goed blijft voelen, bespreek het dan met je huisarts of gynaecoloog. Er zijn nog een aantal andere manieren om zware menstruaties tegen te gaan. Ook zou je eens kunnen kijken op het forum voor Hormonale Disbalans. Heel veel succes!

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie