tintelingen, pijn aan voeten en handen

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
adriana
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 26-03-2008 21:37

tintelingen, pijn aan voeten en handen

Bericht door adriana » 26-03-2008 21:51

Hallo

Ik ben een vrouw van 42 jaar met 2 kinderen.Ik heb sinds juni 2007 een mirena spiraaltje. Ik heb sindsdien klachten aan mijn perifere zenuwstelsel. Het begon met doof gevoel aan armen en benen. Het lijkt alsof je been slaapt.... maar niet meer wakker wordt. Tegenwoordig heb ik tintelingen en pijn in mijn handen en voeten, doof gevoel in mijn benen en vermindere kracht in mijn linker arm. Ik loop hiervoor bij de neuroloog die allerlei (bloed en andere) onderzoeken heeft gedaan maar nog steeds niet weet hoe ik hieraan kom. Wel heb ik gemerkt dat omstreeks mijn menstruatie, die tegenwoordig niet meer veel voorsteld, de klachten toenemen. een verband met het hormonen lijkt de neuroloog niet aannemelijk.

Na het lezen van verhalen op dit forum heb ik nu toch wel zo mijn twijfels. Op de bijwerkingen lijst van Bayer worden mijn klachten niet echt duidelijk genoemd. Hoewel ik geen van de andere klachten heb zoals veel anderen ben ik redelijk wanhopig aan het worden want deze klachten heb ik dag en nacht.
en denk er sterk aan om het spiraaltje te laten verwijderen

Graag zou ik in contact komen of ervaringen horen van vrouwen die ook deze klachten hebben.
alvast bedankt voor je reactie.
Adriana

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 27-03-2008 10:08

Adriana, ten eerste welkom op het forum :wink:
Jouw klachten heb ik op het Amerikaanse forum heel vaak horen noemen. Veel van de vrouwen daar geven aan op MS of Lupus te zijn getest door de neuroloog, waar vervolgens niks uit kwam. Het is ook vaak de linkerkant die problemen geeft.
Zelf heb ik het ook links gehad, dove tenen, kriebels onder mijn linkervoet, tintelingen in mijn nek en op mijn hoofd, elektrische schokjes door mijn onderarmen en handen. Bijna alle klachten zijn nu, na vier maanden, verdwenen. Vlak voor de menstruatie komen ze nog in lichtere mate terug.
Wat ik het meest beangstigend vond is het verlies van kracht in mijn linkerarm, en het gevoel dat ik de controle over die arm verloor. Alle kracht is inmiddels terug, maar dus vlak voor de menstruatie krijg ik het af en toe en dat is dan weer zo beangstigend dat dat een angstaanval kan uitlokken. Ik hou mezelf dan voor om vooral rustig te blijven.
Hier is een aantal links naar de ervaringen van een aantal vrouwen op het Amerikaanse forum (je moet na het lezen van het eerste bericht steeds even naar onderen scrollen voor de reacties:)
Curezone Mirena en MS
Curezone Mirena en MS1
Curezone Mirena en MS2

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Wanneer je moeite hebt met het Engels, wil ik de stukjes wel voor je vertalen. Stuur je me in dat geval even een privébericht?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 27-03-2008 10:29

hallo adriana,

de tintelingen en pijnen duiden op een tekort aan progesteron. progesteron zorgt er voor dat het beschermende laagje om je zenuwen intact blijft. wanner er niet voldoende progesteron is gaat dat laagje slijten en krijg je "kortsluiting".

astrid van dit forum heeft ook zulke klachten. zelfs na de verwijdering van het spiraaltje bleef ze er last van hebben.
na een paar dagen progesteron werden de klachten meteen al minder. neem eens contact met haar op.
m.v.g.

marja

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 27-03-2008 18:21

Zouden die klachten ook eventueel veroorzaakt kunnen worden door een vasthouden aan vocht, dat extra druk op de zenuwen legt?

astrid
Ervaren Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02-01-2008 20:51

Bericht door astrid » 27-03-2008 20:21

Hierrrrrr ben ik al Marja.. :wink:

Hoi Adriana

Ik heb ook die klachten die jij noemt.Pijn en tintelingen in mijn benen en armen.Voornamelijk de linkse kant.Laat die neuroloog maar met mij contact opnemen want ik ben er voor mezelf wel achtergekomen dat het wel degelijk met mijn hormonen te maken heeft ,zoals marja al zei.Als je mijn verhalen hier op deze site leest kun je misschien veel herkenning vinden.

Ik heb van marja heel veel steun en advies gehad via haar site : hormonale disbalans.Ik heb in januari mijn spiraal na 15 maanden laten verwijderen.De klachten bleven.Nu heb ik mijn eerste periode van bijna 14 dagen smeren met npc creme erop zitten en al na een paar dagen werden mijn klachten aanzienlijk minder.
Ook is het bij mij een kwestie van vocht.Ik krijg dan ook dikke vingers en als ik dat heb dan kan ik er donder op zeggen dat ook mijn linker arm zo zeer gaat doen.Ik heb voor mezelf een klein logboekje bijgehouden wanneer ik die klachten heb,en voor mij is er nu wel een patroon in te vinden.
Kan er nog veel meer over schrijven ,maar misschien heb je hier al genoeg aan.

groetjes
Astrid
;-)

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 27-03-2008 20:46

hallo sandrap,

ja, door vocht vast te houden verergeren die klachten. vocht houdt je ook vast door een teveel aan oestrogeen in verhouding tot progesteron. daarom werkt progesteron als een vochtafdrijver wanneer je dat gaat nemen.

astrid,

bedankt voor je toelichting. goeie samenwerking :D
m.v.g.

marja

adriana
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 26-03-2008 21:37

Bericht door adriana » 28-03-2008 14:24

Hallo

Claudia, Marja, sandra en astrid, dank voor jullie reacties. Claudia, ik heb veel gelezen op de Amerikaanse curezone, en ben nu nog meer overtuigd dat het zinvol is de mirena te laten verwijderen. Ik hoop natuurlijk dat mijn klachten hierdoor zullen verdwijnen.

Ook heb ik met veel belangstelling de site over hormonale disbalans bezocht.

Ik ga vandaag nog een afspraak maken voor het verwijderen. Ik zal jullie op de hoogte houden...
met vr.gr. Adriana

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 28-03-2008 16:32

hallo adriana,

ik denk dat je een goed besluit hebt genomen en ik hoop ook van harte dat je klachten na de verwijdering zullen verdwijnen. mochten er na verloop toch noch wat klachten overblijven dan kan ik je misschien helpen om daar ook vanaf te komen.
m.v.g.

marja

Plaats reactie