3 maanden mirena en nu geen menstruatie

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
joyce
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 04-04-2008 22:58

3 maanden mirena en nu geen menstruatie

Bericht door joyce » 04-04-2008 23:14

Hoi,

Sinds 4 december 2007 heb ik mirena.Omdat er bij mij een stollings afwijking is geconstateerd en zo een verhoogd risico op trombose aan mirena begonnen.Je weet dat je moet wennen enzo.Nou het plaatsen viel wel mee en de dag ook,de volgende dag veel pijn leken wel weeen in me rug/buik vreselijk :cry: de pijn bleef en zakte af en kwam weer op vloeien was niet minder juist 10 dagen best veel.bij contole zat de mirena goed(dus ff doorbijten)Nu dacht ik in Februari als het zo blijft ga ik volgende maand maar eens bellen en nu.........helemaal niks ben een week overtijd.

Ik lees op de site van mirena dat na een jaar het bloedverlies met 75 procent is afgenomen,na drie maanden dus nog niet.Kan ik dan toch zwanger zijn???

Groetjes Joyce

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 05-04-2008 19:01

Hoi Joyce,

Welkom op het forum :wink:
Er bestaat een heel kleine kans dat je zwanger bent, dit komt echter maar heel zelden voor. Je zou een zwangerschapstest kunnen doen om jezelf gerust te stellen. Het meest waarschijnlijke is dat je menstruatie ontregeld is geraakt door de Mirena. Bij 29.4 % van de gebruiksters komen menstruatiestoornissen voor na drie maanden. Voor de één betekent dat dat ze helemaal niet meer ongesteld wordt, voor de ander juist dat ze vaker en/of langer ongesteld wordt en alles wat daar tussenin zit. Het kan zijn dat je uiteindelijk helemaal niet meer ongesteld gaat worden.
Hou wel even in de gaten of je in de toekomst nog andere klachten ontwikkelt, zoals depressie, laag libido, haaruitval, misselijkheid, hoofdpijn, enzovoort.
Met de Mirena is het gevaar op trombose wellicht kleiner, maar Bayer waarschuwt wel dat je bij symptomen onmiddelijk aan de bel moet trekken:

Uit: Product Monograph for the Canadian market, Bayer Inc. 2007:
Hematologie
Trombose/embolie

Epidemiologische studies hebben uitgewezen dat vrouwen die orale
anticonceptiepillen nemen die alleen progestogenen bevatten, wellicht een
iets verhoogde kans hebben op veneuze trombose. Echter, de resultaten
zijn statistisch gezien niet significant. Passende diagnostische maatregelen en
behandelingen moeten onmiddellijk worden gestart wanneer er symptomen
of tekenen van trombose zijn bij gebruikers van de Mirena. Symptomen van
trombose/embolie zijn onder andere: pijn en of zwelling in één been, plotselinge
hevige pijn op de borst die al dan niet uitstraalt naar de linkerarm, plotselinge
ademnood, plotseling beginnende hoest, een ongewoon hevige langdurige hoofdpijn,
een plotseling gedeeltelijk of totaal verlies van het gezichtsvermogen, dubbelzien,
onduidelijk spreken of afasie, duizelingen, ineenzakken met of zonder toevallen,
zwakte of opvallende gevoelloosheid die plotseling één kant of een gedeelte
van het lichaam treft, stoornissen in de motoriek en plotselinge hevige buikpijn.
Symptomen of tekenen van trombose in het netvlies zijn: een onverklaarbaar
gedeeltelijk of volledig verlies van het gezichtsvermogen, het uitpuilen van het oog
of dubbelzien, zwelling aan de oogzenuw, of beschadiging van de bloedvaten in het
netvlies.


Nogmaals, de kans is natuurlijk heel klein. Het valt echter niet helemaal uit te sluiten
en daarom zet Bayer het ook in deze bijsluiter.

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie