Vruchtbaarheid na verwijdering?

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Saskia
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-04-2008 14:07

Vruchtbaarheid na verwijdering?

Bericht door Saskia » 17-04-2008 14:27

Tjee,

Ben er beduusd van :? . Zoveel herkenning met klachten. Een paar voorbeelden: geen menstruatie meer, krampen, down, prikkelbaar, altijd moe, acne, darmproblemen. Alleen bij menstruatie zelf directe koppeling naar spiraaltje gelegd. Heb Mirena 3,5 jaar laten plaatsen ca 8 weken na de geboorte van mijn zoon op advies van de g'loog. In het begin 4-5 maanden gevloeid, heel soms ongesteld en dan direct 2 weken een heel klein beetje :roll: . Veel klachten waren dacht ik toe te schrijven aan zware bevalling, moeizaam herstel en impact van zo'n smurf op je leven en relatie (veel spanningen).

Mijn darmflora bleek dermate verstoord dat ik op advies van een natuurarts momenteel al zo'n 3 maanden glutenvrij eet (advies was 6 maanden). In het begin zoeken en wennen. Wel met snel resultaat en momenteel zijn mijn darmen een stuk rustiger en voel ik me fysiek beter.

Met de relatie gaat het gelukkig inmiddels weer dermate goed dat we een 2de overwegen. Na het lezen van veel verhalen op het forum roept mijn intuitie "eruit met dat ding" ongeacht of we wel of niet voor een 2de gaan. Toch een vraag over vruchtbaarheid. Ik heb op het forum of op andere sites niet echt iets kunnen vinden over hoe lang het duurt dat je weer vruchtbaar bent/ kunt zijn. Heel vreemd, huisarts en g'loog geven niet echt een duidelijk antwoord. Iemand enig idee?

Saskia

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 17-04-2008 20:44

Hoi Saskia,

Welkom op dit forum :wink:
Wat vervelend dat je ook zo veel klachten hebt gekregen. Naast alle lichamelijke kwalen ook nog eens je relatie die het zwaar te verduren kreeg. Fijn dat het daar nu weer beter mee gaat, en dat je ook wat je darmen betreft wat verlichting hebt gevonden :wink:
Zelf ben ik twee keer binnen een half jaar na verwijdering van de Mirena zwanger geraakt. Eén keer met behulp van de temperatuurmethode plus Clomid (regelt de eisprong), en één keer spontaan.
Als je bedenkt dat er een half jaar wordt gerekend voordat je hormoonhuishouding weer normaal functioneert, zou je daar misschien rekening mee moeten houden. Maar het kan dus wel eerder :wink: Ik kan mij niet herinneren dat mijn gynaecoloog zei dat we moesten wachten (zoals wel eens na het stoppen met de pil wordt geadviseerd). Voor de zekerheid zal ik proberen er meer informatie voor je over te vinden :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie