Het verhaal van SMoesje

Vertel hier je verhaal.
SMoesje
Ervaren Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-05-2008 22:05

Het verhaal van SMoesje

Bericht door SMoesje » 27-05-2008 12:05

Hallo allemaal,

Ik plaats ook mijn verhaal, omdat ik nu het traject inga van het verwijderen van de Mirena.
Ook ik ben de afgelopen jaren geteisterd door angstaanvallen en depressies. Na het lezen van veel verhalen hier op het forum weet ik nu dat dit door de mirena komt. Mijn vergeetachtigheid wijtte ik altijd aan 'zwangerschapsdementie', maar ik weet nu beter. Mijn keuze was eenvoudig; hoewel ik het heerlijk vind dat ik niet meer ongesteld ben, gaat dat ding eruit!

Vannacht voordat ik naar bed ging, kreeg ik weer zo'n onbestemd gevoel in mijn buik; een beetje paniekerig. Met hulp van mijn man heb ik geprobeert me te ontspannen en is het niet overgegaan in een angstaanval. Wat nog maar eens mijn keuze om het ding te verwijderen bevestigde.

Vanmorgen bij de huisarts geweest en ze herkende mijn verhaal over de link naar de mirena niet. Maar ja, toen ik 5 jaar geleden net na plaatsing terugkwam met de klacht dat mijn man de mirena kon voelen tijdens het vrijen, had ze daar ook nog nooit van gehoord. De touwtjes van het spiraal staken als een prikkertje uit mijn baarmoedermond, vandaar dat mijn man het voelde. Inmiddels heeft ze er meer klachten over gehoord.
Enfin, ze stelde vanmorgen direct voor het ding te verwijderen; hij is er sneller uit dan dat hij geplaatst is, zei ze nog!
Maar na een tijdje pielen (gelukkig kan ik me goed ontspannen en voelde niets) kreeg ze hem er nog niet uit. De touwtjes zijn zo ver naar boven gekropen dat de huisarts er niet bij kan. Ze vond het heel erg, maar ja, dat ding zit er nu bijna 5 jaar in, even langer kan er ook nog wel bij. Ik ben nu doorverwezen naar de gyneacoloog, die hem eruit moet gaan halen. Ik ga straks een afspraak maken.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn verhaal, misschien dat ik anderen er ook een beetje mee help.

SMoesje
Ervaren Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-05-2008 22:05

Nog even wat.....

Bericht door SMoesje » 27-05-2008 15:44

Ik vroeg aan de huisarts de pil om de tijd te overbruggen tot wanneer mijn man 'zaadloos' was verklaard na sterilisatie, want het duurt nog minstens 3 maanden voordat we zover zijn. Zij zei dat dat nogal onlogisch zou zijn, omdat dit ook hormonen zijn. Ik vervang dat het ene hormoon met het andere. Maar het vooruitzicht van condooms gebruiken, afwachten tot je eerste menstruatie na het verwijderen van de mirena en je afvragen of je echt niet zwanger wordt vind ik ook zo onzeker! Ik vertrouw condooms namelijk niet zo......

Zal ik dan toch de mirena laten zitten tot die tijd, of aan de pil gaan? Heeft iemand hier ervaring mee?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 27-05-2008 20:14

Tjee, balen dat de huisarts hem er niet meteen uit kon krijgen. Hopelijk is het bij de gynaecoloog zo gepiept.
Ik wilde na het verwijderen absoluut geen hormonen meer (ik kreeg van de huisarts nog een recept mee voor de Nuvaring, maar die heb ik nooit opgehaald). Het duurde even voor mijn vriend terecht kon in het ziekenhuis voor sterilisatie en toen nog 3 maanden voor hij groen licht kreeg, dus we hebben zo'n 8 maanden overbrugd met condooms. Ik heb nog overwogen vast een morning-afterpil te halen voor eventuele ongelukjes, maar aangezien daar ook levonorgestrel in zit (in een hoge dosis), zag ik dat toch niet zo zitten. Het is even wat voorzichtiger zijn, maar het is goed te doen.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 28-05-2008 13:19

SMoesje,

Bedankt voor het plaatsen van je verhaal :wink:
Ik zou ook niet aan de pil beginnen voor die paar maanden, als je gevoelig bent voor de hormonen in de Mirena kun je ook veel last van de pil krijgen, daar heeft je huisarts gelijk in. Misschien kunnen jullie, tot de sterilisatie een feit is en jullie ook 'groen licht' hebben, andere creatieve methodes gebruiken? Het is immers maar tijdelijk :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SMoesje
Ervaren Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-05-2008 22:05

Dit weekend

Bericht door SMoesje » 02-06-2008 12:45

12 juni ga ik naar de gyneacoloog om de Mirena te laten verwijderen. Ik heb dan ook direct een gesprek over Essure, want ik laat me steriliseren. Ik ben er helemaal klaar mee, met die hormonen. Dus inderdaad maar creatief te werk gaan bij het vrijen! Condooms vertrouw ik eigenlijk niet zo en ik weet niet wanneer ik weer ongesteld wordt (ben ik nu namelijk nooit) en de tijd dat je onzeker bent of je nu wel of niet zwanger bent overbrug ik dan maar met zwangerschapstesten. Dan hoef ik me daar ook geen zorgen over te maken.

Van het weekend had ik weer ups en downs. Ongelovelijk wat een verschil in stemmingen. Zaterdag heb ik echt genoten; eerst lekker uitgeslapen en daarna met mijn zoon naar de dierentuin. Ik weet nog dat ik daar rondliep en dacht, "goh, zo relaxed heb ik me in tijden niet gevoeld!" Ik zag de kleine dingen weer; de zon die door de bomen scheen, voelde de heerlijke warmte en ik rook de lekkere geuren. 's Avonds had ik het er met mijn man over dat ik me zo zalig voelde! :D

Zondag was weer heel anders; geen idee wat ik moest aantrekken (we moesten naar een officiele gebeurtenis) en de twijfel of dat wat ik had uitgekozen wel goed genoeg was. Verder was de hele (verder leuke dag) doorspekt met het denken aan allerlei doem scenarios. Zoveel angst, bijna paniek, ik durfde niet naar bed, want uit ervaring weet ik dat ik daar nog slechtere dingen ga denken. Uiteindelijk heb ik maar een paar glazen wijn genomen, in de hoop dat die me zouden kalmeren. :cry:

Ik kan niet wachten tot dat kreng eruit is.....

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 03-06-2008 14:47

Dat kan ik me voorstellen. Erg vervelend zulke stemmingswisselingen. Tot op zekere hoogte heeft iedereen die wel eens, maar het lijkt net alsof ze door de Mirena enorm uitvergroot worden vond ik altijd. Het duurt gelukkig niet zo lang meer tot 12 juni :wink:
(Leuke avatar trouwens :D Is dat een Gelfling van The Dark Crystal?)

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SMoesje
Ervaren Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-05-2008 22:05

Gelfling

Bericht door SMoesje » 03-06-2008 15:54

Ja! Zo'n schattige film, leuk dat je hem ook kent!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 03-06-2008 20:40

Hij staat bij ons in de kast :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SMoesje
Ervaren Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-05-2008 22:05

Hij is eruit!

Bericht door SMoesje » 12-06-2008 15:15

Nou, vandaag is de mirena verwijderd door de gyneacoloog. :D
Aangezien ik Essure wil laten doen stelde hij eerst nog voor hem tot die tijd te laten zitten, maar ik drong erop aan hem direct te verwijderen. En aldus geschiede. Hij moest flink grabbelen want hij zat ver weg, ik voelde even wat pijn, maar het is gelukt. Hij liet hem zien en toen heb ik er even flink tegen gescholden, dat onding! :lol:

Ik heb bij mijn ziektekosten verzekering gecheckt, maar zij vergoeden de Essure niet, zelf betalen kost 1600 euro. Nu kan ik natuurlijk wachten tot eind 2008 en mijn polis aanpassen, maar nog handiger is als mijn man zich toch laat 'helpen'. Voorlopig behelpen met condooms!

Ik ben gister in slaap gevallen met Temazepam (slaappil); voorgeschreven door de huisarts. Daar mag ik niet teveel van innemen, want het is verslavend. Dit werkt beter dan teveel drinken, dan ben je de volgende dag ook weer presentabel. Hopelijk is nu na verwijdering van de spiraal het eind van mijn klachten in zicht!

Ik hou jullie op de hoogte.

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 12-06-2008 15:20

Hoi SMoesje,

Fijn dat het is meegevallen! Zei de gynaecoloog nog iets over je klachten over mirena?

Plaats reactie