Herkenbaar

Vertel hier je verhaal.
Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Herkenbaar

Bericht door Manny » 10-01-2008 13:52

Het is eigenlijk de eerste keer dat ik reageer op een forum op internet. Ik wil graag mijn ervaring met Mirena met jullie delen.
Op 5 december 2007 heb ik een Mirena-spiraal laten plaatsen en aanvankelijk merkte ik er helemaal niks van (prima dus, dacht ik)
Echter 2 dagen voor mijn 1e menstruatie met de mirena ging het mis. Van de een op de andere dag voelde ik me depressief, extreem nerveus, angstaanvallen, het leek wel of ik door iets bezeten was.
Al vrij snel legde ik de link met de mirena-spiraal. Ik had deze symptomen al eerder gehad na het gebruik van de microgynon 30 (bevat hetzelfde progesteron als de mirena).
Ook ik ging naar de huisarts met mijn klachten en het verzoek het spiraal te verwijderen.
'Maar mevrouw toch'' Hoe kon ik toch denken dat al deze klachten door het spiraal kwamen???
Later in het gesprek nam hij mij wel 'serieus'; in zoverre dat hij niet meer beweerde dat het niet door de mirena zou kunnen komen. Dit gesprek heeft afgelopen vrijdag plaatsgevonden. Ik werd naar huis gestuurd met de opdracht er nog een weekend over na te denken en met een 'pilletje' tegen de angstaanvallen.
Ik was boos. Waarom bendenktijd om een spiraal te laten verwijderen, alleen omdat hij dacht dat de klachten wel zouden afnemen, als ik maar door zou zetten???!!!
Op maandag heb ik een nieuwe afspraak gemaakt om het spiraal te laten verwijderen. Ik was zeer opgelucht dat het gebeurd was.
Het verwijderen ging 'te makkelijk'volgens de huisarts. Hij gaf aan dat mijn lichaam het spiraal al af aan het stoten was; het zag er ook niet meer uit na 4 weken in mijn lijf gezeten te hebben (Heeft iemand ooit vernomen of het hormoonhoudend reservoir defect kan zijn?).

Nu ben ik drie dagen verder. De intensiteit van de klachten neemt, gelukkig af. Toch blijft de angst dat dit maar tijdelijk is en gaat het vooor mijn gevoel niet snel genoeg.
Ik ben nog al ongeduldig van aard en deze situatie maakt me zeer onzeker.
Zeker als ik terugdenk aan de afgelopen dagen. Ik was echt bang dat ik mezelf of mijn kind iets aan kon doen....... en met name dat laatste maakt me heel erg van streek en verdrietig (ze is het mooiste wat mij ooit is overkomen dus hoe kon ik zoiets denken).....durfde niet meer alleen te zijn.

Enfin, het gaat nu al wat beter en we zijn pas 3 dagen verder....zo moet ik het bekijken denk ik.
Volgende week heb ik een afspraak met mijn gynaecoloog om e.e.a. door te nemen. Weet niet of ik ooit nog synthetische'hormonen in mijn lijf wil, je lichaamseigen zijn al gecompliceerd genoeg. Ik wil weten wanneer ik mag verwachten weer de oude te zijn.

astrid
Ervaren Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02-01-2008 20:51

Bericht door astrid » 10-01-2008 20:00

Hoi Manny
Ik denk dat je inderdaad een beetje te ongeduldig bent.Als je in 3 dagen al een verschil merkt ben je al een heel eind op weg denk ik.Voor zover ik uit de meeste ervaringen van andere heb begrepen zijn de meeste na 2 maanden "weer op orde" dwz na 2 menstruatie's.Het is al mooi toch dat je in 3 dagen een verschil merkt.Kop op,positief blijven en geduld.....(is overigens moeilijk want ben ook zo'n ongeduldig typje,al heb ik 15 maanden geduld gehad met dat onding.. :P )
Laat je hier nog weten hoe t verder verloopt??
;-)

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 10-01-2008 23:11

Manny, welkom op het forum! Ik ben heel blij dat je dit verhaal hebt opgeschreven. Wat een geluk dat je de symptomen herkende door je eerdere ervaringen met de microgynon! Goed dat je hebt geluisterd naar wat je lichaam je vertelde, en je niet door je huisarts in de verkeerde richting hebt laten sturen. Ik hoop dat je je snel weer helemaal de oude zult voelen. Zoals Astrid al zei, het kan even duren voordat dit zo ver is. Zelf ben ik nu bijna zes weken verder, en ik voel me al echt stukken beter, nog geen 100%, maar zeker niet meer zo slecht als toen ik de mirena nog had.
Toen ik jouw gevoelens las richting je kindje (hoe herkenbaar!), en hoe onzeker je dit heeft gemaakt, bedacht ik me dat het toch heel erg is dat dit kleine apparaatje het leven van vrouwen (en dat van hun omgeving) op zo'n negatieve manier kan beïnvloeden (zonder dat ze het in de gaten hebben!), en zelfs verwoesten....

Grappig dat je dat zei over dat het reservoir wel eens defect zou kunnen zijn. Zelf heb ik ook al met die gedachte gespeeld, en vind dat een eng idee. Dan zou je gewoon een veel te grote dosis binnen kunnen krijgen :( Ik neem aan dat die dingen gecontroleerd worden voordat ze worden verkocht, maar goed, ik zou er mijn hand in ieder geval niet voor in het vuur steken.

Laat je ons, zoals Astrid je al vroeg, de komende tijd even weten hoe het met je gaat? Ik ben heel benieuwd. Je zult misschien af en toe een dip krijgen, door hormoonschommelingen. Je lichaam heeft even tijd nodig om zich weer aan te passen. Voldoende rust en ontspanning nemen helpt. En geniet van je kindje :wink: Ze zal het vast fijn vinden om haar mama weer terug te krijgen :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 11-01-2008 09:24

Astrid en Claudia,

Dank voor jullie snelle reactie en bemoedigende woorden.
Geduld is dus het sleutelwoord.......gelukkig merk ik verbetering dus moet dat op te brengen zijn.
De spanning, het nerveus zijn en de paniekaanvallen zijn aan het zakken.
Emotioneel ben ik wel nog heel erg en uiteraard nog van streek van een aantal hersenspinsels van de afgelopen week.
Maar zoals een vriendin van mij zo mooi verwoorde "Jij was niet diegene die dat dacht dat waren je hormonen".
En wat mij ook sterkt is dat ik niet de enige ben. Waar ik het meeste tegenop kijk is mijn volgende menstruatie.

Vanmiddag belt mijn gynaecoloog om e.e.a. door te nemen, waarschijnlijk zal dat resulteren in een bloedonderzoek, zodat hij de resulaten heeft voor de afspraak van volgende week.

Op het moment dat ik meer energie heb zal ik me wat meer gaan verdiepen in het hormoonreservoir en de afgifte van het hormoon per individu.
Dat er nooit defecten ontstaat tijdens het plaatsen of in het lichaam kan ik me haast niet voorstellen. Bij iedere productielijn heb je uival, ook in de pharmaceutische industrie, toegegeven daar wordt alles heel goed gecontroleerd, maar toch........

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden. Hoop ook dat veel vrouwen dit forum weten te vinden. Ik wil niet weten hoeveel er aan de antidepressiva zitten en de link niet leggen met het spiraal.

Mijn lichaam heeft een duidelijk signaal afgegeven en ben echt blij dat ik een verband zag. Echter realiseer ik me ook goed dat ik dit signaal ook ECHT serieus moet nemen. Als je een paar dagen echt niet van je leven hebt kunnen genieten (en waar zeur ik over het zijn maar een paar dagen; en ik hoop van harte dat er daar bij blijft) dan besef je hoe dierbaar dat is en dat het niet vanzelfsprekend is. M.a.w. ik ga, voorlopig geen grenzen meer verleggen, ben tevreden met wat ik heb........... Kortom even in dezelfde versnelling en misschien wel een tandje terug.

Even genoeg over mezelf.

Nogmaals dank voor jullie reactie, ben blij dat het met jullie ook in een stijgende lijn gaat....
We houden elkaar op de hoogte.

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 11-01-2008 10:42

Ik heb me dat over de afgifte ook afgevraagd. Eigenlijk ging het een beter met me nadat ik de Mirena ruim 3,5 jaar had gehad geen rare ontstekingen meer, iets beter libido, meer energie (ik dacht toen dat dat kwam omdat ik inmiddels een andere, leukere baan had). Na vijf jaar werd de tweede geplaatst en ging het meteen helemaal mis. Artsen zeggen dat de afgifte gelijkmatig is gedurende die vijf jaar, maar dat is niet helemaal waar als ik deze gegevens uit een Mirena-bijsluiter voor artsen goed begrijp

MIRENA is intended to provide an initial release rate of 20 μg/day
of levonorgestrel.

Initially, levonorgestrel is released at a rate of approximately
20 μg/day. This rate decreases progressively to half that
value after 5 years.

Volgens mij staat er dat er steeds minder wordt afgegeven, of zie ik dat verkeerd?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 11-01-2008 11:04

Deze vond ik ook nog over afgifte

The in vivo dissolution rate is approximately 20 μg
levonorgestrel per day initially, and diminishes over time to approximately 11 μg per day after
five years. The mean dissolution rate is approximately 14 μg per day over five years.

Dus net na de plaatsing is de afgifte 20 μg per dag, dit daalt in de loop van vijf jaar naar 11 μg per dag. De gemiddelde afgifte over vijf jaar is 14 μg.

Zou dat verklaren waarom sommige mensen bij het tweede spiraaltje wel problemen krijgen? Omdat de dosis ineens weer hoger is?

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 11-01-2008 11:08

Hallo Mo,

Wat ik opvallend vind is dat er veel vrouwen na het plaatsen van hun tweede spiraal veel klachten krijgen.

Wat ik uit de Bayer-studie begrijp is dat het spiraal in het begin meer hormoon afgeeft dan aan het einde; het verschil varieert tussen de 20 en 11 ugr/etmaal.
Dit zou ook kunnen verklaren waarom vrouwen heftiger reageren na het plaatsen van de tweede spiraal (hogere afgifte dan gewend).
Het blijkt dat het hormoon al na 15 minuten na het plaatsen van het spiraal terug te vinden is in het plasma (dus die locale werking is ook maar hoe het bekeken wordt).

Maar ik ben geen expert. Ik weet wel dat ieder individu anders reageert en dat je moet luisteren naar de signalen van je lichaam.
Helaas leggen heel weinig artsen het verband tussen een scala van klachten en het Mirena spiraal.

Neem depressie...... mijn huisars vindt het onwaarschijnlijk dat het door de Mirena spiraal komt. En wat zegt Bayer zelf?? 2.1% van de vrouwen rapporteren depressie binnen 3 maanden na plaatsing. 2.1%!!!! Ik kan onmogelijk de enige patient zij met deze klachten binnen de praktijk van mijn huisarts.

Fijn te horen dat jij niet meer depressief bent. Hoe snel na het verwijderen waren jouw klachten verdwenen???

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 11-01-2008 13:30

Mijn gynaecoloog heeft net gebeld.
Ik wilde weten wannneer ik echt mag verwachten klachtenvrij te zijn.
Gezien het feit dat de halfwaarde tijd van het levonorgestrel ong 20 uur is zou het hormoon nu wel uit mijn lichaam moeten zijn?! Maar betekent dat ook klachtenvrij moeten zijn??!!
Hij bevestigde dat er nauwelijks nog levonorgestrel in mij lichaam aanwezig kan zijn. Hij gaf aan dat mij klachten wel van de Mirena moeten komen omdat ze afnamen na het verwijderen. Maar hij had zelden van zulke extreme reacties vernomen. Zou je ook niet verwachten met zo'n minimale hormoonafgifte en dat ook nog locaal. Het bekende verhaal dat vrijwel iedere arts opdreunt.

Ik moet nog 1 cyclus afwachten; dit schijnt standaard te zijn na een overgevoelige reactie op anticonceptie. Dan zal het, verwacht hij stukken beter moeten gaan.

Donderdag gaan we het uitgebreider bespreken........

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 11-01-2008 13:32

Hallo Manny,

Dat verschilde eigenlijk per klacht direct toen hij verwijderd was, voelde mijn buik op de een of andere manier lichter. Ik kon er op drukken zonder een vage pijn te voelen. Mijn humeur klaarde in een paar dagen op, met nog wel een paar terugvallen in de eerste weken. Mijn energie kwam ook binnen een paar weken terug. Ik voelde me ook al snel ontspannener, minder opgejaagd en nerveus. Mijn borsten deden ook al snel geen pijn meer, alleen nog voor de menstruatie (maar da's normaal). Van de pijn in mijn lies weet ik niet zeker of het door de Mirena kwam, ik heb het idee van wel. Daar ben ik sinds een paar maanden vanaf, net als van een kraak in mijn linkeroor die binnen een maand na plaatsing van de Mirena was begonnen. Eigenlijk voel ik me vanaf de eerste week van december echt weer helemaal goed, zoals vroeger. Dus alles bij elkaar heeft dit zo'n 7 maanden geduurd, elke maand ging het beter. Dus het is een kwestie van geduld!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 11-01-2008 15:26

Wat de gynaecoloog zegt over hoe snel die levonorgestrel uit je lijf is klopt wel, maar daarna komt de volgende stap nog natuurlijk: het lichaam moet zich herstellen, en daarna de eigen cyclus opnieuw in gang zetten. Het duurt volgens de meeste vrouwen ongeveer 1 tot 2 menstruaties voordat je je weer de oude zult kunnen gaan voelen, maar in veel gevallen nog wat langer dan dat.
Eigenlijk vreemd met die doseringen. Er zitten dus niet, ik noem maar, 1800 doses van 20 microgram per dosis in. Er zit iets in dat oplost in het lichaam met een bepaalde snelheid? Een soort 'lolly' die na vijf jaar op is? (rare vergelijking , ik weet het :shock: ) Ik wil proberen daar eens wat meer info over te vinden :wink: een bouwtekening of zo :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie