gewrichtsontstekeing

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
lizzy
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 30-03-2011 11:08

gewrichtsontstekeing

Bericht door lizzy » 30-03-2011 11:48

hallo dames,

ik ben een ex-mirenagebruikster. hier mijn verhaal. ik was heel enthousiast over de mirena in het begin. Ik was vooral blij dat ik niet meer ongesteld werd omdat ik door hevig vloeien vaak bloedarmoede had.
Na een aantal jaar begon ik me moe te voelen, geen zin in sex meer en regelmatig uitstralende pijnen in mijn benen. Ik heb nooit de link gelegd met de Mirena en de huisarts ook niet. Ik kwam bij een fysiotherapeut terecht.
Die stelde bekkeninstabiliteit vast. (mijn jongste kind was 10 !!) ik heb lang geoefend en gertaind terwijl de pijn telkens verdween en weer terugkwam. Heb enorm aan mezelf getwijfeld, en gedacht dat ik me steeds weer had overbelast of dat de training toch niet had geholpen. Ik voelde me ook steeds grieperig zonder echt ziek te zijn. Na twee jaar tobben was ik helemaal stuk, zowel fysiek als mentaal. Intussen op mijn verzoek de spiraal laten verwijderen omdat ik na de tweede plaatsing kortdurende bloedinkjes kreeg. Bij de gyneacoloog bleek het ding te laag te hebben gezeten en in mijn baarmoederhals kleine wondjes veroorzaakt. verder geen onderzoek of nabehandeling gehad.
Een week of 8 later toch weer naar de huisarts met mijn rugpijn. Doorgestuurd voor röntgenfoto. Hierop was duidelijk te zien dat mijn S.I. gewricht aan twee kanten ontstoken was.
kwam bij een reumatoloog terecht. Haar diagnose: ziekte van bechterew. Ik heb haar wel verteld van de Mirena, maar ze was niet bekend met een verband tussen het spiraal en klachten zoals ik had....

Maar: heb ik wel echt de ziekte van Bechterew. want nu, ruim drie jaar na die diagnose heb ik niet de vergroeiingen die daar zo typerend bijhoren. (Gelukkig maar, de medicijnen hebben blijkbaar hun werk goed gedaan.)
of heeft men misschien de verkeerde diagnose gesteld??

is er onder jullie misschien iemand die na röntgenonderzoek ook een ontstoken S.I-gewricht bleek te hebben?
Ik wil heel graag antwoord op de vraag, KAN LANGDURIGE IRRITATIE VAN DE BAARMOEDER LEIDEN TOT EEN ONTSTOKEN BEKKENGEWRICHT??
Ik heb nlk. de indruk dat mijn diagnose is gesteld op basis van de niet-specifieke klachten, die ik hier op dit forum allemaal terugzie!

Lizzy

vintage
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 26-11-2012 20:05

Bericht door vintage » 26-11-2012 20:38

Hoi Lizzy,

De spiraal veroorzaakt een soort steriele ontstekingsreactie waardoor spermacellen en/of een embryo er niet kan overleven (daarnaast nog extra de hormonen).
Je hebt dus constant een ontsteking en het lijkt mij niet meer dan logisch dat het een keer fout gaat met het immuunsysteem. De ontstekingscellen kunnen migreren en er wordt vaker ontstekingen zoals nierbekken ontsteking waargenomen. Ook reumatische klachten treden wel eens op na de mirena.

lizzy
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 30-03-2011 11:08

Bericht door lizzy » 26-11-2012 21:46

hallo vintage,

bedankt voor je reactie
uit welke bron komt jouw informatie?

Ik weet inmiddels dat er meer zaken zijn die een rol spelen bij het ontstaan van reuma.

Men neme:
genetische aanleg voor reuma
+ jarenlang chronische bijholteontstekingen (a.g.v.groot zuivelgebruik terwijl gevoelig hiervoor/ of een niet erkende glutenintolerantie)
+ een persoonlijkheid met de neiging alsmaar te willen pleasen ten koste van zichzelf
+ een voedingspatroon van veel suikers en meelproducten
+ weinig beweging (mede door chronische futloosheid)
+ een Mirena of kwalijke micro-organische indringer (voor je lijf maakt dat soms geen verschil)

de mirena kan in mijn geval de laatste druppel geweest zijn, maar rond die tijd heb ik ook een darminfectie opgelopen in Tunesië.

however,
mensen die bovenstaande herkennen zou ik afraden aan Mirena te beginnen.

er zitten grenzen aan wat je verdragen kan en ieder lijf is anders. Ook al is je buurvrouw enthousiast.... Als jij een gevoelig/allergisch type bent kan iedere extra prikkel je je gezondheid kosten.
mensen zijn zich er toch niet genoeg van bewust dat we een natuurproduct zijn en als zodanig zouden moeten leven.


groeten,

vintage
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 26-11-2012 20:05

Bericht door vintage » 06-12-2012 13:05

Mijn studie is mijn bron. En artikelen op wetenschappelijke sites. Pubmed e.d.

Plaats reactie