Na 10 maanden ellende, gaat ie eruit!

Vertel hier je verhaal.
Mariska
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 23-01-2008 22:46

Na 10 maanden ellende, gaat ie eruit!

Bericht door Mariska » 24-01-2008 16:32

Hallo allemaal,

10 maanden geleden heb ik een mirena spiraal laten plaatsen omdat ik al jaren heftige menstruatie klachten had.
Ik was ruim 2 weken per maand aan het klooien, hoofdpijn (migraine) heftige bloedingen en buikpijnen tot flauwvallen aan toe, dit kon ik alleen een beetje onderdrukken met 600mg bruispoeder van Brufen…
Ik heb geen poliepen, vleesbomen of andere afwijkingen dus leek het Mirenaspiraal een goeie oplossing...
Nadat het spiraal geplaatst was (maart 2007) heb ik ruim 4 maanden gevloeid, toen een paar maanden bijna niets, waardoor ik niet meer wist waar ik in mijn cyclus zat. Ik werd steeds somberder en depressiever vooral in de maanden Juli, Augustus en September. Ik heb altijd wel een beetje last gehad van stemmingswisselingen...maar dit was gewoon eng... soms wilde ik gewoon niet meer wakker worden...
Dus in overleg met HA met antidepressiva begonnen!? Deze helpen wel want de ergste depressies heb ik niet meer, maar nu voel ik me vaak moe en slaap heel onrustig ook heb ik last van zweetaanvallen, vreselijk!
Ik draag al jaren zachte contactlenzen maar het lijkt of mijn ogen ze niet meer kunnen verdragen, ook heb ik een explosie van acne op mijn rug, en soms heb ik heel erg last van roos en geirriteerde hoofdhuid..?
Nu vloei ik bijna alle dagen prut en het stinkt ook :oops: wat me weer onzeker maakt want soms denk je dat andere mensen je kunnen ruiken…
Als ik soms droog ben en we (eindelijk weer!) sex hebben gehad dan moet ik het weer bezuren met een paar dagen buikpijn en vloeien…Ik word er niet goed van… :(
Ook voel ik m zitten terwijl dat niet kan volgens de artsen, maar met fietsen en dansen(heupwiegen) voel ik m echt! Alsof er een tampon overdwars in zit.
Als ik alle verhalen lees over het mirena spiraal dan begin ik te twijfelen… ik ben alleen een beetje bang wat er gaat gebeuren als ie eruit is, verval ik weer in het ouwe patroon of nog erger… twijfels en nog eens twijfels…
Even voor de duidelijkheid, ik heb gelukkig geen anticonceptie nodig, ons gezin is compleet (2 jongens van 15 en 17 jaar) en mijn man is gesteriliseerd.
Dus in het uiterste geval kan ik ook kiezen voor een baarmoederverwijdering....maar ja....das ook niet niks.
Ik heb op 12 febuari een afspraak met de HA om het spiraal eruit te laten halen, ik hoop dat alle twijfels dan wel weg zijn!

Groetjes Mariska




marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 24-01-2008 18:04

hallo mariska,

wat een narigheid allemaal zeg. dat je het mirena spiraaltje laat verwijderen is, denk ik, een hele goede beslissing. je hebt er duidelijk meer narigheid dan gemak van en het heeft je problemen van veel vloeien niet opgelost.

misschien kun je eens in deze klachtenlijst kijken. als je daar een aantal dingen herkent kan ik je misschien helpen.
http://hormonaledisbal.forum2go.nl/klac ... ie-t2.html
m.v.g.

marja

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 24-01-2008 19:22

Hallo Mariska,

Ik snap heel goed waarom je voor de Mirena gekozen heb als ik zo je klachten lees bij je natuurlijke cyclus.

Ook ik had gekozen voor de Mirena vanwege heftige bloedingen en heftige Migraine tijdens de menstruatie. De 'juiste pil' had ik nog niet gevonden en het leek de perfecte oplossing. Ook ik kreeg klachten die zeer heftig waren en emotioneel.
Ik ben blij dat de Mirena verwijderd is en dat ik weer langzaam herstel; dan maar liever heftige Migraine en bloedingen, denk is, dat kan ik makkelijker handelen dan dat gevoel van depressie en angst.

Ik snap heel goed dat jij ook opkijkt tegen het terugkrijgen van je natuurlijke cyclus.
Je baarmoeder laten verwijderen klinkt heel drastisch; maar zelfs dat snap ik, ik heb ook ooit geroepen dat als aan mijn kinderwens voldaan is ze die 'broedzak' mogen verwijderen; want zo ging ik het zien door alle ellende.

Laat je goed adviseren. Ik denk dat je een verstandige keuze maakt om de Mirena te laten verwijderen.
Sterkte en ik hoop dat je je snel weer beter gaat voelen.

Houd je ons op de hoogte?

Gr,

Manny

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 24-01-2008 23:31

Mariska, wat heftig allemaal. Doordat je altijd al wat last van stemmingswisselingen hebt gehad ben je waarschijnlijk gevoeliger voor de levonorgestrel in de Mirena. Bayer adviseert artsen om de Mirena te verwijderen wanneer er ernstige depressieve klachten optreden, en het risico hierop is hoger naarmate je een voorgeschiedenis van dit soort klachten hebt gehad.
De ogen en de acne zijn ook duidelijk bijwerkingen. Zelf heb ik ook last van mijn lenzen gehad en kon op een gegeven moment met mijn rechteroog ook niet meer 'scherpstellen'. De irritatie van je hoofdhuid ben ik al veel vaker op andere fora tegengekomen, en Bayer noemt zelf ook eczeem en irritaties.
De afscheiding is erg vervelend en kan verschillende oorzaken hebben. Door de Mirena kan het vaginale milieu veranderen, en problemen met vaginale afscheiding worden vaak genoemd, met name Candida. Bij mij heeft e.e.a. zich weer helemaal hersteld nadat de Mirena is verwijderd (nu twee maanden geleden).
Ik denk dat een groot deel van je klachten binnen een aantal maanden verdwenen zullen zijn zodra je de Mirena kwijt bent. Wel kunnen ze rond periodes van hormoonschommelingen, zoals vlak voor je menstruatie, nog terugkeren. Uiteindelijk duurt het gemiddeld zo rond de 3-6 maanden voordat je lichaam zijn eigen cyclus weer heeft opgepakt.
Die zware menstruaties zijn niet niks, en misschien is een baarmoederverwijdering uiteindelijk nog de enige oplossing.
Maar zoals Manny al zei, laat je goed adviseren. De Mirena is duidelijk niet de oplossing voor jou. Ook van mij veel sterkte en hou ons op de hoogte! :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Mariska
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 23-01-2008 22:46

Re: Na 10 maanden ellende, gaat ie eruit!

Bericht door Mariska » 12-02-2008 23:27

Hij is eruit!!!

Hé hé eindelijk was het vanmorgen zover... een fluitje van een cent!
Gek hé maar op de een of andere manier leef je er gewoon naartoe.
Ik was alweer een tijdje aan het vloeien/spotting maar gelukkig wilde
de huisarts m er ondanks dat wel uithalen. :oops:
Ik hoop dat ik snel verbetering ga voelen (hoezo ongeduldig?)
Maar ja, slechter kan zowat niet...

Ben trouwens heel benieuwd of Linda al een knoop heeft doorgehakt...

Dit forum heeft mij veel steun gegeven, met alle reacties en gewoon met het lezen van
alle verhalen...."gedeelde smart is halve smart"

Groetjes Mariska :D

cynthia
Ervaren Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22-01-2008 09:25

Bericht door cynthia » 13-02-2008 10:34

Hoi Mariska!!

GOED ZO!!! Wat zul je blij zijn, dat je er "vanaf" bent :P ! Bij mij is de mirena nu ruim 4 weken geleden verwijderd en ik voel me al een stuk beter! Ben uiteraard nog niet klachtenvrij, maar ik ben ECHT op de goede weg! Ik heb veel meer energie dan de afgelopen 3 jaar! Je moet even geduld hebben, maar ik denk dat het feit dat 'da thing' je lijf al uit is, je al een opgelucht gevoel geeft! Je lichaam heeft de nodige tijd nodig om te herstellen (heb ik ook hier op dit forum geleerd en zelf ervaren), maar in ieder geval kan de mirena geen verdere schade meer aanrichten! GEFELICITEERD MEID :!: :!:

Succes met het herstel! We houden mekaar allemaal op de hoogte!

Groetjes, Cynthia

astrid
Ervaren Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02-01-2008 20:51

Bericht door astrid » 13-02-2008 12:08

Heej Mariska

Heel herkenbaar allemaal.Ook dat je er naar toe leeft om het eruit te laten halen.Ik was ook zo opgelucht joh.En nog hoor,voel me een heel ander mens.Ben er nog niet ,dat weet ik maar ook met mij gaat het de goede kant op!!

Dus ook een van mij : GEFELICITEERD!! :wink:
;-)

Linda
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-02-2008 18:54

Bericht door Linda » 13-02-2008 13:51

Hoi Mariska,

Je was benieuwd of ik de knoop had doorgehakt. Ik durfde het steeds niet, bang om de verkeerde beslissing te nemen. Mijn psych is ervan overtuigd dat het niet de hormonen maar mijn eigen "persoonlijkheid" is die deze klachten veroorzaakt. Ik begrijp wat hij bedoelt aangezien ik diverse klachten al lang voor mirena had natuurlijk. Alleen, dit is niet normaal, los van mijn persoonlijkheid gebeurt er van alles in mijn lichaam en geest waar ik geen vat op heb. Ik ben overgegaan op andere antidepressiva, maar het lijkt wel alsof alles van kwaad tot erger wordt. Ik ben enorm afgevallen, zie er vreselijk uit en voel me een schim van de persoon die ik ooit was.
Dus vandaag, gesterkt door jullie verhalen, toch die afspraak gemaakt met HA. Vrijdag om 8.20 gaat ie eruit.

Groet Linda

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 13-02-2008 20:45

Hallo Linda,

Los van wat je psycholoog zegt denk ik dat het een verstandige beslissing is om de Mirena te laten verwijderen.
Mirena is niet geschikt voor vrouwen met een endogene depressie daar mag je hem best op wijzen

Heb je je psycholoog al gevraagd waar hij bang voor is, valse verwachtingen? of iets anders???
Het lijkt of hij een duidelijk beeld heeft en dat mag hij dan eens weergeven.

Moedig dat je je intuitie volgt.

Succes en we horen nog van je,

Manny

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 13-02-2008 21:01

Linda, ik kan me alleen maar aansluiten bij wat Manny zegt. Veel sterkte bij de huisarts vrijdag! En hou ons op de hoogte!
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie