Hoe merk je of een spiraaltje juist geplaatst is?

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
raqisa
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 16-12-2011 22:21

Hoe merk je of een spiraaltje juist geplaatst is?

Bericht door raqisa » 16-12-2011 22:32

Vanwege de hoge kosten die het ziekenhuis rekent voor hun diensten, heb ik de huisarts overtuigt het spiraaltje te zetten.
Wat betreft de kosten ben ik hier nog steeds blij mee, maar het resultaat is helaas wat minder.
Dankzij het gebrek aan ervaring bij het zetten, is het volgens haar (de huisarts) niet helemaal goed gegaan. Sterker nog; ze heeft er absoluut helemaal geen vertrouwen in dat hij goed zit. Ik moet dus over een maand een gynacologische echo ondergaan om te kijken of hij daadwerkelijk verkeerd geplaatst is, of dat ze toevallig toch nog goed werk heeft afgeleverd.
Ik ga kapot van de spanning, en zou graag willen weten of er symptomen zijn waaraan ik kan merken of hij nu wel of niet goed geplaatst is.
Alsjeblieft?
Iemand?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 18-12-2011 16:19

Hallo Raquisa,

Het lijkt mij dat je dat wel moet voelen als hij niet goed zit, dat het pijn doet, je krampen hebt of iets dergelijks. Je zou zelf de touwtjes moeten kunnen voelen, heb je dat al geprobeerd? Als je hem bij de gynaecoloog laat plaatsen, wordt er altijd zes weken later een echo ter controle gemaakt, dus dat is hoe dan ook wel een goed idee.

Groetjes,
Mo

raqisa
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 16-12-2011 22:21

Bericht door raqisa » 19-12-2011 10:03

Bedankt voor je antwoord; ik moet inderdaad nog voor controle,.. maar dat duurt nog zo lang,..

cc
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2011 14:53

Bericht door cc » 29-12-2011 15:09

Hoi Raqisa,

dat wist ik niet, dat het bij de gyneacoloog meer zou kosten.
Ik heb 153 euro in de apotheek betaald voor de Mirena.
Mijn huisarts wilde hem zowiezo zelf zetten, maar als ik liever door een vrouw geholpen wilde worden dan zou hij me doorverwijzen naar een gyneacologe. Ik heb het dus gewoon door mijn huisarts laten zetten. VOnd ik makkelijker omdat hij op looopafstand zit en ooke en echo apparaat heeft staan. Ik moest na 2 weken terug voor een echo omte kijken of hij op zn plek zat.

Maar (zoals je ook kunt lezen in mn eigen topic) heb ik het idee dat hij gezakt is (de eerste dag al) want de draadjes steken bij mij uit en dat is niet de bedoeling. Ik moe tmorgen dus terug voor een echo.

Voel jij je draadjes?
Ik hb verder geen buikpijn, alleen de eerste dag een paar uur krampjes gehad

raqisa
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 16-12-2011 22:21

Bericht door raqisa » 29-12-2011 15:17

Het is de bedoeling dat je de draadjes voelt, want anders kunnen ze het spiraaltje er niet uit halen na vijf jaar.
Succes met de echo! Ik zou willen dat mijn huisarts een echo-apparaat had,..

cc
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2011 14:53

Bericht door cc » 29-12-2011 15:21

Hoi

Ja ik weet wel da tje ze moet kunnen voelen, maar alleen als je echt met je vingers naar binnen gaat toch ?
Ik voel ze al als ik mn vinger tegen de ingang aan leg.
Bij gemeenschap lijkt me dat voor mn vriend best pijnlijk, en ik voel ze zelf ook prikken, soms.
Of is het de bedoeling dat ze nog zacht worden ?

Wanneer moet jij voor de echo ?

raqisa
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 16-12-2011 22:21

Bericht door raqisa » 29-12-2011 15:32

Dan zijn de touwtjes waarschijnlijk te lang gelaten,.. hopelijk 'propt' het nog op,.. zodat jullie er geen last van zullen krijgen. Ik denk niet dat het een signaal is voor een verkeerde plaatsing.
Ik heb mijn huisarts inmiddels platgebeld voor elk 'symptoom' waarvan ik dacht dat hij wel of niet goed zou zitten,.. maar de enige manier waarop ze dit met zekerheid kunnen controleren is middels een echo.
Ik heb deze echo 20 januari pas,.. :-(

cc
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2011 14:53

Bericht door cc » 29-12-2011 15:35

Ik hoop echt dat de touwtjes dan te lang zijn gelaten, maar ben bang van niet.
Jee 20 jan pas !! Heb jij ook het advies gehad om tot die tijd een condoom te gebruiken?

Ik moet 9 jan voor de reguliere controle echo.
Nou meid sterkte met wachten !

Ik laat morgen nog wel even weten wat mij bij de uitkomst was.

raqisa
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 16-12-2011 22:21

Bericht door raqisa » 29-12-2011 15:39

De lange touwtjes zijn eigenlijk best eng,.. stel je voor dat je er per ongeluk aan trekt,.. dan weet je zeker dat het spiraaltje niet meer goed zit.
Gelukkig heb je morgen deskundig advies van de arts.
20 januari duur inderdaad nog een hele tijd.
Mijn huisarts heeft de gewone reguliere controle normaal gesproken 6 weken na het plaatsen. Dit is 5 weken na het plaatsen.
En inderdaad; mij is geadviseerd een 'barriere' te gebruiken,.. tot na de controle.

cc
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2011 14:53

Bericht door cc » 01-01-2012 19:52

Nou, ik ben vrijdag dus voor controle gegaan. Arts zei dat hij ze of te lang gelaten had, of dat hij uitgezakt zou zijn.
Eerst een echo gehad, daaruit bleek dat ie keurig op zn plek zat.

Toen inwendig onderzoek, omdat ik zei dat ik ze kon voelen / zien.
Hij zei dat ze echt meer een klein stukje uit de baarmeodermond staken en hij vond het maar vreemd dat ik ze kon voelen. Hij vond het niet nodig om ze korter te knippen, maar wilde het wel doen als ik er last van had.
Ik heb aangegeven dat ik vertrouw op wat hij vind dat ik zou moeten doen, dus hebben we he tzo gelaten.

Mijn baarmoeder zit wat laag, vandaar dat ik ze dus, in die houding op het toilet makkelijker kon voelen.
Naderhand heb ik thuis even liggend geprobeerd ze te voelen en dan ziten ze idd een stuk hoger.
Mijn vriend heeft er trouwens niks van gemerkt, dus dat is ook wel fijn.

Ik hoef volgende week niet terug te komen voor de reguliere afsrpaak, aangezien hij gewoon op zn plek zat.
Heb nu ook geen last meer van de draadjes. Mn eertste puistje is al wel een feit...

Plaats reactie