mirena-depressie/laag libido/menstruatiepijn/...

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
iris
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 08-03-2012 16:04

mirena-depressie/laag libido/menstruatiepijn/...

Bericht door iris » 08-03-2012 16:22

Hoi dames,

Ik ben via google op dit forum terecht gekomen en ik ben de oprichter hiervan ontzettend dankbaar!!! Want ik kan wel janken van opluchting dat ik blijkbaar toch geen spoken zie!!
Ik ben 4 maanden geleden bevallen en bij de nacontrole op 6 weken is de spiraal gezet. Ik heb sinds de geboorte van m'n kindje tot nu al bloedingen en ze willen niet of maar heel even (max 2 dagen) stoppen.
Ook heb ik continu menstruatiepijn. Na 9 maanden zwangerschap kan ik deze pijn écht wel missen!
Er is ook een postnatale depressie vastgesteld..maar dat is absoluut niet zichtbaar naar m'n kindje toe. k ben heel gelukkig met hem en zou nooit vervelend of kwaad ofzo kunnen zijn naar hem toe. Ook naar m'n partner toe doe ik m'n best een vrolijke partner te blijven. Maar ik vind géén gemoedsrust..ik pieker me dood van 's morgens tot 's avonds en zelfs 's nachts als ik wakker word. Over allerlei nutteloze dingen weliswaar maar toch. ik krijg m'n gedachten niet stopgezet en voel me echt OP. Ik neem nu al 6 of 7 weken anti-depressiva maar dit werkt tot nu toe nog niet. Ook heb ik een belachelijke angst gekregen om buiten te komen :? Ik vermijd mensen meestal en ik was vroeger een héél sociaal persoon. Ik had ook een job waarbij ik continu nieuwe mensen zag. Nu durf ik die job niet meer doen en ben dus 'ziek/depressief" thuis.. ik vind mezelf echt 'belachelijk' dat ik zo 'flauw' doe, en ik begrijp mezelf niet. 1 dagje per week sta ik mezelf wel toe buiten te komen (men kindje gaat 2 dagen per week naar de onthaalmoeder) en dan kan ik daarvan genieten. Maar anders..zit ik de hele dag te piekeren. Tijdens alle activiteiten..ik heb geen mentale rust meer en ik wil dat echt echt heel graag terughebben! ik voel me per dag wanhopiger worden :( vandaag is weer een enorme down-dag..

M'n gynae zei dat hij de spiraal er ten vroegste op 6 maanden uithaalt,maar ik wil er nu al vanaf. ik hou het niet meer uit :(

overreageer ik nu of moet ik geduld hebben?? ik weet het niet meer.. :(

Ook m'n libido zit in de grond..ook niet echt plezant..

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Re: mirena-depressie/laag libido/menstruatiepijn/...

Bericht door Suzanne » 08-03-2012 16:45

Hoi Iris,

bevallen van een kindje en de hormonale achtbaan waar je dan op zit is altijd heftig. Er verandert veel en je moet je best wel aanpassen.
Máár, als jij het idee hebt dat de Mirena niet meehelpt bepaal jíj wanneer hij eruit gaat! Niet de gyn! Je bent geen kosten-baten analyse. Mijn huisarts was ook best tevreden dat ik het vier jaar had volgehouden, maar achteraf denk ik, had ik het maar nooit gedaan, dat had me vier betere jaren opgelevert. Daar staat een huisarts misschien niet zo bij stil maar wij zelf wel!

In de bijsluiter staat verder duidelijk dat depressie een bijwerking is die vaak voorkomt, zelfs bij 1 op 10. Dus misschien is dat bij jou ook wel zo. Synthetische hormonen doen rare dingen met je lijf en als je er gevoelig voor bent kan dit net teveel zijn. Vriendinnen vertellen me trouwens ook dat je hormoonhuishouding verandert als je een kindje hebt gekregen dus misschien dat je ook wel anders reageert hierop dan vroeger.

Niemand kan het besluit voor jou nemen. Ik ben zelf zes weken thuis geweest en de oorzaak was echt niet alléén de Mirena, maar nu ik hem drie dagen kwijt ben begin ik toch wel langzaamaan verschil te voelen. De Mirena heeft volgens mij een grote rol gespeeld in mijn klachten. Laat je niet gek maken en doe wat jíj vind dat goed is. Was je al depressief voor het plaatsen of pas na de Mirena? Kijk wat rond op dit forum en kijk ook eens naar de verschillende artikelen op dit forum. Daarin vind je misschien herkenning.

Heel veel sterkte en houd je taai!

Suzanne

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Re: mirena-depressie/laag libido/menstruatiepijn/...

Bericht door Suzanne » 08-03-2012 16:47

Oh, en nog iets. Probeer in deze zware tijd een beetje lief voor jezelf te zijn. Vergeef jezelf dat je even niet 100% bent.
Dat kan helpen om niet heel ver weg te zakken in de sombere gevoelens. Je bent ok zoals je bent.

iris
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 08-03-2012 16:04

Bericht door iris » 08-03-2012 19:07

Dankjewel Suzanne!

nu weet ik dat het door de mirena komt, maar tot vandaag heb ik me altijd afgevraagd wat er mis was met mij..ik heb toch een kindje dus waar blijft die roze wolk? ik geniet er wel enorm veel van op het moment dat ik met hem bezig ben, maar wanneer dat niet zo is dan komt alles weer op me af..

ik heb net gebeld naar m'n gynae en ik heb binnen 2 weken een afspraak. Hopelijk wil ze'm dan eruit doen!!

En dan komt het volgende probleem..welke anticonceptie?? ik wil niets hormonaal meer..en ik heb altijd al hevige menstruatie gehad dus een koperspiraal is ook geen optie...

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Re: mirena-depressie/laag libido/menstruatiepijn/...

Bericht door Suzanne » 08-03-2012 21:36

Hoi Iris,

als jij hem wil laten weghalen is dat jouw goed recht. Daar beslis jij alleen over. Verder ga ik voorlopig even aan de condooms. Dan maar gefriemel en onderbreking van het spel. Doen we gewoon net alsof we nog in de beginperiode van de relatie zitten. ;-) Ik wil graag weten hoe mijn lichaam zich voelt als die hormonen mijn lichaam uit zijn. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen werkt, maar aan mijn lijf even geen polonaise. Er is natuurlijk ook nog het gewone spiraaltje. Dat geeft geen hormonen af, maar dat kan wel pijnlijke menstruaties geven en gezien je pijn nu is dat misschien niet handig.

Er zijn wel anticonceptiepillen die minder bijwerkingen hebben, maar ik weet niet zeker of ik dat weer wil. Terugkijkend op mijn Mirena-jaren was ik toch misschien wat minder belastbaar dan zonder. Een vriendin van me heeft de Mirena ook en geeft ook wel toe dat het invloed heeft op haar humeur, maar zij vindt de voordelen tegen de nadelen opwegen. Tja, zo kan je het ook zien.

En ik weet van vriendinnen dat als je net moeder bent, dat dat helemaal geen grote roze wolk is. Stuk voor stuk moesten ze allemaal vreselijk wennen aan de situatie, de gebroken nachten en vonden ze het allemaal een stuk minder zwaar worden toen de kinderen groter werden.

Succes met je keuze!

iris
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 08-03-2012 16:04

Bericht door iris » 21-03-2012 12:20

De spiraal is eruit gehaald maandag! M'n regels zijn alweer doorgekomen.. hopelijk merk ik nu snel verbetering :-)

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Re: mirena-depressie/laag libido/menstruatiepijn/...

Bericht door Suzanne » 21-03-2012 18:47

Hoi Iris,

hopelijk merk ook jij snel verbetering! Die bloeding is trouwens niet persee je menstruatie. Soms is het een ontrekkingsbloeding.

groetjes,
Suzanne

Plaats reactie