Mijn spiraalverhaal

Vertel hier je verhaal.
Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 26-03-2012 17:44

Ik was vandaag vrij en heb en hoop gelezen op dit forum, ben de artikelen in gedoken en me eigenlijk keer op keer rot geschrokken.
Schrikbarend allemaal. Ik ben van plan om een brief te gaan schrijven naar mijn huisartsenpraktijk (een antroposofische notabene) en daar een aantal van deze artikelen bij in te voegen en mijn eigen verhaal er in op te schrijven.
Ik vind het erg belangrijk dat de artsen daar weten wat de gevolgen (kunnen) zijn.
Ik vind het zeer shocking wat ik allemaal tegen kom. Voor mij is de knop afgelopen week ook definitief omgegaan (na een jaar of 8 a 9 modderen met de pil en daarna het spiraal): bij mij komen er AB-SO-LUUT geen hormonen meer in.
Zoals ik al eerder aangaf ben ik bekend met depressie, stemmingswisselingen en dissociatie. Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat mij een deel van alle ellende bespaard had kunnen blijven..

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 26-03-2012 22:37

Hoi Peetje,

Ja, ik ken het gevoel. Alsof je de hele tijd genept bent he. ;-) Ik deed het ook niet zo goed op de pil voorheen maar heb me dat nooit gerealiseerd. Natuurlijk reageert niet iedere vrouw hetzelfde en zijn de omstandigheden ook wel van invloed (in ieder geval wel bij mij), maar die verdomde synthetische hormonen spelen echt wel een rol. Iedere vriendin die ik spreek erover geeft aan ook wel heel erg te 'tobben' met de hormonen. De een verdraagt de pil niet meer na een aantal zwangerschappen. De ander is na jaren van gebruik gestopt en voelt zich veel beter. Weer een ander probeerde zwanger te worden en merkte ineens dat ze een veel vrolijker mens was zonder de pil. Cystes, vleesbomen en noem het maar op, allemaal veroorzaakt door de synthetische hormonen.

Er wordt in sommige onderzoeken gezegd dat de hoeveelheid levonorgestrel (het hormoon in het Mirenaspiraaltje) twee keer zoveel is als bij een minipil die doorgeslikt wordt zonder stopweek. Als ik het goed heb begrepen kan de lokale hoeveelheid (in je baarmoeder en eierstokken) zelfs oplopen tot zes maal (!) de hoeveelheid die je hebt bij het slikken van een minipil. Ik weet dit echter niet meer zeker. Dat de hoeveelheid in je bloed twee maal zoveel is, weet ik wel zeker. Dit is aangetoond. Zie de artikelen op dit forum.

Dat synthetische hormonen niet goed zijn voor je lijf is algemeen bekend, maar het gebruik ervan is zo geaccepteerd dat iedereen het vanzelfsprekend vindt. Vrouwen kennen wat dat betreft ook eigenlijk hun eigen lichaam en hormonen niet echt. Ik ook niet. En dokters laten zich vaak een beetje voorlichten door de artsenbezoekers die natuurlijk niet helemaal onafhankelijk informatie verstrekken. Onderzoek wordt in de farmaceutische industrie zowieso vaak gefinancierd door de fabrikanten zelf. Bovendien hebben ze een marketingbudget waar je u tegen zegt, dus ze zullen altijd meer aandacht kunnen generen voor de onderzoeken die ze zelf hebben gefinancierd. Ik denk zelf dat er in Amerika nog wel een keer een succesvolle rechtzaak komt tegen de fabrikant van de Mirena (Bayer). Hopelijk wordt dan een beetje bekender wat voor klachten je kunt krijgen van dat ding. Het staat zelfs in de bijsluiter. 1 op 10 tot 1 op 100 krijgt een depressie van de Mirena. Eigenlijk kunnen we ze zelfs niet eens iets verwijderen, want ze waarschuwen er zelf voor.

Ik denk dat ik nooit meer zal balen van mijn menstruatie. Vanaf nu laat ik mijn lijf gewoon doen waar het voor gemaakt is. ;-)

Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 27-03-2012 08:31

Ha Suus,

Inderdaad! Alsof ik jaren genept ben! :x Maar, dat moet ik toegeven, ik heb ook mezelf wel een tijd genept ben ik bang. Want destijds met de pil merkte ik toen ik stopte al duidelijk vooruitgang en toch ben ik weer een keer met een nieuwe variant begonnen en daarna ook nog het hormoon-spiraal. Je hoopt gewoon dat het niet zo is en dat er anders op den duur toch wel een goede vorm van anticonceptie bij zit waar je helemaal geen last van hebt!
Inderdaad, ook ik hoor de verhalen van vriendinnen en familie na het stoppen met de pil.. "goh, ik voel me wel vrolijker de laatste tijd, zou dat dan echt met de pil te maken hebben?". Volgens mij werkt het daarbij net als met het spiraaltje, de bijwerkingen sluipen er zo geleidelijk in dat het bijna niet opvalt.

Het zou me inderdaad niet verbazen als de farmaceutische industrie wel degelijk op de hoogte is van alle bijwerkingen en ook van het feit dat veel meer vrouwen dat ding laten verwijderen in het eerste jaar om die redenen dan dat er gezegd wordt. :roll:
En dat een deel van de vrouwen die de relatie tussen depressieve gevoelens en het spiraal niet legt, maar vrolijk antidepressiva gaat slikken. Veel vrouwen krijgen de bijsluiter ook nooit te zien.
En het wordt helemaal eng als je bedenkt dat meisjes steeds jonger aan de pil beginnen. Niet eens altijd vanwege anticonceptie maar ook om hun ongesteldheid wat beter te laten verlopen. De pubertijd is er toch al een van veel emoties, dus dan vallen de eventuele bijwerkingen van de pil niet op en voor je het weet ben je tien jaar en heel veel hormonen verder..
Ik kan er voor mezelf alleen maar van leren dat ik, zoals jij ook aangeeft, mijn lichaam beter wil leren kennen en vertrouwen.

En nu ga ik werken en me met vrolijker dingen bezig gaan houden! :lol:

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 28-03-2012 19:47

Wat natuurlijk wel zo is, is dat we de Mirena nemen omdat de huisarts ons verteld dat die 'allleen lokaal' hormonen afgeeft. Terwijl nu dus is aangetoond dat de hoeveelheid hormonen in je bloed zelfs een dubbele hoeveelheid is! Hoezo 'minder hormonen'. Dat is denk ik cruciaal in waarom we zo boos zijn. We wisten eigenlijk wel dat we die hormonen niet meer wilden hebben, dus kozen we de 'minst' slechte optie. Helaas was die dus 2 x zo slecht.

Maarja, gelukkig hebben we de link gelegd. Ik ben hem nu 3,5 week kwijt en voel me al een stuk beter.
Zelfs mijn vriend gaf al aan dat het echt een stuk beter gaat sindsdien en dat neemt bij mij toch wel de twijfel weg.
Soms zwel ik nog op als een volwassen vleestomaat (dan houd ik heel veel vocht vast) en krijg ik ineens een 'outbreak' van acne.
Dit is dan de volgende dag ineens weer weg. Mijn hormonen schommelen dus op en neer. Het is geen rechte stijgende lijn, maar het gaat zeker beter! Hopelijk met jou ook. :D

groetjes,
Suzanne

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 29-03-2012 09:14

Voor alle duidelijkheid de hoeveelheid hormonen in het bloed bij de Mirena is niet twee keer de hoeveelheid van de normale pil. In het onderzoek hebben ze het over de minipil (Cerazette in Nederland, met alleen progestageen). Met de Mirena heb je nog altijd minder hormonen in het bloed dan met de normale pil. Overigens blijkt uit onderzoek dat de afgifte in het begin hoog is en in de loop van de 5 jaar steeds lager wordt. Ook verschilt de afgifte per persoon, wat een verklaring kan zijn waarom de een er meer last van heeft dan de ander.

Groetjes,
Mo

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 29-03-2012 09:39

Hoi Mo,

Goed dat je het even duidelijk maakt. Je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb wel even opgezocht welke hoeveelheid levonorgestrel de Stediril 30 heeft. Dit was 150 microgram t.o.v. 75 in de minipil. Voor mij zou de Mirena dus evenveel hormonen bevatten als de pil die ik daarvoor gebruikte. Klopt het dat de hoeveelheid hormonen in het weefsel kan oplopen tot wel 6 x de hoeveelheid van de minipil?

Ik las trouwens ook ergens dat de hoeveelheid hormonen voor vrouwen die minder wegen dan 55 kg. nog eens 1,5 keer zoveel kan zijn. Ik weeg 59, wat daar niet zover vanaf zit. Eigenlijk, als je erover nadenkt, is het vreemd dat vrouwen van 1.85 en 1.55 met verschillende gewichten zo'n zelfde ding gebruiken.

groetjes,
Suzanne

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 29-03-2012 09:49

Hoi Suzanne,

Het is mij na al mijn leeswerk nog niet duidelijk hoeveel het uitmaakt qua afbraak door de lever of hormonen als pil worden geslikt of op een andere manier in de bloedbaan komen zoals bij de Mirena. Ik heb daar weinig over kunnen vinden, maar dat lijkt mij wel interessant.

Ja, het is inderdaad vreemd dat er voor alle vrouwen maar 1 Mirena is. Ik weet wel dat er een Mirena met minder hormonen in aankomst is. Die wordt al een paar jaar getest. Geen idee wanneer die op de markt moet komen.

Groetjes,
Mo

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 29-03-2012 12:33

Hoi Mo,

Nee, dit is inderdaad niet duidelijk, maar het speelt waarschijnlijk wel een rol. Een kleinere Mirena. Op zich goed dat ze die wellicht op de markt brengen, maar bij mij komt 'ie er niet meer in! ;-)

groetjes,
Suzanne

Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 31-03-2012 10:14

Nou, de afgelopen twee dagen hebben mijn hormonen overuren gemaakt geloof ik. Huilen om de kleinste dingetjes, niks ging naar mijn zin en ik had echt de grootste moeite mezelf een beetje bij elkaar te rapen. Vandaag is daar gek genoeg weinig meer van over, ik voel me prima. Zou dit die terugslag kunnen zijn?
Ik dacht dat ik de 24ste ongesteld was geworden, maar dat heeft maar een paar dagen aangehouden dus ik denk dat dat toch een onttrekkingsbloeding was.

Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 07-04-2012 06:23

Nou, inmiddels ben ik ruim 18 dagen verder en ik ben nog steeds positief. Qua stemmingswisselingen heb ik mijn goede dagen en slechte dagen. Dat geef ik gewoon nog de tijd. Wel valt me op dat de goede dagen veel beter voelen en de slechte dagen minder slecht.
Ben zo blij dat ik lichamelijk nergens meer last van heb, een verademing!!
Dit was weer een korte update :-)

Plaats reactie