Mijn spiraalverhaal

Vertel hier je verhaal.
Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Mijn spiraalverhaal

Bericht door Peetje » 15-03-2012 13:50

Hallo allemaal,

Na heel lang wikken en wegen laat ik vanmiddag mijn spiraaltje verwijderen door de huisarts. Eigenlijk had ik een afspraak voor volgende week dinsdag, maar sinds vannacht klap ik steeds dubbel van de pijn en geef ik ook over, door de pijn.
Ruim drie jaar geleden liet ik een koperspiraaltje zetten. Wegens de enorm heftige krampen, heb ik na zeven maanden deze verwisseld voor een hormoonspiraal.
Vanaf het begin af aan heb ik te maken gehad met krampen, alsof mijn lichaam het spiraal niet wilde accepteren en het aan het afstoten was of zo. Pijn in mijn onderrug, een opgezette buik, gewichtstoename (maar ik ben ook gestopt met roken dus dat kan ook daar me te maken hebben). Kuurtjes voor schimmelinfecties die ik niet had, maar waarvan de dokter anders ook niet wist wat het was, vettige huid en ga zo maar door.
Nou is het zo dat ik al jaren bekend ben met depressie en stemmingswisselingen. Ik heb de link hierdoor nooit echt met het spiraaltje gelegd, omdat ik er altijd vanuit ging dat het bij mij "hoorde". Maar inmiddels gaat het al een paar jaar heel goed met mij, de omstandigheden zijn stabiel en theoretisch gezien zou er dus niets aan de hand moeten zijn. Maar toch hou ik bij vlagen die enorme stemmingswisselingen, ik kan om niks huilen en heb vaak een soort "ontaard" gevoel.

Waarom het dan toch nog zo lang geduurd heeft om de beslissing te nemen? Nou, er waren ook wel periodes dat het beter ging. Soms een paar weken geen buikpijn (absurd eigenlijk dat je daar tevreden mee bent, een paar weken geen buikpijn...) en ook het afwezig zijn van menstruatie vind ik heerlijk. Plus, het gehannes met condooms vind ik wel zo verschrikkelijk...
Maar goed. Vanmorgen de dokter gebeld, of er alstublieft plek was en thank god, dat was er. Ik wil dat dat ding er zo snel mogelijk uit gaat, volgens mij had ik al veel eerder naar mijn lichaam moeten luisteren.
Ik hoop echt heel erg dat ik komende dagen positieve berichten kan plaatsen, na de verwijdering. Ik hou jullie op de hoogte =)

Groetjes, Peetje

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Re: Mijn spiraalverhaal

Bericht door Suzanne » 15-03-2012 17:15

Hoi Peetje,

Wat een gedoe he, met zo'n klein Mirena-ding in je lijf. Ik heb de mijne 5 maart laten verwijderen en ik voel me nu, 10 dagen later véél beter. Ook mijn vriend merkt het verschil. Wel moet mijn ongesteldheid eraan komen dus ik houd nogal wat vocht vast en mijn borsten zijn opgezet. Hopelijk gaat het steeds beter naarmate de ongesteldheid voorbij is. Maar qua stemming voel ik me echt honderd keer beter en qua energie ook. Hopelijk voel jij je ook beter na het verwijderen. Veel succes! Oja, mijn verhaal kun je lezen op 'na het verwijderen'.

groetjes,
Suzanne

Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 15-03-2012 18:44

Ha Suzanne,
Dankjewel voor je snelle reactie! Ik heb jouw verhaal inderdaad een paar dagen geleden al gelezen, net als veel andere ervaringen hier. Goed om te lezen, daardoor krijg je weer wat meer vertrouwen in dat je echt niet gek bent met wat je allemaal voelt...
Helaas kan ik nog niet veel meer vertellen, want de huisarts kon de touwtjes niet vinden. Toch raar, ik heb namelijk van mijn vriend meerdere keren gehoord dat het "prikte".
Volgende week heb ik een afspraak bij de gyn, hopelijk kan zij zonder problemen dat onding er uit halen want ik ben het spuugzat en wil niets liever dan er vanaf zijn. En ik ga heel hard proberen komende week om me geen zorgen te maken over dat het spiraaltje misschien aan de wandel is gegaan...brrrrr eng.
Volgende week meer!

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Re: Mijn spiraalverhaal

Bericht door Suzanne » 17-03-2012 20:54

Hoi Peetje, maak je niet teveel zorgen. De spiraal is wel vaker iets verschoven maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie helemaal niet meer te vinden is. ;-)
Bij mij is de verwijdering inmiddels bijna twee weken geleden en ik ben keurig op de normale datum ongesteld geworden. Voelde me gisteren en vandaag uitzonderlijk goed. Ook een fijn gevoel om weer gewoon ongesteld te zijn, vreemd genoeg. Hoop dat deze verbetering doorzet. Succes de komende dagen en ik ben benieuwd hoe je je gaat voelen als dat ding eruit is.

Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 21-03-2012 18:25

Zo, het spiraaltje is er uit! De gynaecoloog had 'binnen vijf seconden te pakken, niets aan de hand dus. Het deed even zeer,maar dat was dan ook alles.
En nu.... voel ik me vreselijk opgelucht! Ik had al direct geen pijn meer in mijn rug en krampen ook verder helemaal niet meer gehad vandaag.
Ik kan er verder nog niet zo veel over zeggen, behalve dan dat ik me erg goed voel en blij ben dat ik dit gedaan heb.
Ik ben erg benieuwd of ik invloed ga merken op mijn stemmingen. Zal het de komende weken goed in de gaten gaan houden en als me dingen opvallen wil ik het hier nog wel posten! Echt goed dat dit forum er is. Geloof heus dat er veel mensen baat hebben bij een spiraal, maar het is ook goed als de keerzijde bekend is.
De gy zei overigens dat 15% van de vrouwen bij hem terug komt met de klachten die ik omschreef. Het was hem niet onbekend dus en hij nam het ook wel serieus. Dat was wel erg fijn. Hij zei ook dat artsen het toch over het algemeen ontkennen. Dat is toch erg??

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Re: Mijn spiraalverhaal

Bericht door Suzanne » 21-03-2012 18:46

Hoi Peetje,

fijn dat het meeviel met het verwijderen! Ik voelde me daarna ook erg opgelucht. Ben er nu iets meer dan twee weken vanaf en nog steeds blij dat ik hem heb laten verwijderen. Wel heb ik sinds de verwijdering last van ontzettende hoofdpijn. Iets zegt me dat het met de verwijdering te maken heeft, maar ik weet niet precies wat. Hopelijk merk jij ook snel verbetering in je humeur! Goed dat de gyn trouwens wel toegaf dat er meer vrouwen last van hebben. Mijn huisarts gaf ook meteen aan dat de Mirena niet helpt bij de stemming. Het is toch inmiddels wel bekend, en misschien heeft dit forum daar ook wel een steentje aan bijgedragen. Wederom 'chapeau' voor Claudia en Mo dus (de beheerders van het forum).

groetjes,
Suzanne

Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 22-03-2012 06:23

Ha Suzanne,

Ik heb gisteravond nog eens flink op internet rond gespit en de combinatie Mirena/hoofdpijn kom je vaak tegen. Veel vrouwen hebben juist minder hoofdpijn door het spiraaltje, maar heb ook wel wat verhalen gelezen van vrouwen die het kregen na de verwijdering, zoals bij jou. Is het al twee weken op hetzelfde niveau, of wordt het wel minder?
Ik heb vannacht echt heerlijk geslapen, en voel me na het wakker worden een ander mens. Ik heb me nooit gerealiseerd dat ik ook zo'n last van mijn rug had, maar nu ik het niet meer heb valt het me pas op. Ik ben verlost van dat zeurende gevoel. Ook voel ik me veel meer ontspannen, alsof mijn buik en rug door dat spiraaltje eigenlijk altijd onder spanning stonden..
Ik heb zelfs het idee dat de pukkeltjes op mijn rug al minder worden, maar dat kan ook wishful thinking zijn haha. Heb jij enig idee wanneer de hormonen helemaal uit je lichaam verdwenen zijn?

Groetjes, Peet

Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 23-03-2012 07:13

Vannacht wederom heerlijk geslapen. Ik voel zo'n enorm verschil.. ik geloof het zelf bijna niet.
Ik voel me energieker en ik ben nu twee avonden achter elkaar meteen in slaap gevallen terwijl ik normaal toch altijd wel minstens twintig minuten wakker lig.
En het mooiste is nog wel dat ik nog geen moment gedissocieerd heb. Misschien gaat dit heel vaag klinken, maar ik heb er wel een theorie over.
Op het moment dat ik dissocieer, gebeurt dat vanuit mijn buik. Ik voel mijn buik dan niet meer en zweef als het ware een beetje weg. Ik denk dat de continue spanning vanuit mijn baarmoeder dit versterkt heeft, omdat m'n lichaam het spiraaltje eruit wilde werken.
Ik voel me ook veel steviger, heb het idee dat als er iets gebeurd ik dat veel beter aan kan dan een week geleden zeg maar. Ben benieuwd of ik ook zo'n Mirena-terugslag krijg waar sommigen het over hebben.
Tot nu toe is het echt een wereld van verschil en kan ik het zelf bijna niet geloven!

-edit- wat ik nog vergat te zeggen is dat mijn "harde" buik minder hard wordt :-)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 23-03-2012 08:02

Klinkt goed Peetje! Tegen de tijd dat je ongesteld moet gaan worden, kunnen er weer wat klachten de kop op steken, maar dat is dan maar tijdelijk.

Groetjes,
Mo

Peetje
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-03-2012 13:33

Bericht door Peetje » 26-03-2012 14:24

Hallo,

Nog steeds alleen maar positief nieuws vanaf deze kant! Ik ben sinds zaterdagochtend ongesteld, wat ongeveer klopt met de tijd dat ik het normaal werd (in de laatste week van de maand, maar preciezer dan dat werd het al nooit).
Ik heb nergens last van, geen krampen, geen steken, geen opgezette borsten, geen niks!
Mijn rug en buik voelen heerlijk ontspannen, elke dag ben ik er weer heel blij mee.
Ik heb de indruk dat ik wat begint af te vallen (zonder verandering in eetpatroon), maar dat moet ik komende weken nog even aankijken voor ik dat zeker weet.

Tot nu toe kan ik heel kort en krachtig zijn tegen iedeeen die twijfelt aan haar spiraaltje: Eruit dat ding!

Plaats reactie