Dwanggedachten en mirena

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Plaats reactie
Bright
Ervaren Forumlid
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-06-2008 19:51

Dwanggedachten en mirena

Bericht door Bright » 17-06-2008 18:59

Hallo Claudia,

Jij doet nogal eens onderzoek naar het "Mirena".
Ik heb vanmiddag gelezen dat een disbalans in de hormonen ook zelfs dwanggedachten kunnen veroorzaken.
Ikzelf heb ook sinds een paar maanden dingen waar ik oneindig over kan piekeren,terwijl ik hiervoor alles zo naast me neer kon leggen.
Heel veel complicaties bij vrouwen worden gelinkt met die hormonenbalans.
Graag zou ik van jou willen weten tot hoeverre dit kan gaan.

Zoals ik al eerder heb gezegd,zal Mirena niet de enige oorzaak zijn van m'n klachten,maar vind het wel toevallig dat al m'n klachten hier wel beschreven worden door zoveel andere Mirenagebruiksters.

Vind het ook nogal vreemd dat sommige artsen en gyneacologen weigeren deze te verwijderen.
Ik heb zelfs gelezen over een vrouw,die ten einde raad was,en prozac kreeg voorgeschreven in plaats van de Mirena te verwijderen,terwijl ze dat zo graag wou.
Mijn huisarts deed absoluut niet moeilijk en deed het zonder teveel vragen.

groetjes van Bright

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 18-06-2008 22:54

Hoi Bright, en welkom op het forum! Helaas heb ik vanavond niet veel tijd maar morgen zal ik reageren op je verhaal. Het klopt dat een verstoorde hormoonbalans heel wat ellende kan veroorzaken. Er zijn zelfs een aantal gevallen van zelfdoding of pogingen daartoe gemeld bij de FDA in Amerika, van vrouwen die de Mirena gebruikten.
Een groot deel van de vrouwen heeft geen klachten door de Mirena, maar er is toch een behoorlijke groep die wel depressieve klachten of angststoornissen krijgt. De levonorgestrel, het hormoon dat in de Mirena wordt gebruikt, activeert de groei van een bepaald enzym in de hersenen. Dit enzym speelt een rol in de afbraak van serotonine. En serotonine is wat je nodig hebt om je gelukkig en tevreden in je vel te voelen. Het kan dus gebeuren dat je serotonine-level daalt, waardoor je klachten zoals die jij hebt ondervonden krijgt. Van een evenwichtige vrouw verander je dan in een angstige en onzekere, of depressieve vrouw. Een gezonde vrouw kan dus opeens klachten krijgen (dit hoeft niet meteen te beginnen, want de levonorgestrel werkt langzaam maar zeker in op je systeem), en een vrouw die vóór de Mirena al wat depressieve klachten had kan er ernstig depressief door worden. In hoeverre het hormoon dus invloed heeft, wordt bepaald door hoe kwetsbaar je eigen hormonale systeem is. Ik hoop dat je vraag hier mee beantwoord is :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Bright
Ervaren Forumlid
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-06-2008 19:51

Bericht door Bright » 19-06-2008 09:15

Hallo Claudia,

Bedankt voor je antwoord,

Allereerst wil ik je bedanken voor alle info. die ik al heb op kunnen zoeken via jouw forum.
Ik ben zo blij dat ik dit forum heb gevonden,alleen al daardoor zie ik alles weer een beetje zitten.
Ik ben al een tijdje intensief bezig om weer de oude te worden,werd er alleen doodmoe van dat ik elke keer bleef steken.
In m'n achterhoofd speelde aldoor wel het idee dat het leek of er een hormoon me voor de gek hield,en heb dat ook nadrukkelijk tegen de
huisarts gezegd,die veegde dit meteen weg,en begon me alleen maar aan te staren en vroeg"wat is er toch gebeurd?".
Hij kende mij ook als een evenwichtige vrouw,die eerder de problemen van anderen oplostte.
Ben verscheidene keren bij hem geweest,met iemand om diegene te steunen.,Dus het was voor hem vreemd dat ik daar nu zat.voor mezelf!.
Voor mijzelf eveneens,ik leg het wel eens uit als"het lijkt of ik naast mezelf sta,en kijk naar hoe vreemd ik me gedraag,want ik ben niet gek!."

Zoals jij vertelt,over die enzymen en die serotonine klinkt heel aannemelijk.
Ook m'n twijfel over de eerste 2 jaar die redelijk goed gingen,is hiermee opgelost,daar je zegt dat het hormoon ook later pas voor klachten kan zorgen.
Dat dieet van vorig jaar,heeft denk ik ook vinger in de pap gehad,dat heeft de psycholoog mij uitgelegd,dat m'n vetlaag,als het ware ook een emotionele laag was,en dat m'n lichaam daar een beetje van streek van was.
Het was maar liefst 40 kilo die ik verloren ben.
Ook heb ik vorig jaar een aantal zware emoties moeten verwerken.
Ik denk dat door mijn zwakte toen m'n hormonen zijn gaan opspelen.
Ik vecht als een tijger,en doe van alles aan m'n herstel,al ruim 5 maanden,maar als er dan nog een "ding"in je lichaam zit,die elke keer dat stofje weer afscheidt,kan je vechten wat je wil,maar je knapt er niet van op.,Ja met fasen wel.
Nu ik de Mirena heb laten verwijderen,begin ik eigenlijk weer opnieuw,en kan nu de natuur z'n gang laten gaan.
Ik hoop dat ik nu af en toe een stapje vooruit kan zetten in plaats van heen en terug .

Een vriendelijke groet van Bright

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 22-06-2008 09:19

Hoi Bright,

Heb net gereageerd op het stukje dat je aan Manny schreef, en wat je hier omschrijft klopt inderdaad. Je vetlaag produceert oestrogenen, en doordat je die drastisch verkleint maak je minder oestrogenen aan. Het is dus niet alleen het psychische effect van zo veel afvallen (en je beschermlaag kwijtraken), maar ook een lichamelijk effect.
Ik vind het heel jammer dat je huisarts dit niet heeft gezien. Daarmee had hij eerder kunnen ingrijpen.
Op deze site: NHG bijwerkingen pil vind je onder geleidelijk insluipende bijwerkingen de effecten op de lange termijn van synthetisch progesteron. Men ging er van uit dat de Mirena niet zo veel hormonen afgeeft in het bloed, maar dat klopt niet helemaal. Het effect is dus ongeveer te vergelijken met het slikken van de pil....
Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, en hoop dat je lichaam snel weer een goede balans terug vindt!

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Bright
Ervaren Forumlid
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-06-2008 19:51

Bericht door Bright » 22-06-2008 12:26

Hallo Claudia,bedankt voor je antwoord,

Ben blij dat ik alles een beetje een plaatsje kan geven.
Dat met dat vetweefsel klinkt ook vrij aannemelijk.

Wat zou er toch aan de hand zijn met die huisartsen?
Ik had altijd een veilig gevoel als ik eindelijk "de stap"had gezet,ik vertrouwde de huisarts,en de medische zorg.
Al ben ik daar na de geboorte van m'n zoon al wat minder zeker van geworden.
Heb ook gemerkt dat als ik dan zelf iets dacht,dat dat meestal ook zo uitkwam,ondanks alle bochten waar de huisarts langs ging.
Als ik nu ook zou zeggen dat het met de Mirena te maken had,zou hij het daar denk ik nog niet mee eens zijn.
We moeten allemaal maar op ons eigen lichaam en verstand afgaan,dat is het beste.

Ik merk ook aan alle verhalen van de dames op het forum,dat ze zich allemaal niet "zichzelf"voelen.
En ooit stabiele vrolijke vrouwen waren.
Zouden al deze vrouwen dan zomaar "gek "zijn,daar moet gewoon een reden voor zijn.
Zou je zomaar kunnen veranderen in een monster die het niet meer ziet zitten,en het liefst geen last heeft van de kinderen?
Nee,dat kan volgens mij niet zomaar,die ellendige hormonen kunnen je kapot maken.
Heb vandeweek toevallig nog een vriendin gesproken,die ook psychologe is,en die bevestigde wel m'n verhaal.
Ze zei dat hormonen een hele belangrijke rol in ons lichaam speelt,en dat zij daar zeker altijd op ingaat.
Er zou meer voorlichting moeten zijn.
Dan zouden een hoop mensen een boel gelukkiger zijn.
Ik zit te denken aan alle vrouwen die rondlopen met deze klachten en nog niet weten waar het vandaan komt,en het misschien ook nooit zullen weten.
Het beangstigt mij.

Prettige dag en groetjes van Bright

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 23-06-2008 20:02

Bright schreef:Wat zou er toch aan de hand zijn met die huisartsen?
Ik had altijd een veilig gevoel als ik eindelijk "de stap"had gezet,ik vertrouwde de huisarts,en de medische zorg. We moeten allemaal maar op ons eigen lichaam en verstand afgaan,dat is het beste.
Er zou meer voorlichting moeten zijn.
Dan zouden een hoop mensen een boel gelukkiger zijn.
Ik zit te denken aan alle vrouwen die rondlopen met deze klachten en nog niet weten waar het vandaan komt,en het misschien ook nooit zullen weten.
Het beangstigt mij.
Daar ben ik het helemaal mee eens, Bright. Het schort nogal aan de voorlichting, en ik denk dat dit ook te maken heeft met de verkooptechnieken van de farmaceut die de Mirena produceert. De arts is regelmatig eerder geneigd om de farmaceut te geloven dan het verhaal van de patiënt. Het is soms net alsof je de arts zelfs beledigt wanneer je aangeeft dat je het middel niet meer wil dat hij je voorschrijft...
Het beangstigt mij ook dat er vrouwen zijn wiens levens totaal onnodig geruïneerd worden door het niet erkennen van de bijwerkingen van dit soort medicijnen. Ik had net als jij vroeger veel vertrouwen in de medische wereld. Nu ben ik kritischer geworden en geloof niet alles meer klakkeloos. Er gebeurt een hoop goeds in de medische sector, maar er worden wel degelijk ook fouten gemaakt en verkeerde diagnoses gesteld. Gelukkig zijn patiënten dankzij het internet steeds beter geïnformeerd en worden ze mondiger richting hun arts. Ik vind dat een goede zaak, maar het kan nog steeds véél beter :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Anneke
Ervaren Forumlid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-07-2008 11:59

Bericht door Anneke » 11-07-2008 11:52

Ik vraag me af, wanneer er meer vrouwen het beroep van (huis) arts zouden uitoefenen, er beter met deze zaken omgegaan zouden worden..Misschien herkennen zij zich meer in die vage klachten die vrouwen soms kunnen hebben?Het zijn toch vaak de mannen die "hier achter zitten" (even gek gezegd). En als je als vrouw zegt (na lang twijfelen) dat je je niet lekker voelt bij bv een pil of een mirena, dan wordt het door de mannen al gauw afgedaan als: je zult wel wat spanningen hebben, zal wel stress zijn.... :( Verder denk ik dat vele klachten achterwege worden gehouden, niet worden geregistreerd, omdat de producent van dit onding daar natuurlijk niet op zit te wachten! Niet dat ik paranoia ben ofzo, maar zo werkt dat nu eenmaal, ook in de medische wereld, het draait ook vaak om geld. Gelukkig zijn veel vrouwen tevreden over mirena, maar ik vind de ernst van de klachten die er wel zijn echt iets om van te schrikken, nu ik steeds meer erover ga lezen. Er moet beter gewaarschuwd worden!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 19-07-2008 13:33

Anneke schreef:Ik vraag me af, wanneer er meer vrouwen het beroep van (huis) arts zouden uitoefenen, er beter met deze zaken omgegaan zouden worden..Misschien herkennen zij zich meer in die vage klachten die vrouwen soms kunnen hebben?Het zijn toch vaak de mannen die "hier achter zitten" (even gek gezegd). En als je als vrouw zegt (na lang twijfelen) dat je je niet lekker voelt bij bv een pil of een mirena, dan wordt het door de mannen al gauw afgedaan als: je zult wel wat spanningen hebben, zal wel stress zijn.... :( Verder denk ik dat vele klachten achterwege worden gehouden, niet worden geregistreerd, omdat de producent van dit onding daar natuurlijk niet op zit te wachten! Niet dat ik paranoia ben ofzo, maar zo werkt dat nu eenmaal, ook in de medische wereld, het draait ook vaak om geld. Gelukkig zijn veel vrouwen tevreden over mirena, maar ik vind de ernst van de klachten die er wel zijn echt iets om van te schrikken, nu ik steeds meer erover ga lezen. Er moet beter gewaarschuwd worden!
Inderdaad!
Een interessant en herkenbaar artikel om hierover te lezen vind je trouwens hier:
hysterie, hypochondrie of hormonale disbalans? :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie