stemmingswisselingen

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Plaats reactie
Gast

stemmingswisselingen

Bericht door Gast » 13-01-2009 19:07

beste mensen,
Sinds september 2008 heb ik een mirena spiraal.
Sindsdien heb ik last van pukkeltjes op mijn rug, hoofd (tussen mijn haren) en aan de rand van haren (vnl voorhoofd)
Voorheen slikte ik de diana pil.
Het kan een reactie daarvan zijn.
Maar ook heb ik last van stemmingswisselingen. Vreselijk!
Mijn man heeft het flink te verduren (en de kinderen!!).
Sinds een tijdje slik ik st janskruid en ik vind het niet echt helpen.
nu heb ik as vrijdag een afspraak met de huisarts.... wat moet ik doen eruit halen of niet?
het grootste voordeel van het mirena spiraaltje vind ik dat ik niet meer ongesteld wordt en ik hoef niet meer dagelijks aan de pil te denken!
maar ja weegt het op tegen die andere klachten?
pff lastig.
graag jullie tips / adviezen.
gr. susan

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 14-01-2009 09:23

Hallo Suus,

De pukkels kunnen ook van de Mirena komen, door de androgene werking van het progestageen in de Mirena.
Ik las op een Engels forum dat iemand met een Mirena teunisbloemolie was gaan gebruiken en dat daardoor de klachten wat afnamen. Misschien kun je dat proberen als je de Mirena erg graag wilt houden.
Alleen jij zelf kunt de afweging maken of de voordelen tegen de nadelen opwegen. Voor mij was dat achteraf gezien absoluut niet het geval.
Sterkte met beslissen!

Groetjes,
Mo

Gast

Bericht door Gast » 18-01-2009 19:07

hoi,
ben bij de huisarts geweest.
die had het erover dat het toch een hormonale kwestie is.
de spiraal werkt alleen in de baarmoeder, maar het signaal van de eiersprong naar de hersenen die heb ik nog wel.
en daar heb ik last van. de wisselende stemmingen en pukkels.
om die hormon kwestie te onderdrukken adviseerde hij toch om een lichte pil te slikken, met behoud van de spiraal.
Nu moet ik de eerste 2 maanden de pil gewoon 'normaal' slikken, als het effect heeft op mijn hormoonhuishouding zou ik hem om de dag kunnen gaan slikken.
Nu ik er ook over nadenk vind ik het wel dubbel allemaal.
Ik denk erover om de spiraal te verwijderen en dan maar een andere pil ga proberen; (voorheen had ik de diana pil) en maar een lichtere pil ga proberen. Ik las iets over de yasmin pil, zal ik me daar maar es in verdiepen.
ook ga ik uitzoeken hoe lang je de pil mag doorslikken.
graag jullie reacties/ervaringen.
gr. suus

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 18-01-2009 21:50

Hoi Suus,

In tegenstelling tot wat veel artsen beweren, komt het hormoon van de Mirena gewoon in de bloedbaan en blijft het niet alleen in de baarmoeder. Dat kun je lezen in de documentatie van de fabrikant over de Mirena. Het hormoon wordt bijvoorbeeld ook in de moedermelk aangetroffen bij vrouwen die borstvoeding geven en de Mirena hebben. Dus daarnaast ook nog de pil gaan slikken lijkt mij geen goed idee, dan krijg je een dubbele dosis hormonen binnen, die allemaal in de bloedbaan komen.

Met de Yasmin (3e generatiepil) heb je een dubbel zo grote kans op trombose als met 2e generatiepillen (bijv. Microgynon). In de richtlijnen voor huisartsen staat dat ze 2e generatiepillen de voorkeur moeten geven boven 3e generatiepillen. Het lijkt me inderdaad verstandig eerst meer over de Yasmin en andere anticonceptiepillen te lezen voordat je een keuze maakt.

Groetjes,
Mo

Gast

Bericht door Gast » 19-01-2009 10:01

hoi,
je hebt helemaal gelijk. Ik laat het spiraaltje eruit halen. Met de huisarts overleg ik wel welke pil voor mij de beste is. Dit ivm de stemmingswisselingen (hormoonhuishouding). Op het internet las ik ook nog over een nieuwe pil de Yaz 24/4.
Misschien is dat ook nog een idee.
Maar wat ik niet snap, je verwacht toch dat een nieuwe generatie pil beter is dat een oudere generatie?
hiermee doel ik op de yasmin en trombose wat hiervoor aangegeven wordt.
gr. suus

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 19-01-2009 11:11

Tja, dat zou je verwachten, maar nieuwe pillen worden meestal niet ontwikkeld om de vorige versie te verbeteren, maar omdat de patenten op de oude pillen aflopen. Andere fabrikanten mogen ze dan ook gaan maken (generieke pillen) en daardoor verdient de oorspronkelijke fabrikant er niet zo veel meer aan. Dus ontwikkelen ze nieuwe, waar ze dan wel weer een aantal jaren patent op hebben (en dus wel aan verdienen).
YAZ 24 + 4 is verder volgens mij ook geen verbetering, die heeft alleen een ander innameritme (24 dagen ipv 21 dagen zoals bij de standaardpil) en iets minder ethinylestradiol (oestrogeen) dan de Yasmin, maar hetzelfde progestageen. Zie de bijsluiter http//db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h33842.pdf
Ik vond deze link nog http//weblogs.vpro.nl/argos/2008/09/20/hoogleraar-helmerhorst-vindt-nieuwe-pil-yaz-%E2%80%9Czinloos%E2%80%9D/
Bayer (fabrikant van Mirena, Yasmin en YAZ 24 + 4) is in elk geval erg goed in reclame maken ;-)

Sorry als ik wat cynisch klink, dat ben ik wel geworden na alles wat ik over hormonen, de pil etc. heb gelezen na mijn 'aanvaring' met de Mirena...
Ik vind het jammer dat dit alles zo makkelijk wordt voorgeschreven door artsen en dat er niet zo snel naar andere, niet-hormonale mogelijkheden wordt gekeken. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Het enige dat je kunt doen is zorgen dat je goed op de hoogte bent van alle voors en tegens zodat je een goede afweging kunt maken. Op internet is gelukkig veel te vinden -)

Groetjes,
Mo

Plaats reactie