Mijn eerste ervaring met de pil...

Voor wie last heeft van andere soorten van hormonale anticonceptie.
Plaats reactie
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Mijn eerste ervaring met de pil...

Bericht door Claudia » 26-01-2008 12:45

Op mijn zeventiende werd ik voor het eerst sexueel actief. Het werd dus ook tijd voor anticonceptie. Op naar de huisarts... ik kreeg een driefasenpil, die onder andere levonorgestrel bevatte. Dat ging helemaal fout. Ik voelde mij huilerig, depressief, kreeg stemmingswisselingen, en na een poosje voelde ik een hele harde massa in mijn rechterborst.
Dus weer naar de huisarts. Deze vertrouwde het niet, en stuurde me door naar het ziekenhuis. De volgende dag kon ik daar terecht. Ik heb een vreselijke nacht gehad, want ik dacht echt dat ik misschien wel borstkanker had en dood zou gaan. Mijn moeder en tante gingen mee naar het ziekenhuis. Eerst een echo, toen een mammogram (rontgenfoto van de borst). Daarna meteen weer naar de chirurg. De man lachte vriendelijk en zei dat er niks aan de hand was. Het waren gewoon een soort van opgezette harde melkklieren. Ik moest het zelf verder in de gaten houden. Ik was ZO vreselijk opgelucht destijds. Het is echter mijn leven lang, dus nu al meer dan twintig jaar, een gevoelige plek gebleven. En ik weet inmiddels dat het veroorzaakt is door de levonorgestrel in de anticonceptiepil die ik destijds kreeg........ Het is namelijk een van de bijwerkingen van de Mirena. Toen ik dat las, vielen de puzzelstukjes ook in elkaar.
NIEMAND heeft mij dat destijds verteld. Ik had geen idee dat het van de pil kwam. En daarom staat het nu hier :wink:
Dus moeders en vaders, gaat je dochter ook aan de pil, hou haar dan in de gaten. Ze kan er depressief van worden, en ze kan nare lichamelijke bijwerkingen krijgen. Mijn moeder vroeg zich vroeger ook af wat er toch met me aan de hand was, ze vond me zo depri, was dat nu gewoon pubergedrag of? Nu weten we het. Beter laat dan nooit.
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 26-01-2008 17:19

Ik heb tijdens het gebruik van Mirena eigenlijk bijna voortdurend pijnlijke borsten gehad en ik heb drie keer een harde schijf in mijn rechter borst gehad. De huid erboven was rood en warm. De schijf verscheen snel, werd daarna steeds kleiner en was na een week of twee verdwenen. De eerste keer ben ik toen de schijf bijna weg was toch nog maar naar de huisarts gegaan. Die stuurde me ook meteen door naar het ziekenhuis voor een mammografie. Daar bleek dat er een cyste in mijn borst zat, van een ontsteking was verder niets (meer?) te zien. Ik heb ook heel angstig in het ziekenhuis gezeten, ik was ook doodsbang dat het kanker was. Verder luidde de diagnose mastopathie. De arts zei tja, gezonde borsten doen nou eenmaal pijn (?!). Ik heb daarna nog twee keer een schijf in mijn borst gevoeld, daarmee ben ik niet meer naar de huisarts geweest. Nu de Mirena is verwijderd heb ik helemaal geen pijnlijke borsten meer, alleen een klein beetje voordat ik ongesteld word.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 27-01-2008 16:06

Je had geen koorts bij die verschijnselen Mo? Als het een borstontsteking was geweest dan zou je ook koorts moeten hebben toch? Ik heb vijf keer een borstontsteking gehad, maar dan wel steeds toen ik nog borstvoeding gaf (mastitis staat overigens ook bij de bijwerkingen in het Bayer rapport, en cystes geloof ik ook). Wat jij beschrijft lijkt daar wel op.
Rare opmerking, dat pijnlijke borsten gezonde borsten zijn? Bedoelde hij dat die pijn een onderdeel van een gezonde cyclus is of zo zeker?
Ik heb net twee weken pijn achter de rug met mijn rechter borst, van mijn tepel tot onder mijn arm, op wisselende plaatsen, maar je kunt gewoon zo'n hele streng opgezette klieren vastpakken. Zal wel iets met de hormonen van doen hebben, en het is nu eindelijk weer afgezakt. Met de mirena had ik het de hele tijd... Nu tenminste ook wel eens een paar dagen niet :wink:
Fijn dat jij nu van die pijn af bent! :D
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 28-01-2008 12:47

Hoi Claudia,

Nee, volgens mij had ik geen koorts. De rest van de verschijnselen leek op een borstontsteking, maar dat vond ik wel vreemd, aangezien ik geen borstvoeding gaf. Misschien was het de cyste die was opgezet, ik weet het niet.

Snow
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-02-2009 12:15

Bericht door Snow » 06-02-2009 10:28

Alsof ik mijn eigen verhaal lees Claudia! Ik had ook een knobbeltje in mijn borst die duidelijk te zien was op de mammogram. De chirurg zei dat het een cyste was en dat ik hem kon laten zitten of weg kon laten halen om 100% zeker te zijn dat het niet kwaadaardig was. Dit heb ik uiteindelijk niet laten doen. Ik was denk ik net een jaar aan de pil toen ik het ontdekte. De knobbel heeft er heel lang gezeten en toen ik na 7 jaar met de pil stopte, verdween de knobbel ook ineens :shock: .

MissEvilAngel
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-11-2011 23:40

Bericht door MissEvilAngel » 24-11-2011 23:55

Ik Ben allergisch voor een bepaalde stof in de meesten pillen. Daardoor kreeg ik migraine aanvallen en werd ik echt beroerd. Na zo'n 6 verschillende varianten vand e pil geburikt te hebben was ik er klaar mee. Toen is het bij mij dus goed fout gegaan. Ik heb een mirena in laten brengen en daar zit dat ene stofje dus niet bij waardoor ik nu nergens last meer van heb.

Plaats reactie