Focale vulvitis en de pil

Voor wie last heeft van andere soorten van hormonale anticonceptie.
Plaats reactie
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Focale vulvitis en de pil

Bericht door Claudia » 14-05-2008 20:50

Hierbij de vertaling van een artikel over het mogelijke verband tussen de aandoening focale vulvitis en de pil:

Pijn bij seks houdt mogelijk verband met pil bij sommige vrouwen
By Alison McCook, Reuter's Health

Vrouwen met vulvaire vestibulitis (in Nederland beter bekend als focale vulvitis), een aandoening die wordt gekenmerkt door pijn bij geslachtsgemeenschap, hebben vaker dan andere vrouwen lang orale anticonceptiva geslikt en vaker een pil met een bepaalde hormoonsamenstelling gebruikt, volgens onderzoekers uit Quebec.

De bevindingen bewijzen niet dat orale anticonceptiva de aandoening veroorzaken, maar duiden erop dat hier meer onderzoek naar moet worden gedaan. Dr. Celine Bouchard van het Hospital du Saint-Sacrement in Quebec zei tegen Reuters Health dat artsen vrouwen niet moeten ontmoedigen orale anticonceptiva te gebruiken.

“Totdat onze resultaten zijn bevestigd door een soortgelijke studie met een groter cohort patiënten, ben ik terughoudend met het suggereren aan artsen dat ze jonge meisjes van dit verband op de hoogte moeten brengen. Orale anticonceptiva die worden voorgeschreven aan meisjes onder de 16 zijn nog altijd de beste methode om ongewenste zwangerschappen te voorkomen,” zei ze.

“Als een jong meisje de pil krijgt voorgeschreven om andere redenen dan anticonceptie, dan zou er wel aandacht moeten worden besteed aan het verband.”

Uit de studie bleek dat vrouwen met focale vulvitis veel minder vaak (4% tegen 17%) nooit de pil hadden geslikt dan hun pijnvrije seksegenoten. Verder hadden vrouwen die orale anticonceptiva hadden gebruikt 7 keer zoveel kans om focale vulvitis te ontwikkelen dan degenen die geen orale anticonceptiva hadden gebruikt, en het risico nam meer dan 9 keer toe bij vrouwen die voor hun 16e de pil waren gaan slikken. De kans om focale vulvitis te krijgen nam verder toe bij vrouwen die de pil 2 tot 4 jaar slikten.

Bouchard en haar team ondervroegen 138 vrouwen met focale vulvitis over hun gebruik van orale anticonceptiva voordat ze de diagnose focale vulvitis kregen, en 309 vrouwen die de aandoening niet hadden.

Vrouwen met focale vulvitis hebben pijn in het weefsel rond de opening van de vagina tijdens geslachtsgemeenschap of wanneer het weefsel wordt aangeraakt. De aandoening komt het meest voor bij jonge vrouwen.

Het is niet verrassend dat focale vulvitis een grote invloed kan hebben op het vermogen van de patiënt om gemeenschap te hebben. Behandeling van de aandoening lukt slechts zelden en vrouwen worden soms geopereerd om het gevoelige weefsel van de opening van hun vagina te verwijderen om weer seks zonder pijn te kunnen hebben.

De oorzaak van focale vulvitis blijft een raadsel voor onderzoekers. Hoewel enkele eerste onderzoekers suggereerden dat de aandoening psychosomatisch is, bestaat nu de theorie dat de pijn zich ontwikkelt door meerdere fysieke aanstichters, mogelijk chronische schimmelinfecties, een veranderde pH-balans in de vagina of het gebruik van irriterende crèmes.

Volgens Bouchard en haar collega’s werden de eerdere onderzoeken naar de oorzaak van focale vulvitis echter gedaan met kleine aantallen vrouwen en geen enkele latere studie had dezelfde resultaten. Onlangs hebben zij en anderen het idee geopperd dat orale anticonceptiva een rol kunnen spelen bij het begin van de aandoening en uit een studie bleek dat vrouwen met focale vulvitis orale anticonceptiva gedurende langere tijd gebruikten dan vrouwen die geen pijn hadden.

In de nieuwe studie bleek een bepaald type orale anticonceptie verband te houden met een hoger risico om de aandoening te krijgen, zo meldden Bouchard en haar team in de recente uitgave van het American Journal of Epidemiology.

Pillen die grotere hoeveelheden van de geslachtshormonen androgeen hormoon en progestageen bevatten en een kleine hoeveelheid oestrogeen, hadden een grotere kans verband te houden met focale vulvitis.

In een interview met Reuters Health legde Bouchard uit dat zij en haar team vermoeden dat orale anticonceptiva mogelijk receptoren in het weefsel in de vulva beïnvloeden, waardoor de weefsels gevoeliger worden voor irriterende chemicaliën. Uiteindelijk kunnen de weefsels pijnlijk worden bij aanraking.

Bouchard benadrukte dat er niet in alle gevallen van focale vulvitis een verband is met de pil; sommige vrouwen met de aandoening gaven aan dat ze nooit orale anticonceptiva hadden gebruikt.

Niettemin suggereren de resultaten van de huidige studie dat er in enkele gevallen een verband bestaat.

Bouchard: “We zijn ervan overtuigd dat er een verband is tussen orale anticonceptiva en de ontwikkeling van focale vulvitis”.

“Dit is een groot probleem voor de volksgezondheid omdat een groot percentage van de vrouwen gedurende enig moment in hun leven orale anticonceptiva gebruikt."

BRON: American Journal of Epidemiology 2002;156:254-261.

Hierbij nog een kanttekening: als je bedenkt dat de hoeveelheid hormonen die de Mirena in je bloed afgeeft gelijk staat aan 2 x een minipil per dag, dan is het absoluut mogelijk dat de Mirena ook een verhoogde kans op deze aandoening geeft!
Opnieuw bedankt, Mo :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 15-05-2008 14:57

Ik heb dit zelf ondervonden binnen half jaar na plaatsing van de Mirena kreeg ik klachten, ongeveer een jaar na plaatsing kreeg ik de diagnose focale vulvitis. Ik heb toen een jaar bekkenbodemtherapie gehad, er zat wel iets verbetering in, maar niet voldoende. Ik had me er eigenlijk al een beetje bij neergelegd dat het niet beter zou worden. Toen ik het spiraaltje 4,5 jaar had, ging het beter. Ik dacht dat het door persoonlijke omstandigheden kwam (minder werkstress). Na plaatsing van het nieuwe spiraaltje ging het weer heel slecht. Een half jaar na verwijdering verdwenen de klachten, zonder dat ik daar verder iets voor had gedaan. Ik ben blij dat ik ervan af ben, maar ook wel wat verdrietig dat ik dit verband niet eerder wist.

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 08-06-2009 16:37

En ik vond nog recenter onderzoek over dit verband een proefschrift uit 2007
http//ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=25844&a=39156&l=en&newsdep=25844

The Pill a possible contributor to coital pain
[PRESS RELEASE 2007/09/11] Coital pain is an increasingly common reason for gynaecological consultations amongst young women. A new doctoral thesis from the Swedish medical university Karolinska Institutet shows that contraceptive pills can be a causal factor of the complaint.

Approximately 13 per cent of Swedish women between the ages of 20 and 29 say that they have had a prolonged period of coital pain, something which prevents them from enjoying a normal sex life and which can seriously affect their relationships. The majority of these women suffer from vulva vestibulitis, which is characterised by lasting penetrative pain and tenderness in the region around the vaginal opening (the vulvar vestibule). The researchers believe that the pain is caused by a combination of factors, both physical and mental, but the condition is poorly understood and there is no simple effective treatment.

Gynaecologist Ulrika Johannesson has now demonstrated in her doctoral thesis that contraceptive pills affect the body in ways that can increase the risk of pain. Healthy women who are on the Pill have lower pain thresholds on the area around the vaginal opening, a greater number of superficial blood vessels, and a different mucosa profile than healthy women who do not take oral contraceptives.

"These women are healthy and experience no pain during sexual intercourse," says Dr Johannesson. "However, it is possible that changes in their mucosae make them less resistant to mechanical stress, and this can cause microfissures. We believe that this, in combination with the lower pain threshold, can contribute to vestibulitis."

Dr Johannesson's thesis confirms previous research showing that long-term use of contraceptive pills can increase the chances of developing vestibulitis. However, she stresses that there is no reason for women to go off the Pill if they are not experiencing pain during sexual intercourse.

"The Pill is an excellent form of contraceptive, but if you're taking it and if you start getting problems with fissuring and pain, you should contact your doctor or your clinic; it's a good idea to then go off the pill for a while to see if the problems go away," she says.

Plaats reactie