Eerst 4x menstruatie, nu al bijna 3 maanden niets: Overgang?

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Eerst 4x menstruatie, nu al bijna 3 maanden niets: Overgang?

Bericht door Lotte » 12-01-2010 22:53

Na het verwijderen in mei leek ik meteen weer een regelmatige cyclus te hebben maar na 4x keer hielt het ineens op.
Bij nader inzien waren het ook niet zulke menstruaties als ik gewend was (4 dagen bloedverlies waarvan de 1e 2 met stolsels). Ze waren nu veel lichter en korter maar wel met rood bloedverlies. En nu niets meer. Zwangerschaps tests negatief (gelukkig).

Nu heb ik 3 weken geleden bloed laten prikken dat is getest op LH en FSH. Beide bleken sterk verhoogd. Conclusie huisarts: Menopauze. Ik ben 42 dus het zou kunnen maar conclusie overgang komt pas na veel langer uitblijven van de menstruatie.

Ik geloof het niet. Ik hoop dat het niet waar is en dat er weer een cyclus op gang komt. Nooit gedacht dat ik m'n menstruatie zou missen. Ook al had ik last van de mirena, die menstruatie heb ik nooit gemist (want gelukkig had ik nog die 6 dubble PMS hahaha).

Waar kan ik meer vinden over Mirena en overgang? (dit forum heb ik geloofik al helemaal uitgeplozen)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 13-01-2010 10:17

Hallo Lotte,

Officieel is het pas menopauze als je een jaar helemaal niet hebt gemenstrueerd. Zo ver is het dus nog niet. Het kan nuttig zijn om je oestradiol, progesteron en FSH over een aantal maanden nog een keer te laten meten. Zie http//europe.obgyn.net/nederland/mp/overgang/overgangli9.html
“Er zijn echter zulke sterke fluctuaties in de FSH-spiegels dat de uitslag uitsluitend iets zegt over de toestand op het moment van de bepaling, maar niets over de toekomstige menstruaties.”

Heb je de afgelopen maanden ook last gehad van overgangsklachten?

Hier nog wat leesvoer in verband met hormonen en Mirena

http//www.vrouwenovergang.nl/herkenning2/viewforum.php?f=38 (interessant forum over de overgang en hormoongebruik)

http//www.medhelp.org/posts/Womens-Health/Men ... how/413816 (ervaringen van vrouwen met vervroegde menopauze na gebruik van de Mirena)

http//mirena.forum2go.nl/wahab-al-azzawi-vervroegde-menopauze-t242.html (artikel van gyneacologen over Mirena, melden verschijnselen van vervroegde menopauze bij gebruiksters).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes,
Mo

Zonnebloem
Ervaren Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03-07-2009 16:54

Bericht door Zonnebloem » 13-01-2010 18:13

Hoi Lotte,

Jouw verhaal komt mij bekend voor ! Ik heb in augustus de Mirena laten verwijderen en na 5 weken kwam de menstruatie. Redelijk op tijd elke keer, zo'n 25 dagen. Niet de afgelopen keer, maar die keer daarvoor kwam het ineens nog vroeger en afgelopen keer was ik ineens weer een halve te laat ! Ik snap er niets meer van. Eind januari ben ik weer aan de beurt. O, ik ben 34 en heb nog niets laten testen, ik wil eerst even afwachten, maar ik wilde je laten weten dat je dus niet de enige bent.

Succes !

Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Bericht door Lotte » 28-01-2010 22:28

Hallo Mo,

Naar aanleiding van de links die je suggereerde ben ik nog eens verder gaan zoeken. Ik kom veel voorbeelden tegen van vrouwen met menopause achtige klachten na, maar soms ook al tijdens, de Mirena. Wat ik helaas nergens tegenkom is of dit zich weer hersteld op den duur.
Wel kwam ik de volgende site tegen:

http://mirena-awareness.synthasite.com/

Hier wordt uitgebreid verteld over Kalium en Magnesium tekort en hoe dit een deel van de bijwerkingen kan verklaren. Ook krijg ik de indruk dat extra Kalium en Magnesium je hormoonbalans zouden kunnen herstellen.

Kan iemand op dit forum hier meer over vertellen?

Er zijn in vitaminestores etc. veel van dit soort supplementen te koop, maar ik heb geen idee of het gevaarlijk kan zijn. Wie weet er meer?

Inmiddels heb ik trouwens weer een (mini) menstruatie gehad dus wellicht komt er weer wat opgang...

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 29-01-2010 00:28

Hallo Lotte,

Ik vind de uitleg op die site erg interessant. Voordat je dit soort supplementen gaat slikken, lijkt het me verstandig om eerst te bepalen of je daadwerkelijk tekorten hebt aan die mineralen (te veel van die mineralen is ook niet goed, daar kun je ook weer klachten door krijgen). Ik krijg de indruk dat het tijdens het gebruik van de Mirena zin kan hebben om supplementen met magnesium en kalium te slikken, maar ik denk dat je het na verwijdering weer op peil kunt krijgen met gezond en gevarieerd eten (bijv. bananen zijn rijk aan kalium).

Ik had menopauze-achtige klachten toen ik de Mirena had (hartkloppingen, vermoeidheid, droge slijmvliezen etc.), en dat heeft zich weer helemaal hersteld. Als ik ervaringen van andere vrouwen lees, krijg ik soms het idee dat het ook een beetje leeftijdsafhankelijk is als je in de 40 bent, herstelt het zich misschien minder goed dan wanneer je in de 20 of begin 30 bent.

Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt, of je volgende maand weer een menstruatie hebt. Hoe voel je je verder?

Groetjes,
Mo

Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Bericht door Lotte » 29-01-2010 15:41

Hallo Mo,

Dank je voor de snelle reactie. Ik had het er gisteravond nog over met m'n vriend (is arts) en die zei: Onzin, gewoon een paar bananen eten en het is weer op peil! Kan best, ik eet aardig gezond en kalium zit in veel dingen die ik vaak eet (o.a. bananen en rozijnen) Misschien moet ik gewoon wat meer geduld hebben. Ik ben niet zo voor hoppekee supplementen slikken. Ik los het liever op met gezond eten en voldoende rust.

Ik voel me steeds beter, hoewel m'n cyclus nog niet normaal is. Opvliegers heb ik al zo'n 2 maanden niet gehad. Ik heb net een hartslagmeter besteld om weer te gaan trainen dus ik verwacht dat ik komende mei weer helemaal fit ben.

Overigens lees ik hier en op andere sites veel verhalen van vrouwen die veel meer klachten hadden dan ik, ik heb dus nog mazzel gehad. Ik kan me nog steeds opwinden over het feit dat de voorlichting over de mirena zo gebrekkig is. En dat het fabeltje over de lokale werking maar blijft bestaan.

Heb je enig idee na hoe lang de meeste vrouwen klachten vrij zijn? Maakt het uit hoe lang je de Mirena gehad hebt?

Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Bericht door Lotte » 29-01-2010 15:45

Oh Ja, nog iets wat me opviel.

Het lijkt wel of de meeste klachten pas de laatste vijf jaar veel voorkomen en ik lees geregeld dat vrouwen met hun eerste Mirena nergens last van hadden. Kan het zijn dat er iets in het product is veranderd of zijn er veel meer vrouwen de mirena gaan gebruiken (dan krijg je natuurlijk ook meer klachten).

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 29-01-2010 16:22

Hallo Lotte,

Ik ben het met je vriend eens dat je zoiets niet even met een paar bananen oplost. Dat bedoelde ik ook niet. Ik ben geen voorstander van zomaar supplementen slikken, zonder zeker te weten of je wel een tekort hebt. Ik denk dat je met gezond eten, rust en voldoende beweging het zelfgenezend vermogen van je lichaam helpt om het zelf weer in orde te krijgen. En als de Mirena dat vermogen niet meer verstoort, zou dat volgens mij moeten lukken. Bij mij is het op die manier ook weer goed gekomen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je vriend als arts van de Mirena vindt.

Tja, hoe lang duurt het. Het duurt niet heel lang voor het progestageen uit je bloed is, maar daarna moet de balans weer terugkomen en dat kan wat langer duren.

Dat is inderdaad opvallend. Ik had bij de eerste al problemen, maar ik kon op internet weinig vinden, dus ik dacht dat er een andere oorzaak moest zijn. Na plaatsing van de tweede had ik enorm veel problemen en toen ik op internet op zoek ging, bleken er inmiddels veel meer vrouwen met klachten te zijn.
Het is wel zo dat de Mirena in die 5 jaar niet constant evenveel hormoon afgeeft. In het begin is het veel meer dan na 5 jaar. Dat zou kunnen verklaren waarom de klachten ineens toenemen na plaatsing van de 2e dan wordt er weer een hogere dosis afgegeven (zie IB-tekst "Initieel geeft Mirena circa 20 μg levonorgestrel per dag af, afnemend tot 10 μg per 24 uur na 5 jaar." http//db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h16681.pdf) Het product is niet veranderd.
Verder zijn er inderdaad inmiddels veel meer vrouwen met een Mirena, dus dan zijn er ook meer vrouwen met slechte ervaringen.

Groetjes,
Mo

Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Bericht door Lotte » 29-01-2010 18:17

Ha Mo,

Sorry, ik heb me onduidelijk uitgedrukt. Mijn vriend bedoelde juist wel dat je het prima met je voeding aan kunt vullen. Als je supplementen zou willen slikken kun je beter wel eerst laten testen of je wel een tekort hebt.

Wat hij er als arts van vindt? Tja. Wat ze bijna allemaal vinden. Het werkt lokaal en de dosering is veel lager dan van de gewone pil. De meeste vrouwen zijn toch tevreden? Hij is ook nog wetenschapper en wil graag cijfers zien gebaseerd op een grote populatie. Die zijn er niet. De meeste onderzoeken naar Mirena zijn klein en naar een specifieke groep. Hij kan gelukkig niet ontkennen dat ik weer wat beter gezelschap ben. Maar naar zijn mening is mijn verontwaardiging een tikje overdreven.
Je begrijpt dat ik hier meer aansluiting vind.

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 29-01-2010 18:46

Hallo Lotte,

Oja, zo kun je het ook lezen, dan zijn we het helemaal eens -).

Het wordt lokaal afgegeven en het werkt lokaal is niet helemaal hetzelfde. OK, het werkt voornamelijk op het baarmoederslijmvlies, maar het hormoon komt ook in de bloedbaan. Ik zou graag de mening van een arts horen over het volgende hoeveel maakt het uit dat er geen 'first pass effect' is bij de Mirena? Oftewel een groot deel van de hormonen in de pil wordt afgebroken door de lever voor ze in de bloedbaan komen, omdat de pil oraal wordt ingenomen. Bij de Mirena gaat het door de toedieningswijze niet via de lever. Zou het hierdoor kunnen komen dat de invloed van de levonorgestrel bij sommige vrouwen zo groot is?
Ook blijkt dat de hoeveelheid hormoon in het bloed per vrouw enorm varieert.
Als hij geïnteresseerd is, wil ik hem wel onderzoeken en artikelen sturen. Je kunt me een PM sturen.

Ik was erg boos toen ik achter de oorzaak van mijn klachten kwam. Stemmingswisselingen klinkt zo onschuldig, maar ze kunnen je relatie behoorlijk ontwrichten. Over cysten aan de eierstokken wordt ook zo makkelijk gedaan in de literatuur, maar ik lees verhalen van vrouwen die er enorm veel pijn door hebben. De informatievoorziening moet inderdaad veel beter. Bij veel vrouwen gaat het inderdaad goed, maar als je klachten hebt, moet er adequaat worden gereageerd door artsen. Nu sta je er meestal alleen voor.

Groetjes,
Mo

Plaats reactie