Eerst 4x menstruatie, nu al bijna 3 maanden niets: Overgang?

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 30-01-2010 14:01

Hallo Lotte,

Jammer, ik ben altijd benieuwd naar de mening van artsen en zou het leuk vinden als ze zich meer in de materie zouden verdiepen. Of het aankaarten bij hun collega's bij gynaecologie.

Goh, dat je toen al hebt besloten hem niet te nemen toen je borstvoeding gaf, ook al wordt het niet afgeraden. Een klein deel van de hormonen komt toch in de moedermelk terecht en er is nog niet heel veel onderzoek gedaan naar de gevolgen hiervan voor baby's.

"A six-year study of breastfed infants whose mothers used a levonorgestrel-only method of birth control found the infants had increased risk of respiratory infections and eye infections, though a lower risk of neurological conditions, compared to infants whose mothers used a copper IUD. No longer-term studies have been performed to assess the long-term effects on infants of levornogestrel in breast milk." http//en.wikipedia.org/wiki/Intrauterine_system

Mijn zus wilde ook Essure (nadat we op internet hadden gezocht naar methoden), maar ook haar huisarts had er nog nooit van gehoord. Ze heeft na de sterilisatie een informatiepakket over Essure bij hem in de bus gedaan -). Het bevalt haar trouwens prima, de ingreep duurde slechts 20 minuten.

Het probleem is denk ik dat er eigenlijk geen echt onafhankelijke bijscholing meer is voor artsen. Ze krijgen hun informatie over medicijnen van artsenbezoekers (zijn in dienst van farmaceuten) en op bijscholingen die worden betaald en georganiseerd door farmaceuten. De nadelen zullen dan toch wat minder aan bod komen.
Het is naar mijn mening hoog tijd om die bijscholingen weer onafhankelijk te maken, maar ja, ik weet niet of de overheid daar geld voor over heeft.

Interessante artikelen hierover kun je lezen in Trouw http//www.trouw.nl/achtergrond/Dossiers/artic ... strie.html

Heel goed dat je je vorige huisarts een brief gaat schrijven. Heb je je bijwerkingen ook al bij Lareb gemeld? Hoe meer meldingen daar binnen komen, hoe groter de kans dat die informatie ook bij artsen terechtkomt.

Groetjes,
Mo

Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Bericht door Lotte » 17-04-2010 21:46

Hallo Mo,

Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder. Het trainen is nog niet goed op gang door pijnlijke knieen en de Essure nog niet geplaatst door de ontbrekende cyclus. Het ging even goed met iedere vier weken, maar net nu ik echt werk maakte van de essure is de laatste menstruatie weer 8 weken geleden.

Ik overweeg om te proberen de cyclus dmv de pil weer op gang te brengen, maar zag een lijstje bij jou stickie met pillen die leverongestrel bevatten en toen zag ik dat al snel niet meer als oplossing.

Ik merk ook dat zolang de menstruatie uitblijft, ik me een beetje PMS achtig blijf voelen. Hoopte dat ook met de pil te nivelleren.
Heb jij enig idee of dat wat zou kunnen zijn? Zijn er ook pillen die dit soort klachten juist verminderen?

Groetjes, Lotte

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 18-04-2010 13:08

Hallo Lotte,

De Mirena is vorig jaar mei verwijderd he? Misschien kun je nog een keer oestrogeen, FSH en LH laten meten om te kijken hoe de waarden nu zijn.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom de pil de cyclus weer op gang zou kunnen brengen. Met de pil leg je je eigen cyclus plat, en tijdens de stopweek krijg je een onttrekkingsbloeding omdat je dan geen hormonen van de pil binnenkrijgt. Dit is dus geen echte menstruatie. Hoe zou je daarmee je eigen cyclus terug moeten krijgen?

Primolut wordt nog weleens gebruikt om de cyclus op te wekken, maar volgens mij vooral bij vrouwen die zwanger willen worden (en Clomid om een eisprong op te wekken).

Tegen PMS-klachten zou je teunisbloemolie of Efamol PMP kunnen proberen. Mogelijk helpt dit ook met je cyclus. Het kan even duren voordat je effect merkt.

Ik hoor graag weer van je hoe het met je gaat.

Groetjes,
Mo

Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Bericht door Lotte » 19-04-2010 12:31

Hallo Mo,

In een andere reactie van jou over onregelmatige cyclus las ik dat je monnikspeper adviseerde. Is dat ook iets voor mij? Wat je in je reactie aan mij noemt zijn toch ook plantaardige dingen? Ik zou ook liever iets plantaardigs gebruiken dan een pil met hormonen. Volgens mijn (anti-planten dokter) vriend zijn plantaardige middelen lang niet altijd zo onschuldig als ze lijken. Is er over de door jou genoemde middelen iets bekend?

Ik heb mijn bijwerkingen trouwens vorig jaar direct bij Lareb gemeld. En kreeg een keurige reactie:
Stemmingswisselingen en vocht vasthouden zijn bekende bijwerkingen van Mirena die tussen de 1 op 100 en 1 op 1000 gebruiksters voorkomen. Dit wordt vermeld in de bijsluiter. Helaas valt van te voren niet te voorspellen wie hiermee te maken krijgt. Lareb heeft verschillende meldingen ontvangen van vergelijkbare bijwerkingen.

Groetjes, Liesje

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 19-04-2010 14:02

Hallo Liesje,

Monnikspeper kan worden gebruikt bij te laag progesteron; het ondersteunt de progesteronproductie.
Teunisbloemolie helpt bij de aanmaak van prostaglandinen; deze spelen een rol bij de hormoonhuishouding.

Naar mijn idee kan de progesteronproductie direct na verwijdering van de Mirena soms wel wat hulp gebruiken. Of dat langere tijd na verwijdering ook nog geldt, weet ik niet. Was je progesteron ook gemeten?

Hier kun je een discussie lezen over monnikspeper http//pollekens.webforums.nl/forum/viewtopic.php?t=922

Het is waar dat plantenmiddelen niet per definitie onschuldig zijn omdat ze natuurlijk zijn. St. Janskruid (tegen lichte depressie) is een goed voorbeeld dit middel kan de werking van medicijnen verminderen, waaronder die van de anticonceptiepil.

Teunisbloemolie en monnikspeper mogen niet tijdens de zwangerschap worden gebruikt. Verder hebben ze volgens mij over het algemeen weinig bijwerkingen.

Hier kun je meer lezen over de veiligheid van monnikspeper http//www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15783241 en teunisbloemolie http//www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20000302

Misschien zou je een afspraak kunnen maken met een natuurarts of homeopaat. Die hebben er een opleiding voor gehad en hebben meer ervaring met patiënten met soortgelijke klachten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, eenduidige antwoorden zijn niet echt mogelijk helaas.

Groetjes,
Mo

Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Bericht door Lotte » 19-04-2010 14:55

Ik heb het gelezen. Mij lijkt het wel wat. Ik zal je op de hoogte houden. Is het te koop bij en gewone drogist?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 19-04-2010 15:11

Ik heb het zelf na verwijdering van de Mirena een tijdje gebruikt. Ik heb toen meerdere producten gevonden bij de Erica hadden ze Agnus Castus tinctuur (3x daags 10 druppels). En Vitototaal heeft monnikspepercapsules, die zijn verkrijgbaar bij sommige apotheken http//www.vitotaal.nl/monnikspeper?itemID=171

Het kan een aantal maanden duren voordat je iets merkt. Ik heb het twee keer geprobeerd en had beide keren het idee dat het een negatief effect op mijn libido had, dus ik ben ermee gestopt. Verder heb ik geen bijwerkingen gehad.

Ik hoor je ervaringen graag!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 27-05-2010 15:21

Hoe is het nu met je?

Groetjes,
Mo

Lotte
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2009 00:08

Bericht door Lotte » 13-11-2010 15:02

Halo Allemaal,

Heb een tijdje niets laten horen. Inmiddels zijn alle stemmingswisselingen verdwenen en ben ik mezelf weer.

Afgelopen mei heb ik eindelijk de Essure laten plaatsen en ben er heel blij mee. De ingreep viel niet helemaal mee omdat ik wellicht iets te positieve verwachtingen had. Een vriendin van me had het ook laten doen en die was na een pijnloze ingreep op de fiets naar huis gegaan. Dat ik dus een halfuurtje een beetje kramp had was daardoor een beetje een tegenvaller haha. Ook meteen een week ongesteld geweest
M'n cyclus is nooit meer normaal geworden en mede daarom is de Essure voor mij perfect. Als je echt geen kinderen meer wilt en niet ongesteld wordt wordt je daar behoorlijk nerveus van. Essure is het veiligste dat er op dit moment is met ook de minste kans op complicaties.

Inmiddels heb ik al een paar weken geen overgangsklachten (of opvliegers of sjacherijnig, nooit allebei tegelijk) en had ineens weer een normale menstruatie. (Erg handig als je net alle tampons en maandverbanjes uit je tas hebt gedaan). Maar ik ga er vanuit dat ik echt in de overgang ben. Ik heb iemand horen zeggen dat je er vaak sneller vanaf bent als je vroeg aan de beurt bent. Er is in ieder geval geen haar op m'n hoofd die hormoontherapie tegen overgangsklachten overweegt! Na je veertigste de eerste verschijnselen valt binnen de 'norm' maar het klopt niet met de andere vrouwen in mijn familie. Of ik door de mirena eerder in de overgang ben zal ik nooit weten. Wie weet wordt er over 10 jaar ineens iets gepubliceerd over dit onderwerp.

Ik zal iedereen die me vertelt een Mirena te hebben of te overwegen naar dit forum verwijzen, en me melden als ik eens iets opvang wat voor de vrouwen (en mannen) op dit forum relevant kan zijn!

Hartelijk dank! groeten, Lotte

Plaats reactie