Zeer onregelmatige cyclus

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Plaats reactie
Mirland
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 30-01-2010 23:13

Zeer onregelmatige cyclus

Bericht door Mirland » 30-01-2010 23:33

Beste wie dit leest,

Op 4 november 2009 heb ik mijn Mirena spiraal laten verwijderen na het zo'n 4 jaar gehad te hebben. Het plaatsen was destijds heel erg pijnlijk maar al snel (na een maand bijna pijn vrij en tevreden). Tijdens de Mirena heb ik vanaf begin af aan maar zelden een menstruatie gehad, en altijd maar met minimale bloeding (meestal maar 1 dag per half jaar, en slechts enkele druppels).

De mirena heb ik laten verwijderen omdat ik terug wilde naar een meer natuurlijke balans in mijn lichaam. (zonder toegevoegde hormonen). En die wens ontstond doordat ik het gevoel had dat mijn buik gespannen en gevoelig was en dat ik regelmatig scherpe pijn kreeg na een orgasme. Sinds dat de Mirena weg is heb ik deze klachten ook helemaal niet meer. Sterker nog die klachten zijn volledig weg! Ook heb ik 2 jaar lang regelmatig extreme buikpijn gehad, dat uitstraalde naar mijn benen. Ik ben regelmatig door universitaire ziekenhuizen onderzocht (omdat de klachten vaak erg ernstig leken) maar die konden niks vinden. Een vriend van mij is arts (toevallig gyneacoloog, maar dan wel in spanje), en hij had in zijn literatuur stukken staan over dergelijke pijnen, die vanuit de buik uitstralen naar benen ed. en ondermeer veroorzaakt door orgasme.

Ook las ik kort geleden op internet dat extreme haaruitval tot bijwerkingen van Mirena kan horen. Dat wist ik niet. Maar dat is iets waar ik sinds afgelopen zomer een paar maanden lang enorme last van heb gehad. Ik ben eigenlijk kern gezond, gelukkig (wel stress af en toe) maar geen reden om ineens zoveel haar te verliezen. Ik heb lang haar en als ik gewoon met mijn handen erdoorheen ga haal ik continu heel veel haar eruit (en het houdt ook niet op!),haren wassen was maandelijk een nachtmerrie. Ik heb geprobeerd wat extra vitamines te slikken. En de stress in mijn leven te reduceren. Ook heb ik geprobeerd om me meer te ontspannen en minder druk te maken over die haaruitval. Nu een paar maanden later kan ik wel zeggen dat het stukken minder is, maar volledig zoals vroeger is het nog niet. Nu ik dus op internet ineens las over de mogelijkheid tot haaruitval bij mirena, leg ik een eventuele link met mijn eigen ervaringen. Maar dit is volledig hypothetisch (hoewel ik blij ben dat ik Mirena heb laten verwijderen en dat het ook beter met mijn haren gaat).

Maar nu het onderwerp waarom ik schrijf:

Maar nu is mijn cyclus na bijna 3 maanden nog steeds niet "normaal" en ik begin me een beetje zorgen te maken.

- 4 november Mirena laten verwijderen.
- 7 en 8 november kleine bloeding gehad.
- vanaf 11 december een aantal dagen Menstruatie (maar in vergelijking tot "vroeger" deze keer heel weinig bloed, en slechts 3 dagen of zo)
- sindsdien (vandaag is het dus 30 januari) niets.

Ik heb een thuis-zwangerschapstest gedaan een paar dagen terug en die was negatief.

Is dit normaal? Of wat moet ik doen? Wat zijn anderen hun ervaringen na een aantal maanden of na een jaar of zo? Ter verduidelijking, ik ben er niet op uit nu zwanger te worden, maar in de toekomst wel.

Alvast bedankt!

(Ik woon sinds 2 jaar in het buitenland en heb hier niet werkelijk een vaste arts waarvan ik denk (met alle respect voor de artsen) dat hij iets verder denkt dan zijn normale "ik schrijf pillen voor" en van consult naar consult zijn geld verdient.)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 31-01-2010 17:12

Hallo Mirland,

Ik denk dat het nog wat te vroeg is om over een onregelmatige cyclus te spreken. De eerste bloeding was een onttrekkingsbloeding na verwijdering, die in december was een echte menstruatie. Ik denk dat je je lichaam nog wat meer tijd moet geven om weer in balans te komen en dat het nog te vroeg is om je zorgen te maken.
Je kunt eventueel monnikspeper (Agnus Castus) proberen om te kijken of het daar beter mee op gang komt.

Hoe oud ben je trouwens?

Groetjes,
Mo

Mirland
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 30-01-2010 23:13

Bericht door Mirland » 31-01-2010 17:36

Hallo Mo,

Dankjewel voor je reactie.

Wat is dat Monnikspeper?

Wat betreft je vraag. Ik ben 31, en ik heb geen kinderen en ben ook nooit zwanger geweest.

Ik heb voor de Mirena een hele regelmatige cyclus gehad, maar wel zeer pijnlijke menstruatieperiodes (niet elke maand, maar ongeveer 1 per 2/3 maanden moest ik mij toch echt wel ziekmelden gedurende 1 of 2 dagen, ben ook een aantal keren flauw gevallen). De Mirena was destijds een poging om daar vanaf te komen, en ik kan zeggen: met succes. Ik heb de afgelopen jaren geen pijn gehad (vanwege het ontbreken van de menstruatieperiodes).

groeten Mir

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 31-01-2010 17:49

Hallo Mir,

Zie de volgende sites voor meer informatie over monnikspeper
http//home.tiscali.nl/genezenmetkruiden/monnikspeper.html
http//www.vitotaal.nl/monnikspeper?itemID=171

Het wordt gebruikt door vrouwen na het stoppen met de pil, om weer balans te krijgen in oestrogeen en progesteron.

Op jouw leeftijd verwacht ik niet echt problemen. Mocht je cyclus over een paar maanden nog onregelmatig zijn, dan zou je je hormonen eens kunnen laten meten. Maar ik zou het in elk geval nog 3 maanden afwachten.

Groetjes,
Mo

Mirland
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 30-01-2010 23:13

nieuwe ontwikkelingen - update

Bericht door Mirland » 18-04-2010 19:25

Hallo Mo,


Het is nu enige tijd verder en ik wilde graag nog een reactie schrijven op jouw laatste bericht. Ook omdat ik zelf destijds lang gezocht heb naar ervaringen en informatie met betrekking tot de verwijdering van Mirena en het weer opgang komen van de menstruatiecyclus.


Nog even als herhaling:



- 4 november Mirena laten verwijderen.
- 7 en 8 november kleine bloeding gehad.
- vanaf 11 december een aantal dagen Menstruatie (maar in vergelijking tot "vroeger" deze keer heel weinig bloed, en slechts 3 dagen of zo)


- toen heb ik na jouw bericht van 31 januari gelijk Monnikspeper gekocht in het reformhuis

- en kreeg ik op 13 februari een normale mentruatieperdiode

- ik ben gelijk met die Monnikspeper gestopt, want ik dacht dat ik dat nu niet meer nodig had

- precies na 28 dagen (13 maart) kreeg ik weer een normale mentruatieperiode



- en nu...ben ik ineens weer 8 dagen over tijd?!

ik had in de week voor de verwachte dag wel de gebruikelijke verschijnselen (spontaan acne, lichte buikpijn etc)



vreemd dus...ik weet niet wat ik ervan moet denken,

ik koop morgen voor de zekerheid maar een zwangerschapstest

en ik heb vandaag ook weer de monnikspeper voor de dag gehaald



kan het werkelijk zijn dat na het verwijderen van Mirena 5,5 maand geleden,

mijn cyclus -nog steeds niet- of -opnieuw- onregelmatig is?



alvast bedankt voor je tijd en aandacht, ik waardeer het echt!

fijne avond en tot de volgende keer



groeten Mir

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 18-04-2010 21:04

Hallo Mir,

In elk geval positief dat je weer een paar gewone menstruaties hebt gehad. Ik zou de monnikspeper gewoon een paar maanden achter elkaar slikken als je je er goed bij voelt.

Ik heb de Mirena bijna 3 jaar geleden laten verwijderen en vorige maand was mijn menstruatie ineens 6 dagen te laat. Geen idee waardoor. Dat kan blijkbaar altijd een keer gebeuren, er zal niet altijd een reden voor aan te wijzen zijn. 5,5 maand na verwijdering kan het zijn dat de hormoonbalans nog niet helemaal op orde is.

Een zwangerschapstest doen is wel handig, dan kun je dat in elk geval uitsluiten.
Ik ben zelf vorige maand met teunisbloemoliecapsules begonnen, tegen PMS, maar ook om te kijken of de cyclus daar regelmatiger van wordt. Dat kun je ook proberen, in plaats van monnikspeper.

Ik hoor graag hoe het gaat.

Groetjes,
Mo

Mirland
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 30-01-2010 23:13

Bericht door Mirland » 02-05-2010 12:53

Hallo Mo,

Het goede nieuws is dat ik zwanger ben en dat het goed gaat.
Het was niet gepland voor dit moment maar wel erg gewenst!
En misschien is het zelfs wel beter dan een zwangerschap te plannen!

In ieder geval bedankt voor je hulp en je berichten.
1 ding is zeker, ik neem nooit meer de Mirena (of welk ander hormonaal ding...)!

Groetjes Mir

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 02-05-2010 14:25

Hoi Mir,

Hee, gefeliciteerd!!! Hoe lang ben je nu zwanger?
Je bent toch wel met de monnikspeper gestopt he, gebruik tijdens de zwangerschap wordt afgeraden.

Hou je ons op de hoogte? D

Groetjes,
Mo

Mirland
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 30-01-2010 23:13

Bericht door Mirland » 02-05-2010 14:55

Hallo Mo,

Dankjewel!

Ja ik ben daarmee gestopt.
Hoewel ik gelezen heb dat het niet perse slecht is, maar juist goed kan zijn tijdens de eerste periode (en de laatste periode).
In ieder geval wilde ik geen overbodige dingen innemen, dat lijkt mij simpelweg niet nodig.

Ik neem een uit natuurlijke resourcen gehaalde multivitaminen preparaat dat door een bevriende gyneacoloog van mij (een zeer professionele arts die ik erg bewonder maar helaas in spanje woont) goedgekeurd werd.
Hij heeft er in ieder geval niks tegen en zegt dat de hoeveelheden overeenkomen met wat ik nodig heb volgens hem.
Ook dat het om een natuurlijk preparaat gaat en dat het vegan is, is wat hem betreft geen probleem.
Het gaat hier om :
Rainbow Light Just Once Prenatal One™ Multivitamin

Het enige wat hij mij nog aanbeveelde (en wat niet in die multivitamine zat) was Omega 3.
Ik eet een paar keer per week verse vis (omdat ik zowieso geen groot vleeseter ben, hooguit 1 keer per week),
en dat het ook in mijn margarine als toegevoegde stof zit,
en hij vond dat die behoefte daarmee ook wel was gedekt.
MIsschien dat ik in de wintermaanden dat er bij neem,
maar ik weet uit ervaring dat ik in zomer graag kook en dan toch wel aan de juiste voedingsstoffen kom.

Ik ben pas in de 7e week, dus het is nog erg vroeg.
Heb me wel al bij de huisarts gemeld, maar die doen verder geen test en heeft me alleen doorverwezen naar een gyneacoloog.
Ik hoop dat ik binnen een week of 2 een echo kan laten maken zodat ik een klein beetje zekerheid krijg over het wel of niet aanwezig zijn van een gezond "beginnend" kindje.
Ik voel me in ieder geval erg goed, ben niet misselijk (nouja af en toe tijdens het eten een beetje, maar niks dat mijn maaltijden werkelijk beinvloed) en voel me fit en rustig. (ben alleen savonds bijna elke dag al rond 21u totaal moe, nou ja dan ga ik gewoon lekker op tijd slapen!)

Ik ben niet woonachtig in Nederland maar in Oostenrijk en hier wordt je niet naar een verloskundige gestuurd maar verloopt alles bij "niedergelassene" (zeg maar zelfstandige) gyneacologen/frauenärzte die voor de bevalling samenwerken met een spital of geboortehuis.

Ik houd graag contact met je,
groetjes Mir

Mirland
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 30-01-2010 23:13

Bericht door Mirland » 17-12-2010 20:57

Hallo Mo,

Goed nieuws, onze dochter Olga is 9 december geboren! (47 cm, 3230 gram) Het gaat met ons beide heel goed. Helaas lag ze tot het laatst toe in een stuit, en een natuurlijke bekkenbevalling durfde ik niet aan, daarom is het een geplande keizersnede geworden. Dat had absoluut niet mijn voorkeur en ik hoop ook niet dat het ooit nog eens nodig zal zijn, het is toch wel erg onaangenaam kan ik zeggen. Nu een week na dato gaat het stukken beter, ben weer goed mobiel en we genieten sinds gisteren van elkaar in ons eigen bed in plaats van in het ziekenhuis (hoewel ik me daar geen seconde niet thuis gevoeld heb). Olga krijgt volledig borstvoeding en het is een plezier voor ons beide! Ik hoop dat we daar nog heeel lang mee door kunnen gaan.

Wanneer je me je emailadres geeft dan stuur ik je graag een foto.

heel veel groeten en alvast fijne feestdagen toegewenst

MIR

Plaats reactie