Laag libido gevolg van Mirena?

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Marlous
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-08-2008 20:46

Laag libido gevolg van Mirena?

Bericht door Marlous » 17-08-2008 20:54

Beste Claudia,

ik had altijd al een zware menstruatie, maar wilde nooit aan de pil. Een vriendin van mij raade mij de mirena spiraal aan. Ik ben de spiraal nu reeds 1,5 jaar en heb geen enkel bloed verlies. Behalve af en toe kram heb ik tot noch toe gelukkig geen fysieke bijwerkingen. Ik ben echter wel veel vaker moe dan voorheen en tevens is mijn libido misschien nog maar een derde van vroeger. Ik ben pas 25, dus aan de leeftijd zal het niet liggen. Denk je dat er verband is tussen deze klachten en de mirena?

Ik hoop dat je eventueel tijd kunt vinden om dit te beantwoorden.

Dank je wel,

Vriendelijke Groeten

MArloes

moi
Ervaren Forumlid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28-05-2008 10:53

Bericht door moi » 18-08-2008 14:34

Hoi Marlous,

Weet het niet zeker maar hoor het wel meer dat vrouwen na het plaatsen van de mirena het libido veel minder geworden is. Dus ik denk dat het best eens met de mirena te maken heeft!
Maar hoop voor je dat er zeker ook iemand anders antwoord, want nogmaals ben geen exper hor! :wink:

groetjes moi

Anneke
Ervaren Forumlid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-07-2008 11:59

Bericht door Anneke » 18-08-2008 22:46

Ik had, in tegenstelling tot de meeste andere vrouwen, een hoger libido MET mirena. Met de pil werd mijn libido wel lager.

moi
Ervaren Forumlid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28-05-2008 10:53

Bericht door moi » 19-08-2008 19:00

Ik persoonlijk had ook zeker een hoger libido met de mirena al zonder!
Maar je hoort wel veel van andere vrouwen dat het lager wordt met de mirena toch?

Anneke
Ervaren Forumlid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-07-2008 11:59

Bericht door Anneke » 20-08-2008 11:40

Volgens mij werkt de mirena over het algemeen libido verlagend ja. Ik heb m dr nu zo n 6 weken uit en ik merk dus echt wel verschil. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk, hoop dat het oude gevoel wel weer wat terug komt. Misschien had het er ook mee te maken dat ik dik 4 week gebloed heb.En dat mn hormonnhuishouding weer op regel moet komen. Groetjes Anita

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 21-08-2008 11:37

Hoi Marloes,

Ik had je berichtje even gemist, sorry daarvoor :oops:
Het lagere libido is inderdaad een bijwerking die veel blijkt voor te komen. Helaas is de enige manier om er achter te komen of dat bij jou ook zo is, de spiraal te laten verwijderen. De vermoeidheid en het lage libido horen inderdaad niet bij een 25-jarige :wink:
Je zou deze berichtjes eens kunnen lezen:
vrouw en gezondheid
mumsnet

(En ja bij andere vrouwen neemt het libido juist toe, en dat komt omdat iedereen weer zijn eigen unieke hormonale systeem heeft :wink: )

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Bibi
Ervaren Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2008 14:51

Bericht door Bibi » 25-09-2008 11:21

Hallo Marlous,

Ik herken die enorme vermoeidheid en een afnemend libido. Voor het spiraaltje werkte ik full time, vaak 50 uur per week en fietste daarnaast nog zo'n 30 km per dag. Lekker ontspannend! Ruim 3 maanden na plaatsing werd ik behoorlijk ziek (nierbekken ontsteking) en sliep ik 14 tot 15 uur per dag. In het jaar daarna, naast allerlei andere klachten nam mijn libido enorm af. Mijn spiraaltje is er nu 2 weken uit en ik merk al een aanzienlijk verschil. Hoewel mijn vermoeidheid nog steeds behoorlijk is. De energie is er dus niet altijd maar de zin wel!

Groetjes Bibi

sandraatje
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 11-02-2010 16:43

ook minder zin in sex

Bericht door sandraatje » 11-02-2010 16:51

Hoi hoi
Ik lees jullie berichten...Ik heb nu bijna 4 jaar een mirena..
Ik heb sinds 2 jaar een verminderd libido...Het werd hoe langer hoe minder, Ik ging aan mezelf twijfelen of het niet aan mij lag..
Ik krijg steeds meer het gevoel dat het door de Mirena komt...
Ik maakte er zelf geen probleem van, maar mijn vriend wel...
Ik wil wel..maar de zin is er niet...Raar toch? Ik ben 25 jaar oud....Dus aan de leeftijd kan het toch niet liggen..Mijn situatie qua wonen,werk is stabiel...
Dus ik wijt het nu aan de mirena..
Goede nieuws is dat hij nog maar ruim een jaar hoeft te zitten..Maar wil ik daar zolang op wachten?
Dus daarover in dubio....
:roll: Groetjes Sandra

Anouk
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: 28-06-2009 22:13

Bericht door Anouk » 14-02-2010 14:04

sandraatje, dat soort dingen komen niet na jaren pas om de hoek door Mirena. Het is niet zo dat het twee jaar goed gaat, en dan ineens niet meer. Er liggen hoogstwaarschijnlijk andere oorzaken aan ten grondslag... :)
“My biggest problem is what to do about all the things I can't do anything about” - Ashleigh Brilliant

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 15-02-2010 08:23

Dit klopt niet. De cyclus verandert namelijk niet ineens nadat de Mirena is ingebracht. Het kan bijvoorbeeld wel een jaar duren voordat de menstruatie helemaal weg blijft bij sommige vrouwen. Dit gaat niet van vandaag op morgen. Sommige klachten sluipen er langzamerhand in, niet alle bijwerkingen verdwijnen na verloop van tijd, althans niet bij alle vrouwen.

Geleidelijk insluipende bijwerkingen.
Progestativa veroorzaken na verloop van tijd geleidelijk insluipende bijwerkingen: irregulaire bloedingen, amenorroe, depressieve gevoelens, libidoverlies, gewichtstoename, dyspareunie en fluorklachten.
Dit komt uit: http://www.anticonceptie-online.nl/bijwerkingen_pil.htm

Dus het kan wel degelijk ook na 2 jaar geleidelijk aan zijn ontstaan, dat libidoverlies.
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie