angst en paniek

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Plaats reactie
rijkoord
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 03-06-2010 17:40

angst en paniek

Bericht door rijkoord » 03-06-2010 18:57

Hallo,

Ik ben een vrouw van 51 jaar. De laatste twee jaar werden de menstruatiebloedingen zo erg dat er twee keer bloedarmoede is ontstaan door het vele bloedverlies. Uiteindelijk stuurde de huisarts mij door naar de gynaecoloog. Tijdens onderzoek bleek dat ik vleesbomen heb. Deze zijn waarschijnlijk de oorzaak van de heftige bloedingen. De gynaecoloog gaf me 3 opties: de pil slikken, een curettage of de baarmoeder laten verwijderen.
Ik ben gestart met het slikken van de pil. Dit bleek geen succes want ik bleef maar doorbloeden met uiteindelijk weer bloedarmoede als gevolg. Daarna kwam de optie van curettage in zicht. Tijdens de ingreep zou de gynaecoloog ook de mirenaspiraal plaatsen. De spiraal zou ervoor zorgen dat de bloedingen een stuk minder zouden worden of zelfs op zouden houden. In november 2009 is de spiraal geplaatst. In de eerste drie maanden bleef ik gewoon doorbloeden. Bij navraag vertelde men mij dat dat normaal was. Daarna werd het iets minder met als resultaat 3 weken bloeden, 1 week niet.
In maart 2010 kreeg ik plotseling, in de nacht, een enorme paniekaanval met hyperventilatie. De paniek zakte wel weer weg maar sindsdien voel ik me angstig. Ik ben gaan praten met een psycholoog en dat heeft me wel weer wat op weg geholpen maar de angst gaat niet weg. De huisarts zegt dat ik een paniekstoornis heb en dat het samenhangt met levensfaseproblematiek. Toen ik opperde dat er misschien een verband was met de mirenaspiraal zei hij dat dat niet mogelijk was.
Ik heb een paar weken lang geprobeerd om het probleem zelf aan te pakken. Daarvoor kreeg ik een slaapmiddel(want zelf in slaap vallen deed ik niet meer) en oxazepam om de angst tegen te gaan.
Uiteindelijk kon ik het geestelijk niet meer aan en heeft de huisarts me nu een antidepressiva gegeven.

Ik begrijp zelf helemaal niet waar dit allemaal vandaan komt. Ik heb een evenwichtig leven: ben gelukkig getrouwd, heb 3 kinderen, we zijn allemaal gezond. Ik herken mezelf hier totaal niet in.
Bij mijn zoektocht op internet stuitte ik op dit forum. Bij het lezen van alle verhalen over psychische klachten viel mijn mond open van verbazing. Zou er toch een verband kunnen zijn tussen de mirena spiraal en de angstaanvallen? Ik heb nog geinformeerd bij de gynaecoloog of men bekend was met angstklachten bij gebruik van de mirenaspiraal, maar men had er nog nooit van gehoord!!

Ik overweeg nu meteen naar de huisarts te gaan en de spiraal te laten verwijderen.
groeten van Annette

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 03-06-2010 22:11

Hallo Annette,

Heb je dit Duitse artikel gelezen? Misschien kun je dat eens aan je huisarts laten zien http//www.aerzteblatt.de/v4/archiv/artikel.as ... a&id=64506

De Mirena kan de oorzaak zijn, of de overgang...

Groetjes,
Mo

rijkoord
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 03-06-2010 17:40

hij is eruit

Bericht door rijkoord » 08-06-2010 10:16

Dag Mo,

Dank je voor je reactie en het artikel. Ik heb het aan de huisarts gegeven en zijn conclusie was dat het geen hard bewijs is dat de Mirena psychische klachten veroorzaakt maar wel dat je dit in je achterhoofd moet houden bij advisering van de Mirena. Dat vind ik een positief uitgangspunt.
Ik heb de spiraal er uit laten halen. Nu afwachten maar!

Annette
groeten van Annette

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 08-06-2010 10:29

Hallo Annette,

Nee, hard bewijs is het inderdaad niet, het gaat om meldingen die zijn gedaan. Maar zo lang er geen echt onderzoek naar wordt gedaan, komt er ook geen hard bewijs en is de enige optie verwijderen en kijken of er verbetering komt.
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes,
Mo

rijkoord
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 03-06-2010 17:40

na 2 jaar

Bericht door rijkoord » 01-05-2012 13:36

Het heeft even geduurd, maar hier komt mijn eindreactie. In mei 2010 heb ik de Mirenaspriraal door de huisarts laten verwijderen. Ik was er op dat moment van overtuigd dat de spiraal de oorzaak was van mijn angst- en paniekklachten. In diezelfde maand ben ik begonnen met het slikken van antidepressiva omdat ik heel slecht sliep en nog altijd paniekerig was. Om te kunnen slapen gebruikte ik Oxazepam. De huisarts vond het beter om de Oxazepam af te bouwen omdat dit verslavend is en met de Antidepressiva is dat niet het geval. Een vreselijke tijd volgde, ik had enorm last van bijwerkingen bij de Antidepressiva. Uiteindelijk, toen ik na een paar maanden daarop was ingesteld en ik gelukkig weer normaal sliep, nam ik me heilig voor om zo snel mogelijk van de Antidepressiva af te komen. In november 2010 ben ik het zelf gaan afbouwen en in januari 2011 was ik helemaal geneesmiddel vrij. Intussen was de overgang in volle gang en werden de bloedingen, de reden voor het plaatsen van de Mirenaspiraal, onregelmatiger en ook minder. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en constateer ik voor mezelf dat het nu weer goed gaat met mij. De angst was niet direct weg maar het is geleidelijk aan minder geworden. Ik heb momenteel last van overgangsverschijnselen, maar dat is niet zo erg en is goed te verhelpen met homeopatische medicijnen of het gewoon te ondergaan. De angst en de paniek zijn helemaal weg. Achteraf zeg ik, in die tijd van angst en paniek, dat ben ik niet. Het is mijn overtuiging dat dit alles is veroorzaakt door de hormonen uit de spiraal, waarschijnlijk het leveronorgestrel. Dit hormoon zat ook in de pil die ik, voordat de spiraal werd geplaatst, slikte. Ook in die tijd heb ik een korte periode een paniekaanval gehad.
Ik vind het jammer dat dit onderwerp niet goed te bespreken was met mijn huisarts. Ondanks verschillende pogingen van mijn kant heeft hij er niet verder op in willen gaan.
Dit was mijn verhaal en ik hoop, mocht iemand mijn verhaal herkennen, dat het tot steun zal zijn.

Groet, Rijkoord :D
groeten van Annette

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 01-05-2012 18:35

Hallo Annette,

Ik ben blij te horen dat het goed met je gaat! Bedankt voor je bericht )

Groetjes,
Mo

margret
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 08-05-2012 14:00

Om gek van te worden!

Bericht door margret » 08-05-2012 14:09

Ik wil even reageren. Ik heb nu 1 week de mirena spiraal omdat ik nogal heftige, onregelmatige bloedingen heb. Ik heb net de dokter gebeld om hem er weer uit te halen! Vanmiddag gaat ie er weer uit gelukkig! Wat een ellende! Vorige week kon ik oprecht zeggen dat ik gelukkig was, en vandaag, na 1 (!) week ben ik een emotioneel wrak! Janken, boos, nergens gelukkig mee zijn, dingen doen waarvan ik weet dat ze niet goed voor mij zijn, eetbuien, obsternaat, slecht slapen, hoofdpijn, het gevoel tegen het overspannen aan zitten! Ik ben zo mezelf niet meer! Eruit met dat ding!!!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 08-05-2012 14:13

Hallo Margret,

Ja, het voelt als gigantische PMS he. Hopelijk voel je je weer snel de oude. Sterkte!

Groetjes,
Mo

Plaats reactie