kan dit??

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Plaats reactie
sardientje
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 22-07-2010 08:44

kan dit??

Bericht door sardientje » 22-07-2010 08:50

Ik (23 jaar en geen kinderen) heb eerder altijd de pil gbruikt en daarna de nuvaring. Ik heb toen gekozen om daarvan af te stappen. Vaak labiel, angstig, gestresst, dacht dat t bij mijn persoonlijkheid hoorde, maar toen ik ermee gestopt was, voelde ik me ineens heeel rustig, bevrijd en prettig!

Ik besloot om daarna de GyneFix te laten plaatsen in 't ziekenhuis, maar deze wil na drie keer zetten maar neit pakken. De gyneacologe vroeg waarom ik dan perse een GyneFix wilde. Ik vertelde dat ik geen hormonen meer in mijn lichaam wilde. Ze vertelde dat de GyneFix nu geen optie meer was, maar dat de mirena verder een prima oplossing was... De hormonen zouden niet in je bloed komen en je zou er in principe niets van merken. Toch, nu na een week (en ik vraag me af of ik binnen een week tijd al kan zeggen of 't was is of niet), voel ik me weer een beetje gestresst, ben weer aan 't piekeren, nerveus gevoel in mn lichaam en voel hem af en toe nog steeds gewoon zitten, lichte krampjes in mn buik. Misschien zit 't ook tussen mn oren, dat ik er echt niets meer in wil hebben.

Helaas heb ik een vriend die verder geen condoom of iets anders wil gebruiken, dus voel me heel erg alsof 't allemaal van mij moet afhangen. Heel erg vervelend, maar ik wil nu echt geen verkeerde dingen meer in mijn lijf hebben. En hij wil op zich wel een 'knoop' in zichzelf laten leggen, maargoed, we hebben nog geen kinderen, en weten ook niet of we ze wel willen of niet. Dus dat is wel een erg drastische maatregel niet?

Zou het kunnen? Mijn bijwerkingen binnen een week? Of moet ik het ergens anders zoeken? Hoop dat jullie me er een beetje mee kunnen helpen want zit er echt mee in mn maag.

Bedankt!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 22-07-2010 14:04

Hallo Sardientje,

Ja, dat kan. Het klopt niet dat de hormonen niet in je bloed komen. Ze worden in de baarmoeder afgegeven, maar dat betekent niet dat ze niet in je bloed komen. En als je gevoelig bent voor hormonen (wat jij wel bent zo te lezen), kun je daar wel degelijk last van hebben.

Het volgende staat in de Samenvatting van Productkenmerken ( http//db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h16681.pdf )

Na inbrenging komt levonorgestrel zonder vertraging vrij uit Mirena. De in vivo afgiftesnelheid in het cavum uteri is 20 μg/24 uur, afnemend tot 10 μg/24 uur na 5 jaar.
Levonorgestrel wordt d.m.v. het IUD rechtstreeks in de uterus toegediend. Hierdoor wordt de dagelijkse dosis in hoge mate beperkt, aangezien het hormoon onmiddellijk in het doelwitorgaan vrijkomt.
Absorptie
Na inbrengen van Mirena is levonorgestrel na 1 uur vindbaar in serum. De maximale concentratie wordt binnen twee weken na insertie bereikt. In overeenkomst met de dalende afgiftesnelheid neemt de mediane serumconcentratie van levonorgestrel af van 206 pg/ml (25ste to 75ste percentielen 151 pg/ml tot 264 pg/ml) na 6 maanden tot 194 pg/ml (146 pg/ml tot 266 pg/ml) na 12 maanden en tot 131 pg/ml (122 pg/ml tot 161 pg/ml) na 60 maanden bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd met een gewicht hoger dan 55 kilo.
Het is aangetoond dat lichaamsgewicht en serum SHBG-concentratie de systemische levonorgestrelconcentratie beïnvloeden, d.w.z. een laag lichaamsgewicht en/of hoog SHBG-gehalte verhogen de concentratie van levonorgestrel. Bij vrouwen van vruchtbare leeftijd met een laag lichaamsgewicht (37 tot 55 kg) is de mediane serumconcentratie van levonorgestrel ongeveer 1,5 keer zo hoog vergeleken met vrouwen met een gewicht hoger dan 55 kilo.

Oftewel 1 uur na plaatsing van de Mirena zijn de hormonen in het bloed terug te vinden. Na twee weken wordt de hoogste concentratie hormonen in het bloed bereikt. In de loop van de 5 jaar neemt de concentratie af. Bij een laag lichaamsgewicht is de concentratie in het bloed hoger.

Waarom lukte het plaatsen van de Gynefix niet? Zijn andere koperhoudende spiraaltjes dan geen betere optie?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, laat gerust weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,
Mo

sardientje
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 22-07-2010 08:44

Bericht door sardientje » 27-07-2010 17:32

Bedankt voor je antwoord.
De gynefix wilde niet in de spier van de baarmoederrand blijven zitten. Hij 'viel' er elke keer uit. Inmiddels ben ik vandaag naar de ygnaecoloog geweest, om te vragen en te kijken of het nog goed zit. Ik had er behoorlijke krampen, voelde het tijdens de gemeenschap en heb echt pijnlijke tepels. Volgens de gyn zat het goed, maar ik had me voorgenomen eigenlijk om de mirena er uit te halen. Omdat ze zei dat hij toch goed zat en dat je lichaam vaak toch wel tijd nodig heeft om er aan te wennen, heb ik het toch maar niet gedaan.

het zit me gewoon toch niet lekker. Mijn vriend vind dat het maar onzin is, en ziet verder geen andere opties, want hij wil absoluut geen condooms gebruiken (dat is natuurlijk vooral zijn probleem) maar het maakt het er niet makkelijker op, want hij wil geen concessies doen, waar ik er al diverse gedaan heb. Inmiddels voel ik me ook nogal mat. Vooral beetje chagrijnig, geen zin in iets, lusteloos, absoluut geen zin in seks en ik voel me nou ook niet bepaald prettig.

Ik ben alleen bang dat het misschien inderdaad toch iets is wat misschien over gaat, en wil aan de ene kant wachten maar aan de andere kant wil ik hem gewoon er uithalen.

Wat is jullie ervaring hier verder mee?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 28-07-2010 07:56

Hallo Sardientje,

Waarom wilde je gynaecoloog geen andere koperspiraaltjes proberen als je aangaf dat je geen hormonen wilde? Bijv. de Multiload of de Flexi-T? Zie http//www.anticonceptie-online.nl/ Intra-uterien > Koperspiraaltjes voor meer informatie.

Volgens de bijsluiter van de Mirena kan het 3 tot 6 maanden duren om te wennen, daarna zou het beter moeten gaan. Bij mij klopte dat niet ik kreeg alleen maar meer kwalen (die er geleidelijk inslopen, waardoor ik geen verband legde), en dat heb ik van meer vrouwen gelezen. Het valt niet te voorspellen hoe dat bij jou zal zijn.

Als je vriend moet kiezen tussen geen condooms en een chagrijnige vriendin zonder zin in seks, of condooms en een goedgehumeurde vriendin met zin, kiest hij dan toch voor geen condooms? ;-)

Groetjes,
Mo

amvisions
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-09-2010 18:57

re : kan dit

Bericht door amvisions » 06-09-2010 19:04

Euh, Ik wil echt niet vervelend klinken maar misschien moet je toch aandringen dat je partner ook wat water bij de wijn doet. Voor jou kan waarschijnlijk al heel veel opgelost zijn als je geen hormonen moet nemen. Jullie zijn toch met twee om voorzorgen te nemen dat er geen ( misschien te vroege) zwangerschap is. Nu moet jij maar je lichaam onder de hormonen laten zetten omdat hij niets wil doen. Moest het verhaal er bij mij medisch anders uitzien dan zou mijn man alles doen zodat ik toch maar hormoonvrij zou kunnen leven. Dat hoort toch ook bij graag zien!

Praat opnieuw en opnieuw met hem!

veel succes,

An

Plaats reactie