wachten op menstruatie na verwijdering beu

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Plaats reactie
suzan75
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 31-08-2010 16:32

wachten op menstruatie na verwijdering beu

Bericht door suzan75 » 31-08-2010 16:41

Een beetje wanhopig word ik er inmiddels wel van en dit is ook meer even een uitlaatklep:

16 Juli na 6 weken het spiraaltje laten verwijderen omdat het gewoon niet lekker voelde (veel, eigenlijk alleen maar kleine bloedingen in die 6 weken)
Op 18 juli voor mijn gevoel 'ongesteld' geworden. Heel netje 4 dagen vloeien en toen hield het op.
En dat was het dan.... Tot op heden helemaal NIKS!
Ik heb inmiddels een zwangerschaps-test gedaan en die was negatief.
Ik heb al 3 weken het gevoel ongesteld te moeten worden met alle leuke bijkomende klachten : hoofdpijn, prikkelbaar, rugpijn, erg moe, geen concentratie, 'wazig' zijn enz.
Voor de mensen in mijn directe omgeving is dat ook een 'genot'.... Ahum...

Inmiddels is er ook een kinderwens ontstaan en zou ik daar graag mee 'aan de slag' willen.
Ik ben het gevoel van bijna ongesteld worden zooooo beu, heb het helemaal gehad!
Hoe lang zou ik nog moeten afwachten voor ik de huisarts (die nu met vakantie is) zou kunnen bellen en wat zouden ze eventueel hieraan kunnen doen?

ik hoor graag iets...

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 31-08-2010 17:10

Hallo Suzan,

Die bloeding op 18 juli was waarschijnlijk geen menstruatie, maar een onttrekkingsbloeding door de verwijdering van de Mirena. Sindsdien is je lichaam bezig zelf de balans weer te herstellen en die hormonale disbalans kan voor allerlei kwalen en ongemakken zorgen. Het kan ook nog een paar weken duren voor je menstruatie weer komt. Het advies wat ik je in eerste instantie kan geven is zorg goed voor jezelf (genoeg slaap, ontspanning, gezond eten, genoeg beweging). Mocht het langer duren en je wilt er iets met natuurlijke middelen aan doen, dan kun je monnikspeper proberen. Maar ik zou het nog even afwachten, het is nog niet heel lang (al lijkt het misschien zo...).
De huisarts heeft ook wel middelen om de menstruatie op te wekken, maar dat zijn weer synthetische hormonen.

Overigens is het normaal om de eerste 3 tot 6 maanden na plaatsing van de Mirena bloedingen en spotting te hebben. Is dat niet verteld bij de plaatsing?

Groetjes,
Mo

suzan75
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 31-08-2010 16:32

Bericht door suzan75 » 31-08-2010 20:20

Hoi Mo,

Bedankt voor je reactie!
Er is me idd bij het plaatsen wel verteld dat het de eerste 6 mnd normaal is om tussentijds te vloeien. Dit waren alleen niet de enige klachten. O.a. m'n libido daalde tot onder het vriespunt en ik zat absoluut die 6 weken niet fijn in m'n vel.
Ik ben ook wel blij nu 'mirena-vrij' te zijn hoor.

Wat ik alleen zo vreemd vind is dat ik jaren lang (15 jaar) de pil heb geslikt en na het stoppen daarmee eigenlijk meteen een normale cyclus had, en na 'maar' 6 weken mirena mijn lijf er zo veel moeite mee heeft. En hoe lang is een lijf gemiddeld bezig weer te herstellen na 6 wk 'dragen'?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 31-08-2010 21:26

Hoi Suzan,

Dat valt helaas niet te zeggen, iedereen reageert weer anders. De Mirena geeft in het begin het meeste hormoon af, de afgifte daalt tot ongeveer de helft na 5 jaar. Ook is de afgifte bij de een wat hoger dan bij de ander, het is niet bij iedereen precies hetzelfde. En iedereen reageert weer anders op hormonen.

Goed dat je al na 6 weken je conclusies hebt getrokken -)

Ik hoop dat je menstruatie snel gaat komen en je je beter gaat voelen.
Zoals gezegd, als je over een paar weken nog niet ongesteld bent, zou je monnikspeper kunnen proberen (bijv. http//www.vitotaal.nl/monnikspeper?itemID=171), maar ik zou eerst kijken of het zonder hulp op gang komt.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes,
Mo

suzan75
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 31-08-2010 16:32

Bericht door suzan75 » 07-09-2010 13:30

Hoi Mo,

Wederom bedankt voor je reactie!
Mede hierdoor heb ik de focus op het maar niet ongesteld worden wel wat meer los kunnen laten.
Inmiddels kan ik met gemengde gevoelens ( was even de bijbehorende buik-en rugpijn vergeten) mededelen dat ik idd ongesteld geworden ben.

De monnikspeper kende ik niet, wel gebruik ik PMP van Efamol. Ik ben daarmee begonnen omdat ik ook nogal last had van PMS klachten. Geen idee of gebruik hiervan ook heeft bijgedragen aan het komen van de menstruatie, maar het zou ook zorgen voor een regelmatige cyclus.

Groetjes Suzan.

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 08-09-2010 08:43

PMP van Efamol is ook prima, dat bevat teunisbloemolie. Mooi dat je weer menstrueert, dan ben je op de goede weg -)

Groetjes,
Mo

Plaats reactie