plotseling weer menstruatie?

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
Plaats reactie
Mies
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-12-2010 01:09

plotseling weer menstruatie?

Bericht door Mies » 10-12-2010 01:15

Sinds 3 jaar heb ik een mirena spiraaltje. De laatste twee en een half jaar ben ik niet meer ongesteld geweest. Nu ben ik vorige week plotseling ongesteld geworden en heb daarbij een flinke (hormoongerelateerde) migraine aanval gehad.
Is dit normaal of toch iets om even de huisarts voor te benaderen. Mijn leeftijd is overigens bijna 49 jaar.

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 10-12-2010 17:25

Hallo Mies,

Je kunt de touwtjes nog wel voelen? (ik vraag het maar even, 1 van de mogelijkheden is dat je hem verloren bent, maar dat merk je doorgaans wel).

Ik heb dat vaker gelezen dat na een jaar of 3 de menstruatie weer doorkomt. Net na plaatsing geeft de Mirena meer hormoon af dan na 5 jaar (na 5 jaar is de afgifte ongeveer gehalveerd). Het kan zijn dat je lichaam reageert op de lagere hoeveelheid hormoon. Je leeftijd (de naderende overgang) kan er ook wat mee te maken hebben. Je kunt even afwachten wat er volgende maand gebeurt, en kijken of je dan alsnog even langs de huisarts gaat.

Groetjes,
Mo

Mies
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-12-2010 01:09

Bericht door Mies » 10-12-2010 23:38

Hallo Mo,

bedankt voor je reactie, maarre...is er nu geen gevaar voor evt. een zwangerschap dan?

Je kunt de touwtjes nog wel voelen? (ik vraag het maar even, 1 van de mogelijkheden is dat je hem verloren bent, maar dat merk je doorgaans wel).

Ik heb dat vaker gelezen dat na een jaar of 3 de menstruatie weer doorkomt. Net na plaatsing geeft de Mirena meer hormoon af dan na 5 jaar (na 5 jaar is de afgifte ongeveer gehalveerd). Het kan zijn dat je lichaam reageert op de lagere hoeveelheid hormoon. Je leeftijd (de naderende overgang) kan er ook wat mee te maken hebben. Je kunt even afwachten wat er volgende maand gebeurt, en kijken of je dan alsnog even langs de huisarts gaat.

Groetjes,
Mo[/quote]

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 11-12-2010 09:14

Hallo Mies,

Nee, ook die lagere hoeveelheid hormonen is voldoende om niet zwanger te worden, bovendien heb je nog de werking van het spiraaltje zelf, dat is net zo als met een koperspiraal. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Groetjes,
Mo

Plaats reactie