Mirena-spiraaltje verwijderen?

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Sterre
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 24-05-2017 15:03

Mirena-spiraaltje verwijderen?

Bericht door Sterre » 24-05-2017 16:20

Hee!

Ik ben nieuw op het Mirena-forum. Ik heb heel veel herkenning gevonden in heel veel ervaringen die op het forum beschreven staan, en denk dat het waardevol is om mijn eigen verhaal ook toe te voegen. Misschien dat iemand er iets aan heeft ;)

Ik ben een vrouw van tweeëntwintig jaar en heb sinds mijn zeventiende een mirena-spiraaltje. Omdat ik hem nu bijna vijf jaar heb moet hij binnenkort vervangen worden. Ik vond het laten zetten van dat ding een absolute hel. Het zetten deed ontzettend veel pijn, ik heb maandenlang met een steeds opnieuw terugkerende blaasontsteking rondgelopen en ondanks dat de vrouw die het spiraaltje zette aardig en zorgzaam was (en het natuurlijk mijn eigen keuze was om hem te laten zetten), voelde ik me na afloop ontzettend 'violated'. In mijn overweging of ik opnieuw door deze horror heen wilde gaan ben ik wat onderzoek gaan doen en op dit forum uitgekomen.

Ik heb nooit geweten dat er zo veel vrouwen zijn die last hebben van de bijwerkingen van het mirena-spiraal! Ik ben echt geschrokken van hoeveel mensen er met zulke heftige klachten rondlopen. Natuurlijk heb ik van tevoren de bijsluiter gelezen, en de mogelijke bijwerkingen gezien. Maar omdat in de bijsluiter wordt aangeven dat deze symptomen maar bij weinig gebruikers voorkomen, leek het mij sterk dat zoveel daarvan op mij van toepassing zouden zijn. Daarbij was ik zeventien en wilde ik gewoon heel graag geen condooms meer hoeven te gebruiken en niet meer ongesteld worden. Wat bij mij er ook voor heeft gezorgd dat er geen alarmbellen afgingen (of strikt genomen: dat mijn alarmbellen nu pas afgaan) is dat de klachten bij mij heel geleidelijk zijn gekomen.

Voordat ik mijn spiraaltje liet zetten ben ik een paar keer depressief geweest. Dit waren echter duidelijke 'episodes' met aanwijsbare oorzaken, die op een gegeven moment gewoon weer afgelopen waren. In de afgelopen jaren ben ik eigenlijk constant neerslachtig geweest, zonder te weten waar het precies door komt. Daarbij zijn er geleidelijk aan steeds meer klachten bijgekomen: angsten, paniekaanvallen, heftige moodswings, oververmoeidheid, prikkelbaarheid en ga zo maar door. Ook heb ik een aantal lichamelijke klachten die ik voorheen nooit had: mijn gewicht is toegenomen ondanks dat ik er nu een gezondere levensstijl op na houd dan vijf jaar geleden. Daarbij is mijn huid vreselijk slecht en onrustig geworden (acné-outbreaks all the time).

Ik wil niet al mijn problemen meteen toeschrijven aan het mirena-spiraal (ik had immers ook al enige - vooral psychische - problemen voordat ik hem liet zetten), maar nadat ik de ervaringen op het forum heb gelezen begon ik me te beseffen dat het best wel eens zou kunnen zijn dat mijn spiraaltje de oorzaak van een aantal van deze problemen is.

Ik ben nu op zoek naar een betrouwbaar, hormoon-vrij alternatief. Ik denk niet dat ik een koperspiraaltje ga laten zetten, omdat ik eigenlijk wel een beetje klaar ben met iets kunstmatigs binnenin mijn lichaam dragen (en dus ook vanwege de vreselijke ervaring van het zetten van een spiraaltje). In ieder geval hoop ik dat het verwijderen van het mirena-spiraaltje hierin iets positiefs voor mij gaat doen. Maar goed - tegen die tijd post ik wel weer een nieuw berichtje ;)

Liefs! Sterre

Plaats reactie