Temperatuurmethode (Periodieke onthouding)

Bespreek hier alternatieven
Plaats reactie
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Temperatuurmethode (Periodieke onthouding)

Bericht door Claudia » 17-02-2008 12:50

Deze behoort tot de klassiekers... er zijn nog steeds veel vrouwen die hier gebruik van maken. Iedere morgen neem je op hetzelfde tijdstip terwijl je nog in bed ligt je temperatuur rectaal op (is het meest nauwkeurig). Je kunt dan op een kalendertje vrij nauwkeurig bepalen wanneer je eisprong plaatsvindt.

Cycluskalender

Geen seks, geen kind (Noorderlicht, VPRO)
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 27-03-2008 18:35

Ik ben in de 3 maanden dat ik geen anticonceptie nam voor mijn mirena met deze methode begonnen en ik vind het erg gemakkelijk! Het probleem is wel dat je de eerste cycli pas weet wanneer je een eisprong hebt gehad, nadat je hem gehad hebt (vermits je temperatuur minstens 3 dagen hoog moet blijven na de eisprong). Maar eens je dat ongeveer weet is het erg handig! We gebruikten gewoon condooms voor de eisprong en na de eisprong konden we met een gerust hart niets gebruiken (per maand toch 14 dagen minstens). Bovendien is het erg goedkoop en leer je op natuurlijlke manier inzicht in je lichaam te krijgen!

Ik combineerde dit eveneens met een slijmwaarneming.

Heel handig is deze (engelstalige) site: http://www.fertilityfriend.com/ waar je dagelijks je temperatuur kunt ingeven en deze site berekent dan voor jou automatisch wanneer je eisprong was en wanneer je je menstruatie, volgende eisprong, ... mag verwachten. Ook nu met mijn mirena vul ik nog steeds mijn temperatuur in, om te kijken of ik nog een eisprong heb en of ik geen ontstekingsreactie op de mirena krijg.

Dit is voor mij één van de beste en gemakkelijkste methodes!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 28-03-2008 13:19

Bedankt voor het adres van die site, Sandra :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

ideia
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 24-10-2013 11:14

Bericht door ideia » 24-10-2013 11:23

Ik gebruik ook al een tijdje de temperatuurswaarneming in combinatie met de cervixslijmwaarneming. Sinds een paar jaar heet deze methode Sensiplan (zowel in Belgie als Nederland) en is ontwikkeld aan een univeristeit in Dusseldorf. Ik ben er echt heel tevreden van: geen hormonen, terug een hoger libido, gratis en even veilig als de pil. Ook als je een onregelmatige cyclus hebt kan je sensiplan toepassen, het is immers geen kalendermethode.
De methode vraagt wel een beetje zelfdiscipline (elke ochtend 3 min meten) en er zijn best wat regeltjes die je onder de knie moet hebben (ik heb een cursus gevolgd, geeft een veel veiliger gevoel). Bij mij komt het er ook op neer dat we zo'n 15 dagen per maand geen condoom nodig hebben.

Google Sensiplan of NFP Nederland of Vlaanderen maar voor meer uitleg!

Plaats reactie