Meld je bijwerkingen !

Link naar Lareb (landelijke registratie van bijwerkingen).
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Meld je bijwerkingen !

Bericht door Claudia » 04-01-2008 14:24

Bij het Lareb kun je de bijwerkingen van medicijnen melden. Bijwerkingen die over een bepaald medicijn nog niet bekend zijn, kunnen zo bij voldoende meldingen worden toegevoegd aan de officiële lijst met bijwerkingen.
Hoe meer vrouwen hun bijwerkingen melden, hoe beter.

De link:

Lareb
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 11-07-2008 20:09

Op de site van Lareb kun je ook zien welke bijwerkingen zijn gemeld.

Klik op de home-pagina van Lareb op de rode pijl bij Patiënten. Klik op het tabblad Mijn geneesmiddel. Typ de eerste paar letters van Mirena, en klik op de naam, en daarna op Zoek.
Je krijgt dan de lijst met gemelde bijwerkingen te zien. Als je op zo'n bijwerking klikt, krijg je meer informatie over de melding(en).

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 19-07-2008 13:34

Bedankt voor de tip, Mo :wink:

Jeetje, in de lijst zie ik een heleboel bijwerkingen staan die ons allemaal bekend zijn, maar waar maar zeer weinig meldingen over zijn... veel vrouwen bereiken die site dus duidelijk niet.....of het Lareb bereikt maar weinig vrouwen, dat is net hoe je het bekijkt. Melden dus allemaal!

lijst met gemelde bijwerkingen mirena lareb (even mirena intoetsen)

Groetjes

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Vlinder
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 09-12-2008 17:14

Bericht door Vlinder » 20-12-2008 13:26

Dat er zo weinig meldingen zijn verbaasde ook mij, heel opmerkelijk.

Inmiddels heb ik mij voorgenomen om in een P.S. vrouwen te attenderen op lareb.nl en hen te wijzen op de noodzaak van de melding. Ik las een publicatie op lareb.nl en dat maakte mij nogal strijdvaardig: er moet toch iets zijn dat we kunnen doen om slapend (medisch) Nederland wakker te krijgen. Ik begrijp dat het enorm lastig is om het e.e.a. aan te tonen (zeker bij gebrek aan een voor- en nameting).

Zijn er nog meer strijdkrachtige vrouwen die verandering willen brengen in de bekendheid van de bijwerkingen door Levonorgestrel (actieve hormoon in de Mirena spiraal) bij huisartsen? Zelf heb ik communicatie gestudeerd en wellicht dat ik mijn kennis daarover kan aanvoeren. Wellicht zijn er nog andere vrouwen met communicatie- of medische kennis die het zien zitten om verandering te brengen in de huidige status quo.

Ik hoor graag van jullie, xTanja

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 21-12-2008 23:38

Ik hoop dat zich er meer dames zullen melden, Tanja!
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

ilona
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 20-12-2009 12:53

Bericht door ilona » 20-12-2009 13:04

mo schreef:Op de site van Lareb kun je ook zien welke bijwerkingen zijn gemeld.

Klik op de home-pagina van Lareb op de rode pijl bij Patiënten. Klik op het tabblad Mijn geneesmiddel. Typ de eerste paar letters van Mirena, en klik op de naam, en daarna op Zoek.
Je krijgt dan de lijst met gemelde bijwerkingen te zien. Als je op zo'n bijwerking klikt, krijg je meer informatie over de melding(en).[/quote
tis eigenlijk ongelofelijk dat je met zo'n bom in je lijf loopt mijn huisarts haalt hem er niet uit mijn klachten hebben er niks mee te maken zegt ze ik wordt heel boos nu ik dit allemaal lees ik wil hem eruit ik wordt langzaam zieker en zieker ben een oud mens geworden in 8 maanden het enige positive is ik wordt niet ongesteld nou dan maar ongesteld ik ben het zat ze denken dat ik me aanstel ben 12 kilo aangekomen en hun maar zorgen je moet bewegen ja zal wel lijk wel zwanger warm, koud,moe geen zin in alles bah bah help me wat moet ik doen ben van de week docter geweest die stuurt me naar dieetiste leest mijn huisarts deze forums niet erg hoor

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 20-12-2009 16:02

Hallo Ilona,

Ik denk niet dat je huisarts kan weigeren de Mirena eruit te halen. Hij kan het er niet mee eens zijn, maar het is jouw lichaam. Als je hem eruit wilt, moet je erop staan dat hij hem verwijdert. Neem eventueel wat documentatie van deze website mee, vooral waarin staat dat er systemische bijwerkingen zijn. Zie bijvoorbeeld pagina 9 van http//db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h16681.pdf en http//www.fk.cvz.nl/ (klik op Geneesmiddel => Geneesmiddelenteksten => naar Mirena). Dit zijn teksten die door artsen (moeten) worden geraadpleegd.

In het Farmacotherapeutisch kompas staat het volgende

Bijwerkingen
In de eerste maanden na het inbrengen buik- of rugklachten. Menstruele klachten zoals oligomenorroe of amenorroe, spotting en onregelmatig bloedverlies. Bij toepassing als progestageenadjuvans, neemt het bloedverlies in de loop van het eerste jaar geleidelijk af tot amenorroe. Toegenomen vaginale secretie, pijnlijke borsten. Acne of andere huidproblemen. Zweten, haaruitval, hoofdpijn, depressie, oedeem, misselijkheid, gewichtsveranderingen. Bij ca. 12% werden functionele ovariumcysten gemeld. Zelden hypertensie, infecties van de geslachtsorganen en uterusperforatie (m.n. bij de insertie) die kan leiden tot ontstekingsreacties. Endometriumpoliepen van microscopische afmetingen en cervicale dysplasie zijn gemeld. Incidenteel kunnen tijdens het inbrengen of verwijderen van het IUD korte tijd bewustzijnsverlies of een verminderde polsfrequentie optreden.

Sterkte!

Mo

Annemiek
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 21-02-2011 18:24

Bericht door Annemiek » 21-02-2011 19:57

ik heb net ook maar gelijk wat bijwerkingen gemeld..

VAnaf het moment dat ik de mirena heb slaap ik bagger, nog hooguit 2-3 uurtjes...Ik heb dus echt melatonine nodig terwijl ik voorheen liever 10 als 8 uur sliep.

Verder enorme buikrampen en bijna continu vloeien met tussendoor menstruaties van 2-3 weken :cry:
Groetjes Annemiek

Yonne
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-07-2011 13:00

actie?

Bericht door Yonne » 09-07-2011 10:28

Ik ga na t lezen hiervan meteen de bijwerkingen melden,
ik ben ook op internet aan t zoeken geslagen naar de werking van dat vieze hormoon, maar er is jammergenoeg nog niet veel over te vinden. Ook ik kreeg melatonine om in slaap te komen Annemiek, hoe gaat dat nu bij jou?
En is er al iets meer aandacht voor dit probleem met de spiraak? Ik doe graag mee en help waar ik kan om dit duidelijk te maken, wie weet hoeveel leed we hiermee kunnen tegen gaan.

Is er ergens informatie over de werking van levogostron? Ik vroeg me af of dit in je bloed gaat zitten, of in je nieren? En wat je dus eventueel kunt doen om het sneller uit je lichaam te krijgen, ik zit al aan de liters thee per dag maar wellicht heeft iemand anders nog tips?

En.. Als er een actie op touw wordt gezet en k kan ergens helpen, laat het me weten, het kan toch eigenlijk niet zo zijn dat dit een groot onbekend fenomeen blijft?!

Groetjes,

Yonne

mbolleke
Ervaren Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-12-2012 20:26

Bericht door mbolleke » 16-01-2013 16:51

ik heb zonet melding gedaan!!!!

Plaats reactie