NHG behandeladvies inzake bijwerkingen anticonceptiepil

Voor wie last heeft van andere soorten van hormonale anticonceptie.
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 08-05-2008 11:23

Ik plaats hier even een directe link naar die brief waar mo het in een eerder berichtje over had. Het gaat om een waarschuwingsbrief van Schering naar alle artsen in Duitsland over de Mirena. Het gaat om een drietal zaken: toch een verhoogd risico op borstkanker met de Mirena (gelijk staande aan pil gebruik), een grotere kans op doorboren van de baarmoeder tijdens de plaatsing vooral bij vrouwen die net een kind hebben gebaard, en een hogere kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.
Brief Schering aan Duitse artsen
Ik neem aan dat de Nederlandse collega's ook zo'n brief van Schering hebben ontvangen, maar heb deze op het net helaas niet kunnen vinden.
Schering adviseert de artsen om een schriftelijke toestemming voor de plaatsing van de Mirena te laten ondertekenen door de patiëntes. Dit om de arts/Schering juridisch in te dekken voor eventuele gevolgen... het risico van de plaatsing is dan voor de patiënt, die op de hoogte is van wat er allemaal zou kunnen gebeuren.... :shock:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 08-05-2008 16:00

(Even iets anders tussendoor: Ik las in een van jullie berichtjes dat de pil tegenhormonen bezit die de mirena niet heeft. Het is dus mogelijk dat een vrouw last heeft van - de hormonen in - een mirena, terwijl ze nooit last gehad heeft van de anticonceptiepil?)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 08-05-2008 16:10

Volgens mij is er in Nederland niet zo'n brief, ik heb hem ten minste niet kunnen vinden, noch er verwijzingen gevonden. Ik neem aan dat het met de regelgeving te maken heeft, die per land verschilt. Hier hoeven patiëntes toch ook niets te tekenen? En meestal worden ze ook niet (uitgebreid) voorgelicht over eventuele bijwerkingen...

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 12-05-2008 18:14

SandraP schreef:(Even iets anders tussendoor: Ik las in een van jullie berichtjes dat de pil tegenhormonen bezit die de mirena niet heeft. Het is dus mogelijk dat een vrouw last heeft van - de hormonen in - een mirena, terwijl ze nooit last gehad heeft van de anticonceptiepil?)
Dat klopt, Sandra. In de gewone anticonceptiepil zitten zowel oestrogenen als progestagenen. Vooral de lichtere pillen geven dan minder kans op bijwerkingen, maar er is (zoals met alles) ook hier weer een categorie vrouwen die er niet tegen kan. In zogenaamde mini-pil en bijvoorbeeld de Mirena zit alléén een progestageen, die a.h.w. de aanmaak van je natuurlijke progesteron, dat een tegenhanger is voor je natuurlijke oestrogeen, vermindert. Daardoor kun je een teveel aan oestrogeen gaan aanmaken (de balans is dan verstoord). Met alle nare gevolgen van dien.
Meer over de hormonen in de verschillende soorten van anticonceptie vind je hier:
Anticonceptiepil

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 12-05-2008 18:19

mo schreef:Volgens mij is er in Nederland niet zo'n brief, ik heb hem ten minste niet kunnen vinden, noch er verwijzingen gevonden. Ik neem aan dat het met de regelgeving te maken heeft, die per land verschilt. Hier hoeven patiëntes toch ook niets te tekenen? En meestal worden ze ook niet (uitgebreid) voorgelicht over eventuele bijwerkingen...
Nee, dat klopt inderdaad. De regelgeving in Nederland is (nog) vrij soepel in dit opzicht. Maar je zou toch verwachten dat artsen wél gewaarschuwd worden over het middel dat ze aan hun patiënten verstrekken? Toch een stuk verantwoordelijkheid...
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie