Angstaanvallen, stemmingswisselingen

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 12-05-2008 18:02

En heb je de tuin nog omgespit gekregen, José? :wink:
Hoe gaat het nu met je? Heb je nog medicijnen voor je blaas moeten nemen? En hoe gaat het met de angstklachten?
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Pluisje
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-05-2008 20:27

heel herkenbaar

Bericht door Pluisje » 15-05-2008 20:53

Wat heerlijk dat ik een plek heb gevonden waar er zoveel herkaanbaars is. Ik dacht dat de stemmingswisselingen aan mezelf lagen, omdat ik een jaar of zes geleden een burnout heb gehad. Ik ben echt veranderd in de afgelopen twaalf maanden. Van huilbuien tot hyperactieve dagen. En een heel kort lontje. Tja en misschien is bitch wel het juiste woord voor sommige dagen. Stom dat ik niet eerder ben gaan zoeken, maar ik begon pas een verband te leggen toen mijn bloedingen zolang gingen duren en ik naar bijwerkingen ben gaan speuren. Mijn man vindt het wel jammer als ik het spiraal laat verwijderen, want ik had wel veel meer zin in sex met de spiraal in plaats van toen ik de Pil gebruikte! Maar ook dat kende zijn extremen. We bedenken wel wat nieuws!

Jose
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-05-2008 11:21

hoe n u verder?

Bericht door Jose » 16-05-2008 15:24

Ik merk dat het langzaamaan beter gaat...
Neem af en toe een pilletje valdispert rust en dat helpt wel heb ik het idee...

Over die onderzoeken... kunnen we niet een team vormen dat we kunnen helpen met onderzoeken??? Misschien zijn er wel artsen in spe die hier een project van willen maken???

Groet

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 18-05-2008 16:48

Jemig, José! :shock: Hoe gaat het nu met je? Is het al weer uitgewerkt?
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Jose
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-05-2008 11:21

Bericht door Jose » 19-05-2008 10:48

nou... het is nu maandag en voel nog wel wat van die troep in mijn lijf. Ze zeiden bij de apotheek dat het max. 48 uren zou duren, maar was er al bang voor dat het langer zou gaan duren. Gaat nog wel op en af. De hele ochtend ging het redelijk en nu net weer even niet. Dus de tijden dat het iets beter gaat gaan wel langer duren. Ik moet het maar positief bekijken, maar tis wel een toestand.

Verder ben ik toch eens gaan kijken nog naar de link tussen PMS/hormonale disbalans/postnatale depressie enz enz.
Ik kom elke keer veel dezelfde klachten tegen en heb het idee dat al deze dingen met elkaar te maken hebben. Volgens mij is een bepaald type vrouw die PMS heeft en die dan vaak ook hormonale disbalans heeft (dat is PMS natuurlijk ook) en die dan ook gevoelig is voor bepaalde hormonen. Klinkt heel simpel als ik het zo typ, maar waarom zijn daar geen wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan dan?? Ik zou wel graag willen weten wat er nu met mijn hormoonhuishouding aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden...

Hoe gaat het met jullie psychische klachten??

Groet Jose

jacqueline
Ervaren Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-03-2008 18:14

Bericht door jacqueline » 21-05-2008 12:58

Hoi Jose
Ja hoe gaat het met mijn psychische klachten. Daar heb ik nog best veel last van. Die onrust in mijn hoofd het is zo moeilijk te omschrijven wat er dan met je gebeurt. Bij mij is het denk ik ook angst voor de angsten die ik mee heb gemaakt. Angst om buiten te lopen angst om auto te rijden vooral de nachten waren moeilijk. Er zit nog wel eens een nacht tussen dat ik niet kan slapen en dan voel ik mij echt ziek zoals ik al eerder schreef buikgriep en dan ook veel onrust in mijn hoofd. Dan moet ik echt alles op alles zetten om geen paniekaanval te krijgen. Het gaat al veel beter maar nog niet goed genoeg naar min zin. Wel durf ik weer buiten te lopen en auto te rijden en weer onder de mensen te komen. Het is natuurlijk nog geen 3 maanden geleden dat het spiraaltje is verwijderd. Misschien ben ik over 3 maanden wel weer helemaal de oude Jacq daar ga ik wel van uit. Ik hoop voor je dat jij je ook weer snel beter gaat voelen.

Groetjes Jacqueline

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 21-05-2008 13:30

Hoi José,

Daar heb je een goed punt. Waarom zijn er zo weinig onderzoeken gedaan naar de oorzaken en gevolgen van die hormoongevoeligheid? Er zijn wel een aantal mensen die zich daar mee bezig houden, maar als je bedenkt dat de anticonceptiepil er al sinds de jaren 60 is en men al die tijd de bijwerkingen die door vrouwen werden gemeld niet serieus heeft genomen, is dat wel rijkelijk laat...
In Australië is een vrouwelijke arts die veel onderzoek doet naar de invloed van hormonen op psychische aandoeningen van vrouwen, Prof. Jayashri Kulkarni. Zij is psychiater.
Verder heb je Dr. A.A.A. Ewies, gynaecoloog, die enkele kritische stukken over de Mirena heeft geschreven. Eigenlijk wil je niet weten hoe veel vrouwen geestelijke problemen hebben door stoornissen in hun hormoonhuishouding, terwijl dit niet (h)erkend wordt....
Er valt wat dat betreft nog een hoop werk te doen!
Jayashri Kulkarni
A A A Ewies

Met mijn psychische klachten gaat het nu bijzonder goed. Ik heb veel meer goede dan slechte dagen. De slechte dagen zitten voornamelijk na de eisprong, en vooral vlak vóór de menstruatie voel ik me nog onrustig. Maar eigenlijk is dat met mijn PMS wel normaal.

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SMoesje
Ervaren Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-05-2008 22:05

Ben blij dat ik je heb gevonden!

Bericht door SMoesje » 23-05-2008 22:14

Wat ben ik blij dat ik je site heb gevonden!
Ik googelde op de goeie gok "mirena + depressie", en er ging een wereld voor me open.

Mijn mirena zit er nu bijna 5 jaar in en in die tijd heb ik last gehad van depressies, angstaanvallen en vergeetachtigheid. Ik gaf voor het vergeetachtig zijn de schuld aan zwangerschapsdementie, maar weet nu beter. Ik had de link naar de mirena nooit gelegd. Zeker niet voor wat betreft de depressies en angsten, aangezien ik een moeder heb die deze kwalen ook heeft. Maar ik ben vrij nuchter aangelegd en had nooit gedacht dat ik angsten of depressies zou hebben.

Ik heb na veel verhalen van lotgenoten te hebben gelezen direct de dokter gebeld en dinsdag mag ik langskomen. Wat mij betreft haalt ze hem er direct uit. Mijn man laat zich steraliseren; geen hormonen meer voor mij!

Ik kan je niet vertellen hoe gelukkig ik me voel nu ik weet waar mijn klachten vandaan komen. Dank!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 24-05-2008 23:17

Hoi SMoesje,

Welkom hier, en graag gedaan :!: :wink:
Wat naar dat je dan toch vijf jaar lang met deze klachten te kampen hebt
gehad! Ik hoop dat je je na dinsdag snel weer de oude zult voelen. Heel
veel succes en hou je ons op de hoogte?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

ellen
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 27-05-2008 21:48

Bericht door ellen » 28-05-2008 10:40

Ik heb gisteren veel gelezen op het internet over de Mirena en depressiviteit en vermoeidheid. Met tranen in mijn ogen (of beter gezegd, rollend over mijn wangen)

Ik ben me enige tijd na de geboorte van mijn dochter (nu 4,5 jaar geleden) heel vermoeid en depressief gaan voelen. Ben altijd wel een onzeker type geweest, maar zoals ik nu ben herken ik mezelf echt niet meer. De gesprekken met psychologen waar ik naartoe verwezen ben, hebben me ook niet echt geholpen. Je leert er wel veel van, maar de klachten verminderen niet. Sterker nog, ze worden alleen maar erger.

Gisteren typte ik het woord depressie in op google. Na wat andere sites te hebben bezocht hierover, zag ik ineens deze site. Nu ik erover nadenk is de Mirena 4 jaar geleden ingebracht. Ik dacht altijd dat die vermoeidheid kwam door de drukte van het hebben van een kind!! Maar waarom ik me nou zo vaak depressief voel?? Als ik nadenk over wat ik allemaal heb, heb ik niets te klagen!

Ik begrijp werkelijk niet waarom mijn huisarts hier nog nooit aan gedacht heeft. :? Natuurlijk weet ik niet of dit de oplossing voor mij is maar het is absoluut de moeite waard het te proberen en ik herken mezelf zo in de verhalen die ik hier heb gelezen, dus ik heb goede hoop!! :D
As dinsdag wordt hij verwijderd en ik kan nu haast niet meer wachten!!
Maar goed, eerst as dinsdag...
Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor dit forum en wellicht voor het oplossen van een hoop problemen!!

Groetjes,
Ellen

Plaats reactie