angst,paniek en dwanggedachten. Dag Mirena!

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Plaats reactie
coor83
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 30-10-2015 12:38

angst,paniek en dwanggedachten. Dag Mirena!

Bericht door coor83 » 30-10-2015 13:04

hoi allemaal. ik ben een vrouw van 32 jaar en heb in september een mirena laten plaatsen door de huisarts. aangezien een sterilisatie voor mij financieel niet haalbaar was werd mij een mirena aangeraden. ik slik hiernaast ongeveer 10 jaar citalopram en ben 4 jaar geleden in therapie geweest voor mijn angst en paniekstoornis met dwanggedachten. angstige periodes heb ik zo af en toe nog wel eens als ik het te druk heb maar de paniekaanvallen en dwanggedachten zijn al bijna 3 jaar weg. tot nu. ik heb in het verleden ook al het implanon geprobeerd maar ook dat beviel niet. (dat was nog voor de therapie) ik werd er erg onrustig van en werd erg labiel. de huisarts verzekerde mij dat het mirena niet bekend staat om het aanwakkeren van angst en onrust aangezien er zo"n lage dosis hormonen in zitten. Wel kon depressie voorkomen. ik dacht,ik waag het erop. ik had me nog niet verdiept in de vele klachten die vrouwen melden op het internet. de derde dag na de plaatsing had ik wat een vreemd gevoel. alsof ik mezelf niet was. de 4e en 5e dagen was ik heel erg opgefokt en zat niet lekker in mn vel. de 6e dag kreeg ik zonder aanleiding een heftige paniekaanval. ik snapte er niks van want die heb ik al zo"n 3 jaar niet meer gehad. een week na het plaatsen had ik continu last van angstgevoelens. toen begon ik me er enigzins in te verdiepen en ik schrok van alle verhalen over de mirena en angst,depressie en paniekklachten. ik voelde me belazerd want mijn huisarts weet van mijn geschiedenis! toen ook de dwanggedachten weer de kop op staken had ik er genoeg van. dit heb ik verdorie 3 jaar niet gehad! en heb hard gewerkt om er vanaf te komen! Nee zei de huisarts,dat kan echt niet van de mirena komen. nou,ik zei anders genoeg vrouwen op het internet die er ook last van hebben. ja dat moet je niet serieus nemen natuurlijk,volgens hem. nee ik moest het minimaal 3 maanden aankijken. na een week zat ik er weer,eruit met dat ding. ik liep inmiddels hele dagen rond met
een heftig angstgevoel,onverklaarbaar,en een aanhoudend gevoel van een opbouwende paniekaanval. ook had ik gelezen over de mirena crash en wou dat niet aanzien of ik ook een van de gelukkigen zou zijn. ik dacht,hoe eerder eruit hoe beter,des te korter is zo"n eventuele crash. ik heb de mirena 3 weken gehad en is er nu een week uit. ik had ook hele aparte hoofdpijnen en die deden mij denken aan toen ik begon met citalopram. volgens mij is de citalopram ook anders gaan werken door de grote hormoonschommelingen,ik weet het eigenlijk wel zeker. de arts behandelde mij alsof het me tussen de oren zat maar ik heb uitgelegd dat eerst het gevoel kwam,toen pas de gedachten erover. dus ik heb me echt niet bang gelezen. ook heb ik 3 weken non stop buikpijn gehad en was 3 weken ongesteld. maar je bent er lekker mee want de angst is nog niet weg. de dwanggedachten ebben wat af,het paniekgevoel ook,maar ben zo moe van de afgelopen weken,moet gewoon herstellen en mn "levels"weer goed krijgen om ook van de angst af te komen. er is gewoon echt te weinig goede voorlichting over de mirena en ik zou het absoluut afraden voor vrouwen met een geschiedenis van psychische klachten.

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 04-11-2015 15:56

Hoi,

Jammer dat artsen nog steeds niet geloven dat hormonen een dergelijke invloed kunnen hebben, ook die van de Mirena. Een vaak voorkomende bijwerking van de Mirena is 'zenuwachtigheid'. Hopelijk merk je snel verbetering!

Groetjes,
Mo

Plaats reactie